Ключ до успішної кар'єри. Що може дати навчання в американських вишах

17 квітня 2021, 19:20

Головне — не диплом і навіть не знання, а професійні зв’язки і вміння їх використовувати

Уявіть собі: на дворі 2008 рік, світова економічна криза, мільйони американців втрачають роботу. В цей час молода випускниця школи бізнесу MIT (Массачусетського технологічного університету) намагається знайти роботу за фахом — у сфері нових технологій. Надії мало: ситуація в економіці, м’яко кажучи, не сприяє працевлаштуванню. Але раптом — неможливо повірити, що так швидко! — її запрошують на інтерв'ю. «А ви знаєте, що у вас було 75 конкурентів?» — запитують її під час зустрічі. — «Так, саме стільки людей претендувало на цю позицію. Знаєте, чому ми обрали вас?» Здобувачка знизує плечима: вона дійсно не розуміє, що саме так привернуло роботодавця. «Вся справа в тому, що вас рекомендували двоє випускників MIT, з якими я добре знайома», — відповідають їй.

Відео дня

А тепер, як у відомому фільмі, зробимо «монтаж» і зазирнемо на кілька років вперед: щаслива випускниця в партнерстві з іншим випускником того ж інституту відкрила свою компанію: стала допомагати міжнародним стартапам потрапити на американський ринок; налагоджувати зв’язки між наставниками, підприємцями, інвесторами. І це, до речі, була не єдина компанія, яку їй вдалося створити, спираючись значною мірою саме на професійні зв’язки.

У всіх великих університетах є офіси з розвитку кар'єри

Все це — моя особиста історія. І її можна назвати наочним підтвердженням одного з головних принципів американської освіти: головне — не сам диплом і навіть не набір здобутих знань. Головне — нетворкінг, професійні зв’язки і вміння їх використовувати.

Зараз, після десяти років роботи в галузі освіти, я ціную цей аспект, мабуть, ще більше. Головне питання, на яке вас навчить відповідати американський університет, — це не ЩО, а ЯК. Іншими словами, набагато важливіше не просто мати в голові набір знань і фактів, а знати, де і як шукати інформацію, до кого по неї звертатися, кого запитувати. В американських університетах студентів вчать того, як вибудовувати професійні зв’язки з викладачами, працівниками бібліотек і архівів, кар'єрними консультантами, науковими керівниками і просто з однокурсниками.

Нетворкінг у процесі навчання може виглядати по-різному, в залежності від спеціалізації. Для багатьох він починається зі спілкування з науковим керівником. Саме тому в більшості гуманітарних вишів — невеликі групи студентів, іноді не більше десяти осіб. Це дає можливість вести змістовні дискусії і загалом тісніше спілкуватися з викладачами: процес спілкування стає не менш важливим, ніж сама присутність на заняттях і виконання домашньої роботи.

Хороший наставник може відкрити перед вами багато дверей. Дженіс Чеон, випускниця Прінстона з дипломом із німецької мови та літератури, каже, що саме тісні професійні зв’язки з викладачами допомогли їй отримати PhD: «Наставництво, індивідуальне спілкування з науковими керівниками під час навчання, постійний зворотний зв’язок — все це дало мені врешті-решт можливість вступити на германістику в Єльський університет».

Втім, університетський нетворкінг — велика підмога не тільки для тих, хто продовжує навчання і збирається здобути вчений ступінь, але і для тих, хто хоче робити кар'єру після закінчення вишу. Один із прикладів — історія випускниці Єля Наді Стрюк із дипломом з архітектури. За словами Стрюк, саме університет допоміг їй знайти роботу. «У нас проходить ярмарок вакансій щороку. — розповідає Надя. — У ньому беруть участь більш як п’ятдесят архітектурних компаній — наших потенційних роботодавців. А перед ярмарком університет допомагає нам скласти портфоліо, які ми можемо потім розіслати. Я саме так і отримала роботу в одній з архітектурних компаній у Нью-Йорку — мені допоміг ярмарок». Надін приклад — не єдиний, компанії з різних секторів співпрацюють із різними американськими вишами, запрошують студентів на стажування і пропонують їм роботу.

У всіх великих університетах є офіси з розвитку кар'єри. Фахівці з кар'єри підтримують студентів протягом всього навчання і допомагають визначитися з професійними планами: знайти роботу на літо, обрати напрям після випуску, зв’язатися з певними компаніями, зміцнити професійні зв’язки з випускниками і навіть підготувати до подачі резюме або заявки на випускні програми.

Величезний плюс роботи з такими консультантами — це те, що вони враховують міжнародний досвід студентів і, відповідно, підбирають програми індивідуально. Це підтверджує Ліора Айзенберг, яка вивчала слов’янознавство в Прінстоні: «Я стажувалася в Казахстані два роки поспіль, їздила в Україну, Боснію, Німеччину, була модератором конференції в Росії. Це дало мені можливість створити професійні зв’язки, що після випуску дуже стало у пригоді».

Втім, студенти можуть отримувати такого типу допомогу і підтримку не тільки від фахівців із кар'єри, але й один від одного. МІТ, наприклад, регулярно проводить MIT $100K — конкурс стартапів, який організовують самі студенти. Цей конкурс дає можливість студентам залучити спонсорів, знайти професійне журі в особі інвесторів і успішних підприємців і розповісти про змагання своїм одноліткам — гарне тренування командної роботи і лідерських якостей. Завдяки цьому конкурсу були засновані реальні компанії, наприклад Akamai і Bose.

Словом, американський університет — це великий «тренажерний зал» для ваших софт-скілз. Але не варто думати, що весь цей асортимент «тренажерів» — просто подарунок, який треба тільки розпакувати. Ні, американський виш лише вчить користуватися тими ресурсами, які є у вашому розпорядженні: долати страх і сором, ставити запитання, працювати над резюме задовго до його подачі, більше спілкуватися з однокурсниками, брати участь у конкурсах і закордонних стажуваннях. Іншими словами, пропонує не рибу, а вудку, а що і як на неї ловити — вирішувати вже самому студенту.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X