Пора здатися. Чому класична система освіти застаріла

29 січня 2019, 19:43

Оцінюючи знання дитини, ми вимірюємо не те, що має значення, а те, що вміємо вимірювати

Школа не буде давати дитині знання. Знання, а тим паче, розуміння, та існуюча українська школа – речі несумісні. Наша школа розрахована на навчання дитини немов примітивної версії комп'ютерної пошукової системи, яка може дати лише поверхневу інформацію у відповідь на запитання. І на відміну від найгіршого комп’ютерного пошуковика – лише одну відповідь, а не тисячі чи мільйони. Мінімальна зміна форми запитання від завченого учнем, і відповідь він вже не знайде. Та й з точки зору практичності проходження шкільної програми вже давно не має сенсу. Шкільний навчальний план хронічно не встигає за реальним життям.

Відео дня

Коли батьки мають на увазі поняття «шкільні знання», вони говорять майже виключно про пам'ять – про можливості дитини відповідати на запитання зі шкільної програми. Незважаючи на глобальний тренд зміни фокусу від запам’ятовування інформації до розвитку навичок та компетенцій, наша свідомість змінюється занадто повільно. Та й як їх перевіриш нормально, ті компетенції? Із пам'яттю все просто – задавай будь-яке запитання з підручника і дізнаєшся, що дитина вивчила зі шкільної програми. От і вимірюємо не те, що має значення, а те, що вміємо вимірювати.

Знання – концепція більш комплексна, ніж просто обсяг пам'яті. Глибокі знання з'являються від глибокої систематичної роботи. Копати в одному місці. Пробувати самому, робити помилки, дискутувати, розбиратися в причинах, усвідомлювати вивчене та навчати інших – все це робота, яка приводить до розуміння. До можливостей реального використання. Це – про знання. Проте така робота неможлива в умовах конвеєрного навчання, коли в голову, як на склад напівфабрикатів, направлено потік штампованої, різнопланової інформації з єдиною задачею: повернути в такому ж стані. Вивчати Кайдашеву сім'ю на заняттях з літератури з тижневим обсягом 1,5 години потрібно рік. Щоб зануритись в побут, економіку сім'ї того часу, звичаї, психологію, стосунки, просмакувати мову твору. Щоб досягнути розуміння. Щоб мати змогу використати ці знання в своєму власному житті, щоб побачити комплексний погляд автора на сім'ю того часу, який актуальний і наразі, адже психологія людей змінюється не швидко. А натомість, маємо 20 різнопланових творів, які пролистуються зі швидкістю кулемета, і на смак всі нагадують горохове пюре в шкільній їдальні. Нелюбов до літератури на все життя гарантована.

Все, що ви робили не для себе, забулось

У ґрунтовних знань є особливість – їх не можна отримати з-під палки. Можна завести коня у річку, але не можна змусити його пити, каже народна мудрість. Задайте собі чесне запитання – які знання чи навики залишилися у вашому дорослому житті? І побачите, що це лише те, що було важливим або цікавим саме вам. Що все, що ви робили не для себе – забулось. Так і з дітьми – можна привести їх в клас, але не можна змусити їх вчитися. Для цього потрібні власний глибокий інтерес або розуміння, для чого це дитині. На жаль, обидві ці речі – рідкі гості в школі.

А де ж вихід з цієї ситуації? Як досягнути того, щоб те, що вивчалося, мало б сенс в реальному житті? Один з шляхів вирішення цього питання – постійно оновлювати програму та додавати туди актуальні речі, як інформаційна безпека в Інтернет та критичне мислення, наприклад. І оновлювати програми з основних предметів. На жаль, є складнощі. Швидкість змін в сучасному світі така, що для того, щоб встигати за ними, програми потрібно було б змінювати чи не щорічно. Обсяг знань, спеціалізація, кількість нових професій зростає чи не в геометричній прогресії, немає жодних шансів встигнути за цим. І в результаті такого постійного оновлення, шкільна програма за обсягами буде нагадувати пасажирський потяг в Індії.

Альтернативний шлях – визнати, що знання, як інформацію, передати не вдасться, і сфокусуватися лише на навичках навчання. Для цього критично важливо не відбити у дитини інтерес до навчання – інакше голод до нових знань прийде ой як не скоро після школи. А як зберегти цей інтерес в умовах багаторічного обстрілу непотрібною та неважливою інформацією – питання відкрите. Тож необхідні зміни в головах батьків стосовно їх ставлення до життя дитини в шкільні роки. Зміна пріоритетів – з ширини до глибини. Давати можливість дитині вивчати щось ґрунтовно і довго, не зважаючи ні на що інше. І якось звільняти її від 90% іншого інформаційного мотлоху, який ллється на неї.

В умовах хаосу та непередбачуваності сучасного життя, коли дорослі не можуть знати, що потрібно, а що ні, як навчатися, де і чому, дорослим було б чесно здатися. Так – зізнатися дитині, що вони не знають правильних відповідей і що в умовах кризи кожен сам за себе. Дати право дитині на власне життя, на те щоб самостійно обирати свій життєвий шлях з юних років, в тому числі, і навчальний. І, як правило, цьому власному шляху немає місця в класичній загальноосвітній системі. Він – про життя і навчання поза школою, на домашньому навчанні, або в альтернативних школах. Саме так є більше можливостей захистити дитину від надмірного інформаційного шуму, та плекати її інтерес, даючи можливість реалізовуватися в навчанні важливим та цікавим дитині речам.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X