Сенс не важливий. Як реклама впливає на дитячу психіку

12 квітня 2019, 20:43

Свідомість дитини поступово перетворюється на сховище штампів і стереотипів

Досить часто я чую від мам: "Ой мій (моя), тільки рекламу бачить — відразу завмирає, а йому (їй) всього лише два роки". Дитину в рекламних роликах приваблює картинка, яка змінюється досить швидко — а для дитячого сприйняття так взагалі моментально. Багато яскравих, насичених кольорів, часто з музикою — все це захоплює увагу. При цьому вік, на який розрахована реклама, постійно знижується. Сьогодні дворічна дитина є повноправним об'єктом впливу телевізійної та інших видів реклами. І такий вплив не проходить безслідно. Коли дитина бачить нових Transformers або ляльку Baby Born, вона відразу ж спалахує бажанням отримати заповітну іграшку. І батьки будуть про неї чути доти, поки вона її не отримає.

Відео дня

У дітей дошкільного віку мозок, як губка, вбирає все, що підносить їм світ. Дитина ще не може фільтрувати, що їй корисно і потрібно, а що ні. Однотипні рекламні ролики у дітей цього віку практично не викликають почуття роздратування. І тому вони готові нескінченно дивитися ролики, навіть якщо це буде один і той же рекламний продукт, при цьому їхній інтерес анітрохи не слабшає.

Сенс рекламного ролика для дитини абсолютно не важливий. Діти сприймають його несвідомо. При цьому дитяча свідомість поступово перетворюється на сховище штампів і стереотипів, які пізніше відтворюються в незмінному вигляді — через відсутність навичок критичного осмислення інформації.

Батькам на замітку: три години, проведені перед екраном телевізора, за переглядом програм, перенасичених рекламними роликами, значно знижують обсяг оперативної пам'яті і швидкість мислення людини.

Що бачать в рекламних роликах діти старшого віку? Що, купивши нову модель телефону, можна стати щасливим. Що не будеш хворіти, якщо вранці вип'єш йогурт з біфідобактеріями. Що будь-яке висипання на шкірі допоможуть усунути косметичні засоби. Що дорослі на роботі п'ють багато кави і їдять десерти, а обідають у фастфудах.

Втім, на дітей реклама впливає не тільки психологічно, а й фізично.

Дитина багато часу просиджує перед телевізором або в інтернеті, через це сповільнюється обмін речовин. Замість того, щоб проводити час активно, займатися спортом, вона сидить і їсть перед телевізором. Калорії накопичуються, результат — дитяче ожиріння. Рекламують зазвичай не дуже корисні продукти — газовану воду, батончики, чіпси, що тільки погіршує ситуацію і може завдати шкоди дитячому організму: дисбактеріоз, розлади кишково-шлункового тракту, ослаблений імунітет.

Також важливо і те, що кількість роликів сексуального змісту переповнює всі допустимі норми. Навіть в рекламі таблеток від головного болю ховається сексуальний підтекст. Про шкоду надмірної, нав'язуваної сексуальності не раз говорили мої колеги, я лише додам, що для підлітків негативний вплив зростає в рази. З простих прикладів — дівчатка можуть переймати зухвалу поведінку або морити себе дієтами, щоб виглядати як глянцеві героїні. Не кажучи про спотворене уявлення про стосунки — так у психіці дитини з'являється нездоровий акцент на фізіології та сексі. Тією чи іншою мірою ми всі підвладні цьому впливу, але в окремих випадках це може спричинити проблеми з соціалізацією і навіть зупинкою розвитку особистості.

І особливо небезпечна реклама сигарет і спиртного. Підлітки посил розуміють однозначно: пити і курити круто! Адже в телевізорі так роблять. Важливо розуміти, що при всій "дорослості" їм поки не вистачає критичного мислення і банального життєвого досвіду.

Втім, є в рекламі і користь: її можна використовувати і як позитивний приклад. Герої роликів бувають зайняті і «нудними» речами — прибирають, готують, чистять зуби ... Хороші приклади є скрізь.

Ви можете відзначити, наскільки важливий догляд за зубами або здорове харчування — якщо рекламують саме його. Але для цього потрібно просто бути поряд з дитиною, звертати увагу на те, що вона дивиться і обговорювати побачене — а не сидіти з телефоном в руках або займатися своїми справами.

10 способів зменшити вплив реклами на дітей

1. Особистий приклад. Це головне правило — дитина вчиться у вас і тільки у вас. Не просиджуйте весь вільний час перед екраном.

2. Відволічіть дитину: адже часто телевізор дивляться, коли немає чим зайнятися. Проводити вільний час потрібно з користю. Не обов'язково ходити на гуртки, до репетиторів і весь час займатися — корисно навіть просто погуляти на свіжому повітрі.

3. Кращий варіант — активний відпочинок всією сім'єю.

4. Відмінний рецепт — творчість. Як тільки дитина знайде своє захоплення, про телевізор вона забуде.

5. Читання — вся класика світової літератури до ваших послуг. Чим більше сенсу, тим нижче потім інтерес до безглуздої жуйки.

6. Звертайте увагу дитини на невідповідності реальності та рекламних трюків — наприклад, розкажіть, що всі продукти в рекламі пластикові. Старшим дітям можна розповісти про закони фізики і природу суперрозіграшу різних призів. Виявлений обман завжди неприємний прямолінійним підліткам, а старші дошкільнята тим більше люблять знаходити підступ — запропонуйте їм самостійно відшукати в рекламних сюжетах явну фантастику.

7. Розкажіть про реальну шкоду алкоголю, куріння, неправильного харчування — покажіть, як виглядають ті, хто все це дійсно вживає.

8. Критикуйте і насміхайтеся. Логіка — ваша зброя проти абсурду.

9. Для того, щоб вплив реклами на дітей був мінімальним, варто обмежити час перебування дитини перед телевізором.

10. І найголовніший спосіб позбутися телереклами — ніколи не дивитися телевізор.

Не лінуйтеся. Грайте і захоплюйте дитину новими іграми, іграшками, малюванням, читанням і подібними заняттями. Якщо вашому чаду так хочеться до телевізора — вмикайте краще мультики, старі добрі або нові навчальні, обирати є з чого.

Швидко і без зусиль дитину від реклами відучити не вийде, якщо вже вона до неї звикла. Важливо не вдаватися до диктатури, не варто і займатися шантажем. Завжди потрібно пояснювати дитині, чому ви забороняєте те чи інше. Приділяйте час спільним розвагам. Проводьте час з дітьми так, щоб у них не було і думки, що телевізор, інтернет чи соціальні мережі цікавіші за живе спілкування.

Наостанок, ще раз: головне у вихованні — особистий приклад.

Текст публікується з дозволу автора

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения  Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X