Оточені острови. Як мистецтво може змінити місто

29 січня 2019, 20:43

У Маямі проходить документальна виставка Крісто і Жан-Клод – художників, завдяки яким це місто стало одним зі світових центрів сучасного мистецтва

Іноді одного арт-проекту достатньо, щоб змінити вигляд цілого міста. Така історія Оточених островів (1983) авторства подружньої пари художників Крісто Явашева і Жан-Клод де Гільбон. Саме завдяки їм Маямі вперше прозвучав як значимий центр сучасного мистецтва. Зараз це американське місто, розташоване на березі Атлантичного океану, складно уявити без десятків галерей, музеїв і найрізноманітніших арт-інституцій. Крім того, Маямі є одним з трьох міст, де щорічно проводиться найбільший ярмарок міжнародного мистецтва Art Basel.

Відео дня

Але ще у 80-х роках минулого століття справи йшли зовсім інакше: Маямі тільки починав набувати знайомих нам рис і перебував під сильним впливом чергової хвилі імміграції. За словами маямської галеристки Ніни Джонсон, панівне сьогодні уявлення про Маямі склалося багато в чому завдяки роботі Крісто і Жан-Клод. Саме Оточені острови стали тим образом, який згодом став асоціюватися з Маямі.

Що ж являв собою цей гучний проект, сьогодні вважається канонічним прикладом ленд-арту?

Крісто і Жан-Клод створили Оточені острови у травні 1983 року. На підготовку пішло майже три роки – робота над проектом тривала з 1980-го. Художникам знадобилася допомога кількох сотень асистентів – без їхньої участі дійство подібних масштабів просто неможливо уявити.

Крісто і Жан-Клод оточили 11 островів затоки Біскейн поліпропіленовою плівкою яскраво-рожевого кольору. Загальна площа плівки склала 603 870 квадратних метрів. Тканинна облямівка простягалася на 60 метрів від берегової лінії і точно повторювала контури кожного з островів – таким чином автори підкреслили самобутність природного ландшафту Флориди, штату, населення якого постійно знаходиться в тісному контакті з водою. Оточені острови проіснували всього два тижні, після чого були демонтовані.

Оточені острови проіснували лише два тижні

Цього року завдяки старанням Pérez Art Museum Miami (PAMM) усі охочі можуть детально ознайомитися з історією створення оточених острів. Архівна виставка під назвою Christo and Jeanne-Claude: Surrounded Islands, Biscayne Bay, Greater Miami, Florida, 1980-83 відкрита для відвідувачів PAMM до 18 лютого.

Експозиція є оновленою версією присвяченої Оточеним островам «мандрівної» виставки, яку в 1984-1991 роках можна було побачити в музеях Німеччини, Франції, Нідерландів, Іспанії, Швейцарії, Бельгії та Японії. В рамках документального проекту Pérez Art Museum Miami представлено близько 50 малюнків, креслень і колажів, великомасштабна модель затоки та її островів, сотні фотографій, а також безпосередньо пов'язані зі створенням інсталяції артефакти.

Цією грандіозною виставкою організатори віддають данину пам'яті не тільки оригінальному проекту Крісто і Жан-Клод, але і попередникові PAMM – Центру образотворчих мистецтв, з моменту заснування якого, як і з дня створення Оточених островів, пройшло 35 років. Відкриття музею і поява арт-об'єкта не були пов'язані безпосередньо, але в підсумку саме ці дві події стали поворотними для Маямі. І під керівництвом куратора Джоси Крафта ретроспектива Оточених островів не тільки прозвучала як сильний документальний проект, а й стала каталізатором для безлічі дискусій на тему зв'язку та взаємодоповнюваності історій розвитку міста та арт-інституцій, а також впливу мистецтва на формування міст.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X