Важливі ознаки. Як зрозуміти, чи готова дитина до школи

16 червня 2020, 22:34

Діти обов’язково всьому навчаться — але їм може знадобитися ваша підтримка

Про неочевидні ознаки готовності до школи. Про те, які «шкільні» компетенції можна розвивати у дітей під час походу в магазин. Про навчання дітей будь-якого віку — життєвим досвідом. І про важливі питання — навички. Буде багато, але тільки практичне. Почну з кінця.

Відео дня

Зараз сезон розмов з сім'ями — випускників шкіл, майбутніх першокласників, тих, хто буде міняти школу. Ми «проходимо» питання і фрази, які повинні були б звучати у дитини будь-якого віку природно і спокійно:

 — Мені потрібна допомога. Допоможіть, будь ласка. Будь ласка, поясніть, я не зрозумів.

 — Я можу відмовитися від того, що вважаю хибним, не моїм. Якщо щось викликає у мене дискомфорт — я скажу про це, подбаю про себе або попрошу про допомогу. Я маю вибір.

Дитині важливо мати справу з тим, що не все може одразу їй належати

 — Я люблю досліджувати нове. Я цікавий. (Цікавість — основа для мотивації. Цікавість — протилежно тривозі).

 — Я дозволяю собі помилятися.

 — Я впораюсь.

 — Я можу спиратися (покластися) на себе. І я знаю, що можу спиратися на батьків (сім'ю, друзів). Я знаю, що, якщо потрібно, мені допоможуть.

Ми вчора ходили в супермаркеті. Я уважно спостерігала за людьми, відвикла від них. У магазині неподалік від нас переміщалася сімейство з дитиною років 6−6,5. Хлопцеві було нудно, жарко, незручно в масці, він вередував, вимагав купити іграшку — загалом, звична закономірна історія. Батьки час від часу його зупиняли: «Ну ти ж дорослий, ти ж ідеш до першого класу». Лякали тим, що залишать у магазині, віддадуть охоронцеві. А коли хлопчик почав вередувати через те, що йому чогось не купили, мама сказала татові: «Ну не засмучуй його, він же зараз буде плакати».

Я спостерігала за дитиною. Відзначила, що вона не звертає уваги на дітей у магазині, не дивиться на тих дітей різного віку, які ходили зовсім поруч. Часто чіпляється за мамину руку або спідницю. Її рухи — хода, жести — розбалансовані. Їй не цікаво, вона не намагається читати написи великими літерами.

Ми ж знаємо, що готовність дитини до школи — це не одна ознака, не просто бажання-вміння читати і рахувати. Це сукупність великої кількості емоційних, моторних, соціальних, інтелектуальних ознак і компетенцій. І їх природний розвиток йде не через спеціальну підготовку — на курсах або гуртках, а «життям», середовищем, власним досвідом.

Якби батьки цього хлопчика прийшли на консультацію, щоб визначити його готовність до школи, я зставила б їм запитання, відповідаючи на які, вони самі змогли б оцінити і визначити можливі зони розвитку дитини. Всі ці «ознаки» важливі, в принципі, у нашому визріванні. Дорослішання людини, готовність до нової навантаженні, пов’язане з тим, що він може витримати велике напруження. Я б запитала:

1. Наскільки дитина може витримати навантаження — бути якийсь час без мами?

2. Наскільки стосунки з батьками сприймаються, як надійні? Дитина зможе проявляти активність, цікавість, тільки відштовхуючись від відчуття безпеки і підтримки в родині (Проте батьки лякали дитини тим, що залишать його в магазині, були непослідовними в своїх реакціях, а хлопчик чіплявся за руку і спідницю мами).

3. Наскільки дитина справляється з напругою (розчаруванням), наприклад, коли їй не вдалося відразу ж отримати бажаного? Як вона впорається, якщо захоче відповісти, а вчитель викличе іншого учня? Як відреагує, якщо щось не вийшло відразу ж? Реакція може бути нейтральною, пасивною або агресивною. Дитині важливо мати справу з тим, що не все може одразу йому належати, що іноді потрібно почекати. Дитині важливо чути від нас «ні» — багато батьків бояться засмутити дитину, відмовляючи їй у тому, в чому варто відмовити. Так ми позбавляємо дитину можливості потренуватися, зіткнутися з напруженням, яке у нього в житті обов’язково буде — але вона може його вчитися «витримувати», завдяки нашій тактовності і підтримці.

