Необхідні всім. Які навички потрібні сьогодні, щоб продовжувати діяти та приносити користь

5 липня, 20:43
Антон Семенов: «Сьогодні найголовніше — не втратити себе та свої соціальні зв’язки» (Фото:gpointstudio/Depositphotos)

Антон Семенов: «Сьогодні найголовніше — не втратити себе та свої соціальні зв’язки» (Фото:gpointstudio/Depositphotos)

Важливо не давати собі «розкисати» і зберігати максимально добрі стосунки зі своїм оточенням

Сьогодні ціла група моїх знайомих волонтерів замість того, щоб робити корисні справи на Київщині, залишилася вдома. Їх підвели люди, які взяли на себе організацію цього волонтерського походу.

Відео дня

Я впевнений, що мої друзі все одно витратять цей день не дарма і зроблять багато гарних речей. Проте деяким з них доведеться заспокоїтися. Сподіваюся, що попри те, що вони мають повне право на злість і роздратування, їм вдасться стриматися і не наговорити зайвого організаторам. Для цього потрібно буде виявити якості, які зараз необхідні всім, хто хоче продовжувати діяти та приносити користь.

Взагалі кожні часи мають свої вимоги до людей, і особливо це помітно в ділових стосунках. Є періоди, коли головною стає гарна репутація. Це завжди часи достатку. Коли у всіх багато можливостей і багато вибору, найменша помилка — вже привід відсіяти вас зі списку варіантів і полегшити собі вибір.

Прощати набагато легше, якщо ви готові до неприємностей

Є періоди, коли найбільше цінується надійність, уміння тримати слово. Це часи, коли суспільство чи якісь великі групи людей спільно працюють над єдиним завданням. Наприклад, сьогодні надійність дуже цінується серед військових.

Зараз особливий час і для решти професіоналів, але завдання й особливості ситуації у цивільних інші. І для тих, хто займається бізнесом, і для тих, що працює в режимі фрілансу, і для тих, хто трудиться в компаніях, тепер найголовніше — не втратити себе та свої соціальні зв’язки. А для цього важливо не давати собі «розкисати» і зберігати максимально добрі стосунки зі своїм оточенням. У нас і без того є куди спрямовувати свою ненависть і гнів.

Однак ці завдання зараз здаються складнішими ніж будь-коли, і деякі навички виявляються особливо затребуваними і важливими.

Навичка самоорганізації

Як не давати собі розкисати? Вам допоможуть навички планування, вміння формулювати і утримувати стратегічне завдання (в психології професіоналізму головна навичка професіонала — вміння визначати своє професійне завдання), а також знання своїх сильних і слабких сторін і вміння їх адаптивно використовувати, та знання своїх стресових реакцій і вміння перенаправляти їх на ті дії, де вони будуть конструктивними. Всі ці навички можна поєднати в одну: вміння організовувати себе і своє життя. Основа цієї навички — вимогливе ставлення до себе. А для її використання потрібно бути твердим та жорстким.

Щоб розвинути і посилити цю навичку, потрібно створювати та покращувати свій режим. Ти те, що ти робиш щодня.

Зараз у нас відбувається багато різних змін у житті, і нам дуже потрібне те, що змінюватися не буде. Зазвичай, працюючи з режимом, найзручніше почати з того, щоб визначити конкретний час, коли ви прокидаєтеся, і створити для себе таку послідовність ранкових та вечірніх процедур, яку вам буде не складно виконувати щодня. Навіть тоді, коли у вас занепад сил чи поганий настрій.

Вміння прощати

Зовсім інші якості потрібні, щоб зберегти стосунки і ті можливості, які вони дають.

Нині всім складно. Не всі і не завжди справляються з цим однаково добре. Однак помилки не означають, що люди погано ставляться до вас або не хочуть з вами працювати. Просто їм важко. Майже всі старі робочі схеми зруйновані і багато чого доводиться створювати заново. Якщо раніше зі стресом можна було справлятися звичними діями, виконуючи звичну роботу, то зараз у багатьох такої можливості просто немає. Наприклад, більшість відомих мені волонтерів, які зараз відновлюють будинки в Київській області, — це люди IT-спеціальностей. Вони звикли, що для того, щоб вставити в кімнаті двері, потрібно затиснути кнопку на мишці і перенести потрібні двері з вікна конструктора в віконце кімнати.

Намагатися жорстко вимагати щось від людей у такій ситуації — це пряма дорога до розриву соціальних зв’язків. Щоб не залишитися в гордій скривдженій самоті, потрібно вміти застосовувати свої «м'які» навички. Наприклад, вміння прощати і вміння постійно тримати в запасі кілька варіантів.

Для того, щоб вміти прощати, треба навчитися не перекладати на інших всю відповідальність за те, що з вами відбуватиметься. Важливо постійно себе запитувати: «Навіщо це мені?», «Навіщо я це роблю, навіщо я беру участь у цьому проекті?»

А ще прощати набагато легше, якщо ви готові до неприємностей — і маєте запасний варіант.

Вміння підстрахуватися

Нещодавно ми були на дні народження, який святкували на даху. Друзі мали план на той випадок, якщо раптом піде дощ, і, начебто підтверджуючи правильність такого підходу, дощ справді пішов. Добре, що ми вже встигли засмажити м’ясо.

Зараз, у непростий і непередбачуваний час, при плануванні будь-якої дії важливо мати «План Б», а ще краще і «План В». «Що ще може піти не так?», «Що я робитиму, коли це відбудеться?», «Як, з мінімальними зусиллями, я можу до цього підготуватися?» — ось стандартний список запитань, якы потрібно ставити кожному, хто хоче покращити свою навичку підстраховуватися.

Комунікація та баланс

Крім «м'якого планування» сучасним діловим людям абсолютно необхідні й інші «м'які» навички. Це навички, пов’язані з комунікацією і підтриманням балансу.

Баланс — це вміння бути не надто швидким і не надто повільним, не надто гучним і не надто тихим, не надто включеним і не надто байдужим. Навички балансу, своєю чергою, дозволяють застосувати навички комунікації: вислухати іншу людину, зрозуміти, заспокоїти, підбадьорити, підтримати.

Проблема з навичками балансу та комунікації лише в тому, що ефективно розвивати їх можна лише тоді, коли вони не надто потрібні. Тобто тоді, коли ви у балансі, і тоді, коли комунікація не є для вас складною.

Тому для розвитку цих навичок важливо тренуватися заздалегідь, а не коли ви вже в стресі або хтось підвів вас і ви чимось незадоволені.

Ловіть свої «хороші моменти», а в них запитуйте себе: «Що ще я можу прямо зараз зробити для того, щоб бути в ще кращому балансі?», «Кого мені зараз буде не складно вислухати, поспівчувати, потримати за руку?». Ну і звичайно, варто зробити те, що в цей момент здається правильним і посильним.

А коли вас вкотре хтось підведе, нагадайте собі, що ця людина вас розчарувала і їй від цього ще гірше. Її треба не карати, а підтримати. Сьогодні ви підтримаєте її, коли вона не впоралася, або проти неї виявилося надто багато обставин, а завтра вона підтримає вас, коли буде складно вам.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X