Операція «наступник». Як виховати спадкоємця сімейного бізнесу

31 серпня 2020, 20:43

Почати потрібно з оцінки поточної ситуації та планування бажаного результату

У співавторстві з Олександром Михайленком, представником другого покоління сімейного бізнесу Корпорація МІРС, експертом спадкоємності поколінь Family Business Network Ukraine

Відео дня

З погляду майбутніх поколінь, багатство саме по собі безглуздо. Це всього-на-всього гроші. Справжню цінність воно знаходить, коли сім'я має свою історію, вміє зберігати цілісність і створює традиції спадкоємності. У цьому сенсі в світі майбутнього немає місця сім'ям, які створили сімейний бізнес, але не змогли заснувати сімейну династію. Їхні гроші просто не доживуть до наступних поколінь.

Найчастіше передання бізнесу або матеріальних активів від одного покоління іншому стає справжнім стрес-тестом для будь-якої сім'ї. Саме в цей момент сім'я стикається з безпрецедентною кризою. І це одна з причин, з якої 95% всіх сімейних компаній не вдається пережити перехід власності в руки третього покоління.

Потрібно змалечку навчити дітей співпраці та взаємодопомоги

Дослідження, проведене Національним університетом Сінгапуру, показало, що більшість сімейних бізнесів зазнають невдачі внаслідок внутрішніх причин, а не зовнішніх. Це передусім нездатність спланувати успадкування і запобігти сімейним конфліктам. Однак і те, і інше передбачувано, а значить ці проблеми можна спрогнозувати і попередити.

Простий приклад. З погляду теорії поколінь, засновники бізнесу належать до покоління X або BabyBoomer-X. Спадкоємці — до покоління міленіалів. Вони розвивалися в різних культурологічних та історичних умовах, по-різному дивляться на гроші, успіх і відповідальність. Перші хочуть дсягати конкретних бізнес-результатів. Другі — займатися чимось значущим і цікавим.

Чи можна збалансувати ці інтереси, коли ми говоримо про спадкоємність? Звісно. Просто потрібно спробувати мислити не одним днем або роком, і навіть не п'ятьма роками, а цілими поколіннями — тобто дивитися на 20–25 років вперед. Готувати ґрунт для дітей і онуків так, щоб вони могли досягти успіху і в кінцевому підсумку взяти на себе відповідальність.

Операція «наступник»

Наступність — це тривалий процес, а не разова подія. Як і в будь-якій серйозній справі, тут важлива системність. А отже, доведеться зайнятися досить «нудними» речами: створювати план, механізми оцінки проміжних результатів і корекції стратегії. Так, ви не побачите результат одразу. Але зате закладете міцний фундамент для того, щоб ваш бізнес існував кілька поколінь. У цьому і є головна мотивація операції «наступник».

Почати можна з того, щоб поставити собі просте запитання. Що ви хочете залишити дітям? Або що взагалі ви хотіли б залишити після себе? Які цінності дозволять вашому бізнесу пережити більш ніж одне покоління? І тільки коли ви знайдете відповіді на ці питання, переходьте до наступного етапу.

Так само, як і в бізнесі, почати потрібно з оцінки поточної ситуації та планування бажаного результату. Коли ми говоримо про спадкоємність, то першим кроком має стати створення своєрідного психологічного портрета вашої дитини. Особливостей її характеру, талантів, інтересів. Після цього складіть список необхідних якостей і план їх розвитку через різні види спорту або хобі, а також цільові програми навчання. Також можна залучати для роботи з дитиною фахівців у галузі коучингу, психології тощо.

Наприклад, уже в три роки можна вчити швидко вливатися в соціум, вибудовувати зв'язки і розв'язувати конфлікти. У цьому допоможуть ігри і спілкування з іншими дітьми, а також особистий приклад батьків.

Для розвитку аналітичних здібностей потрібно з раннього віку давати дітям можливість аналізувати інформацію, самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність. Також необхідно розвивати дисципліну і ініціативність. Важливо, щоб дитина розуміла, що в будь-який момент вона може без покарання і критики поставити абсолютно будь-яке запитання й отримати на нього відповідь — або спробувати знайти відповідь разом із батьками.

Знайомство з сімейним бізнесом можна починати в сім-вісім років. Це можуть бути екскурсії на виробництво, бесіди за сімейною вечерею про те, що відбувається на підприємстві. Пізніше — організація стажувань майбутнього наступника в сімейній компанії. Наприклад, під час шкільних канікул.

Для передання бізнесу обов'язково потрібно вибудувати систему управління талантами всередині самої сім'ї, а також змалечку навчити дітей співпраці та взаємодопомоги, а не конкуренції. Слабкі сторони однієї дитини можуть бути компенсовані сильними сторонами іншої. Наприклад, якщо один з дітей — творчий та ідейний натхненник, а другий за характером критик, на сімейних зборах давайте другому слово останнім. Це дозволить почути творчі ідеї кожного і тільки потім проаналізувати їх, залучаючи здатності дитини-критика. Якщо ж критик почне першим, то творча дитина може замкнутися в собі і не зважитися розповісти про свої думки.

За кілька років до передання бізнесу спадкоємцю необхідно почати підготовку топ-менеджменту компанії до змін і розробити покроковий план входження спадкоємця в бізнес. До робочої групи під час складання плану варто включити співробітників компанії, які в майбутньому будуть виступати як ментори для наступника. Необхідно передбачити для них різні способи мотивації, зокрема фінансові, з конкретними вимірними результатами. Все це знизить ризик можливих конфліктів між наступником і співробітниками компанії в майбутньому.

Спадкоємцю, який тільки почав працювати в сімейній справі, важливо одразу виділити зону відповідальності, де він зможе самостійно приймати рішення. Це стане доказом довіри до нього і мотивуватиме більше брати участь у сімейному бізнесі.

У планування наступності важливо залучати не тільки співробітників, але і всіх членів сім'ї. Можна почати з того, щоб провести сімейні збори й обговорити на них, як зберегти сімейні цінності в бізнесі, як зберегти спадщину попередніх поколінь для майбутніх. Які умови потрібні, щоб кожен член сім'ї міг сприяти успіху сімейного підприємства, якими мають бути вимоги до членів сім'ї, які хочуть працювати в компанії, якими повинні бути права і обов'язки власників.

Переваги, які ви отримаєте залучаючи наступників у свій бізнес, складно переоцінити. Саме молоде покоління швидше бачить сучасні тренди і краще адаптується до мейнстріму. Це дозволяє збільшити гнучкість бізнесу і створити ефект синергії: унікальний досвід засновника й інноваційне мислення наступного покоління.

І наостанок. Жодне сімейне багатство або бізнес не зможе вижити без розв'язання основних проблем, пов'язаних із культурою сім'ї, її цінностями і розумінням цілей багатства. Розуміння того, що гроші — це тільки засіб для досягнення довгострокових цілей сім'ї в кількох поколіннях, є ключем до успіху. З іншого боку, брак освіти у молодого покоління і відсутність довіри і відкритості в сім'ї можуть призвести до того, що міленіали будуть не готові до управління бізнесом і відповідальності. І що тоді? Саме час знову повернутися до питання: що ви хочете залишити дітям?

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X