Навичка XXI століття. Як розвинути креативне мислення

28 жовтня 2019, 19:54

Для того, щоб в учнів формувалось креативне мислення, необхідна індивідуальна проектна діяльність

Креативне мислення — цей термін на слуху поруч із критичним мисленням та емоційним інтелектом. На відміну від останніх, про креативне мислення ніби все ясно. Якщо ти можеш щось придумати нове, ти — креативний. Але зворотній бік медалі популярності того чи іншого поняття, це безліч теорій, які іноді ще й суперечать одна одній, щодо виникнення, розвитку та особливостей цього поняття.

Відео дня

З найпопулярніших протиріч, які я особисто зустрічала, таке. Є твердження, що діти від природи креативні і якщо їм не заважати, вони виростуть креативними. На противагу існують теорії, згідно яких креативність прицільно формується і відповідно може тренуватись і зростати протягом всього життя.

Якби там не було в дійсності, більш важливо знати, що на здатність креативно мислити впливає рівень інтелекту, а також кількість знань та життєвий досвід.

Людство вижило завдяки креативному мисленню

А ще креативне мислення — це не тільки про мислення. Це про комунікацію, яку ми покращуємо, змінюємо чи вибудовуємо саме за допомогою креативного мислення.

Креативність вносять в топ-навичок для майбутнього, тренінги та книжки пропонують безліч способів її зміцнити, від дітей очікують креативність ще до того, як вони навчились відтворювати знання.

Креативне мислення в роботі

Чому ж розвинуте креативне мислення прописується у вимогах до вакантних місць і згадується в резюме кандидатів на посади?

Думаю, це є прямою вимого часу — часу, коли запитань є більше, ніж готових рішень; часу, коли досвід п’ятирічної давності не зацікавлює, бо втратив актуальність; часу, коли в повітрі запах змін, і їх очікують від кожного на своєму місці.

«Не знаєш, як вирішується це питання? Ніколи не зустрічався з таким? А креативність тобі нащо?» «Більше ніхто не хоче збиратись, щоб слухати розпорядження? Правильно. Усі прагнуть напрацьовувати ідеї, і обов’язково нові, і обов’язково нестандартні».

Креативність додає цінності працівникові. А можливість креативити на роботі додає цінності робочому місцю.

Студенти, аспіранти та імениті науковці досліджують зв’язок креативності та успішності лікарів, спортсменів, педагогів тощо, і знаходять його. Сумнівів немає - людство вижило завдяки креативному мисленню, і його актуальність хіба тільки збільшується.

Креативне мислення у школі

Тому логічним є створення умов для розвитку креативного мислення в дітей, а саме наповнення шкільного життя можливостями для його використання.

На сьогодні це не є простим завданням. Адже сама шкільна система спрямована на розвиток слідування правилам використання знань, предметів, дотримання чітких схем і відтворення інформації максимально близько до оригіналу. Навіть кінцевий результат усього шкільного навчання оцінюється балами за складання тестів…

Але прогресивні педагоги чи то школи розуміють, в якій площині виклики майбутнього. Тому навчаються самі та навчають інших педагогів креативити, зосереджують свою увагу на творчості дітей, старанно не впливають на неї, розуміючи цінність саме вільного творення.

Звісно, для того, щоб в учнів формувалось саме креативне мислення, недостатньо тільки створити умови для творчості. Необхідна індивідуальна проектна діяльність — час, коли дитина займається розвитком теми, яка її цікавить, продумує і готує презентацію цієї теми, тренується презентувати і безпосередньо презентує. І немає значення, чи це буде виставка її робіт, чи виконання музичного твору, чи наукове дослідження. Значення має її волевиявлення щодо теми, самостійна організація проектної діяльності та її наполегливість в досягненні результату.

А ще її досвід невдач, які сприймаються як обов’язковий етап будь-якої змістовної діяльності. І от саме такий багаж навичок і досвіду на виході зі школи дозволить юнакові вільно і наполегливо водночас працювати над всіма задачами, які траплятимуться в його житті. Хіба не достатня причина, щоб розвивати креативне мислення як навичку в школі?

Для роботи, для розвитку… А мені особисто креативне мислення потрібне? Мені, щоб жити і насолоджуватись життям? Довго не думаю. Раптом згадується, скільки разів за вечір я шукаю спосіб пояснити дитині сенс своїх прохань чи вимог суспільства до дітей в цілому. А моє геніальне рішення, як розмістити на двох квадратних метрах пів- іграшкового супермаркету? А планування вільного часу з врахуванням власних потреб і очікувань найдорожчих? І це точно не аналіз і формування висновків. Я не думаю, я вигадую. І однозначно моє креативне мислення рятує мене, надихає і дає надію. Дає надію, що все можна вирішити, якщо мислити креативно — за межами стереотипів, звичних дій, свого досвіду…

Звідки ж взяти креативне мислення, якщо відчуваєш його нестачу чи прагнеш розвиватись?

Декілька порад для щоденної практики, на які мене надихнули найпопулярніші видання на тему розвитку креативного мислення:

1. Щодня присвячуйте час розгляданню якогось предмету чи малюнку. Розглядання має бути вільним від асоціацій. І в цьому якраз складність. Від вас уважність до деталей і запам’ятовування усіх дрібниць з відтворенням в думках або на папері за деякий час. Наприклад, намалюйте усі подряпинки, які ви запам’ятали, розглядаючи стільницю.

2. Дійте незвичним для себе чином — вносьте зміни у рутинні дії. Наприклад, складіть посуд у інше місце. Або лівою рукою (правою — для шульги) витягніть необхідний одяг з шафи.

3. Оберіть будь-який предмет, випишіть усі складові цього предмету. Напишіть, чому кожна складова зроблена саме так. Спитайте себе: чи може вона бути зроблена іншим чином? Як саме? Що це змінить? Наприклад, чи можуть полиці в шафі бути резиновими? Що це змінить?

4. Виривайте сторінки з журналів і складайте свій колаж в блокноті. Нехай ця творча робота триває не один тиждень.

5. Шукайте щось, що нікого не дивує, і дивуйтесь. Наприклад, здивуйтесь шнурівці кросівка. Розгляньте її ближче, поміркуйте про її місію. Хіба не дивина?

6. Замальовуйте плани на день або робочі завдання. Не використовуйте слова для записів, виключно — символи і малюнки. Кружечки будуть відповідати за завершену справу чи вільний від клієнтів час?

7. Записуйте вирази з двох понять, які неможливо поєднати. На перший погляд. Знаходьте той інший погляд, де об'єднання понять має пояснення. Наприклад, волохата терка. Уявили? А тепер поміркуйте, для чого вона створена.

Книги, які допоможуть більше заглибитися в тему

Для роботи з власними ідеями, для розвитку креативного мислення добре попрацювати з книгами Майкла Микалко Ігри для розуму, Рисовий штурм.

Для глибшого розуміння природи креативності можна скористатись книгами Джона Лерер Уяви. Як працює креативність, Тодд Любарт Психологія креативності.

А мені прийшов час подумати, що зміниться, якщо колобка спекти як виріб з глини. Три версії розвитку подій, як мінімум.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X