Особливі біоритми: як сплять діти. Блог британського вченого

7 листопада 2017, 08:23
Якщо навчальний день в школах буде починатися пізніше, учні отримають свої вісім годин нічного сну та нормальне функціонування біологічного годинника

У британських школах навчальний день, як правило, починається о 8:30 ранку, і це далеко не найгірший варіант. У США, наприклад, школярі сідають за парти вже о 7:30.

Настільки ранні підйоми можуть зруйнувати природний режим сну підлітка. Дослідження показують : встати в 7 ранку для школяра - все одно що встати о 4 ранку для дорослого. Погодьтеся, нам, дорослим, рідко доводиться вставати о 4-ій ранку, а ось школяреві доводиться робити це практично щоранку.

Відео дня

Середньостатистичному тінейджеру потрібно 8-9 годин сну, але в реальності мало хто їх отримує. Це, в свою чергу, може вплинути на їхні оцінки в школі.

Нерідко проблеми зі сном пов'язані з відсутністю чіткого режиму. Більш того, сон змінюється з дорослішанням. У підлітків, наприклад, «гормон сну», мелатонін, починає вироблятися не раніше, ніж об 11 годині вечора. Саме тому їм не хочеться спати до пізньої ночі, і одних лише вмовлянь «Пора спати!» недостатньо.

Тому багато хто вважає, що уроки в школі потрібно починати трохи пізніше, щоб не порушувати біоритми підлітків.

У США школярі сідають за парти вже о 7:30

Що показують дослідження

У 2014 році в США досліджували вплив пізнішого початку уроків (участь взяли 9 тисяч школярів). Ось що дослідження показало: «Більш пізній початок навчального дня вельми позитивно позначився на успішності школярів з ключових предметів (математика, англійська, гуманітарні та точні науки), рівні тестових робіт і відвідуваності. Крім того, знизилася кількість запізнень».

Дослідження також показало, що через недосипання у школярів проявляється набагато більше симптомів депресії; вони вживають більше кофеїну і більш схильні приймати шкідливі речовини.

Крім того, знизилася кількість дорожніх аварій за участю підлітків (в США, як відомо, водити машину можна з 16 років).

Чому у школярів інший сон

Щоб зрозуміти, чому пізній підйом так позитивно позначається на житті тінейджерів, потрібно розглянути особливості їхнього біологічного ритму.

Отже, у всіх людей в голові є такий собі годинник. Ми ще називаємо його біологічним годинником. Цей годинник контролює вироблення гормону мелатоніну, а той, у свою чергу, контролює наш сон. Мелатонін виробляється мозком природним шляхом, і запускає процес засинання, повідомляючи нашому мозку, що час спати.

Вночі ми, як правило, проходимо п'ять фаз сну. Одна з них - фаза швидкого сну - з віком дуже змінюється.

Фаза швидкого сну пов'язана із запам'ятовуванням інформації. Крім того, саме в цей період ми бачимо сни. Однією з ознак цієї фази є швидкі рухи очних яблук і параліч м'язів. У дорослої людини швидкий сон зазвичай займає близько 20-25% часу, проведеного у сплячому режимі, тобто 90-120 хвилин. До фази швидкого сну ми доходимо через 70-90 хвилин після засипання, а якщо не доходимо - прокидаємося втомленими.

Дослідження також показують, що нестача швидкого сну негативно позначається на наших навчальних здібностях. Саме це і відбувається з тими підлітками, які недостатньо сплять. Вони недоотримують швидкого сну і тому прокидаються втомленими, що негативно позначається на їхній роботі в класі.

Чому краще починати уроки пізніше

Отже, якщо навчальний день в школах буде починатися пізніше, учні отримають свої 8+ годин нічного сну і нормальне функціонування біологічного годинника.

У 2014 році Американська академія педіатрів опублікувала наступну заяву : «Відстрочка початку навчального дня - ефективний захід для боротьби з хронічним недосипанням, який за багатьма показниками позитивно позначаиться на фізичному і психічному здоров'ї учнів, їхній безпеці та успішності».

Як на мене, то потрібно переглянути наш підхід до розкладу навчального дня в школах, щоб зробити його кращеим для всіх. Тому що останні 25 років, наскільки я бачу, ми просто намагаємося його скоротити.

І робиться це не за рахунок навчального процесу (він залишився таким, як і був), а за рахунок перерв між уроками і обіднього часу.

Чому так відбувається? Перш за все тому, що завдяки цьому за дітьми легше встежити. Щоб доглядати за сотнями дітей, які «гуляють» коридорами, потрібні ефективні співробітники. Крім того, завжди є побоювання, що під час перерв діти почнуть поводити себе гірше. Тому виходить, що краще тримати їх у класі, під чуйним наглядом.

Однак це призводить до того, що учні, не встигнувши засвоїти те, що вони робили на уроці математики, повинні зануритися в античну історію. Те ж стосується і вчителів: вони не встигають перейти від одного класу до іншого, відпочити і налаштуватися.

Переосмислення підходу до розкладу навчального дня потенційно вигідне всім. Так, можуть бути складності для батьків (зібрати і відвезти в школу, не запізнившись на роботу), але також можуть бути і поліпшення (кращі оцінки, менш тяжкі збори вранці). Що стосується вчителів, то їхній робочий день може стати менш напруженим, а що може бути кращим, ніж це?

The Conversation

Переклад The Conversation. Републікація повної версії тексту заборонена

Новое Время запрошує на лекції наших відомих колумністів Діалоги про майбутнє. Детальна програма тут

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X