4. Навантаження спілкуванням — наскільки дитина підготовлена до спілкування з різними людьми? Чи є у неї досвід взаємодії, чи звертали її увагу на дітей і дорослих різних психотипів, тілесних типів, різного віку?

5. Чи зможе дитина винести напругу, коли на неї якийсь час не звертають персональної уваги? Учитель, навіть найкращий, не зможе приділяти увагу тільки одному учневі. Чи впорається з цим навантаженням дитина? Як буде себе поводити — пустувати, плакати, проявляти агресію? Я б питала у батьків, чи часто вони дають планшет дитині, коли вона каже «мені нудно», чи грається син хоч якийсь час сам, чи є у нього якась відповідальність вдома.

6. Навантаження «соціальністю». Одна з ознак готовності до школи — вміння сприймати себе частиною групи. Чи усвідомлює дитина, що звертаються і до неї, коли звертаються до всієї групи? Це чітко видно у першокласників: деякі діти не відкривають зошити, не виконують дії, поки до них не звернуться персонально. Чи не реагують на слова: «Діти, учні, зробіть…», поки вчитель не скаже: «Ваню, зроби…».

7. Чи може дитина дозволити собі попросити нас (або інших людей) про допомогу — наскільки вона впевнена, що її підтримають?

8. Якщо дитина вчиться писати літери, вона каже «я намалював летеру» або «я написав букву?». «Намалював» — це ознака ігрової, творчої діяльності та мотивації. «Написав» — вже навчальної.

9. Наскільки дитина рухлива, розкута в рухах, наскільки ми дозволяємо або обмежуємо її рухову активність? Людина — складна система, в якій «усе впливає на все». Координація рухів, фізична спрямована активність, пов’язані і з вольовою та емоційної сферою. І дітям важливо влучати в ціль, ловити і відштовхувати, підтримувати фізичну активність.

10. Чи є у дитини режим дня, будь-які правила, щось, що виконується регулярно? Це впливає не тільки на можливість «витримувати» правила, а й на загальне відчуття безпеки.

11. Наскільки дитина впевнена, що вона «хороша просто так»?

А тепер про те, як ми можемо «готувати до школи» малюка під час походу в магазин.

Пам’ять: у нас є список покупок. «Запам'ятай, що нам потрібно купити. І будеш мені підказувати».

Концентрація уваги: сфокусуватися на конкретному завданні. «Запам'ятай, у тебе місія — ти відповідаєш за купівлю сиру. Не дозволяй себе відволікти».

Розуміння розмірів: порівнювати коробки, банки, овочі, пляшечки більші й менші.

Безліч: у магазині є овочі, молочні продукти, миючі засоби, і інше — вчимо дитину узагальнювати.

Рахунок: «Які цифри ти бачиш? Скільки товарів у кошику? Скільки у тебе зараз монет?»

Форми: зараз є різноформатних упаковка. «А знайди квадратні коробки, а що є круглого, а де овал?»

Дії за правилами: «Ми йдемо праворуч, потім ліворуч. Спочатку три кроки вперед, потім п’ять кроків ліворуч».

Про спілкунння: зважити овочі, поговорити з касиром, продавцем.

Координація: дістати з полиці (безпечний) продукт так, щоб інші товари не впали. Скласти у своєму візочку товари.

Читання: знайти літеру, прочитати слова. «А що там написано, не бачу?»

Слухова, зорова пам’ять і сприйняття: говорити пошепки, попросити прислухатися до оголошень у магазині. «Запам'ятав, де розташовано відділ з хлібом? А де була картинка з рибою?».

Соціальне сприйняття: «А нумо поспостерігаймо за людьми?»

Логіка: пропозиції зі словами «Якщо щось», «тому що». «А якщо ми поставимо коробки пірамідою, внизу менша, а зверху велика, що станеться? Чому? А чому колеса круглі, а не трикутні або квадратні?»

Що нам ще важливо:

 — Грати в ігри з правилами і спостерігати, чи може дитина їх дотримуватися (діти-дошкільнята грають за своїми правилами).

 — Вирізати, ліпити, будувати, зав’язувати, застібати. Вчитися витирати дупку.

 — Спостерігати, чи може дитина очікувати бажаного.

 — Чи може захистити себе, якщо це потрібно, або просити про допомогу.

 — Чи може усвідомлювати і виражати почуття.

Дитина обов’язково всього навчиться. Деяким дітям потрібно трохи більше часу. Деяким — трохи більше нашої підтримки.

Текст публікується з дозволу автора

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X