Мистецтво бути зрозумілим. Блог бізнес-коуча

23 березня 2018, 08:57

Формула елементарного успіху в спілкуванні називається "говори одне"

Ще в дитинстві я помітив: коли хочеш сказати багато про що, не говориш нічого. Невиразна мова – як неперетравлена духовна їжа: в ній багато вхідних даних, але немає висновків. Перевірити, чи добре ти спілкуєшся, просто. Якщо тебе не розуміють, отже твоє повідомлення сире.

Відео дня

Я консультую бізнеси і треную персонал, тому часто зустрічаю нових співрозмовників. Не всі спілкуються зрозуміло. Але я переконаний, що доносити до співрозмовника те, що важливо, здатнен кожен, незалежно від інтелекту і характеру. І час від часу це виходить. Просто в школі не вчать чіткого плану – як добре спілкуватися кожного разу.

У мене був однокласник Віталій Страшнюк. Він носив окуляри і заїкався біля дошки, але краще від всіх розповідав про кіно. У Віталіка був відеомагнітофон "Електроніка", він першим у класі дивився круті фільми. Це від Віталіка я дізнався про Термінатора і Міцний Горішок. Коли на перерві він розповідав про Рембо, всі хлопчики слухали, розкривши роти, хоча Віталік не вчився бути оратором. Анонси надихали його настільки, що він переставав заїкатися. А я йшов у відеосалон і за 1 р. 50 коп. дивився фільм, якого не показували в кінотеатрі.

Я знаю кілька рецептів успішної комунікації, мене розуміють всі. Але починаю я завжди з фундаменту. Формула елементарного успіху в спілкуванні називається "говори одне". Вона витягне навіть комунікацію коня, який ірже і фиркає замість того, щоб розмовляти.

На цій формулі побудована вдала реклама, коли одна теза крутиться у тебе в голові знову й знову. На Заході існує класична школа ораторів. В університетах студентів вчать писати есе і виступати. Якщо спікер тямущий, він може говорити довго, але навіть першокласник пояснить, про що говорив цей дядько в одному реченні. Тому, якщо хочеш говорити зрозуміло – спрощуйся.

Якщо ти не поставиш акцент на чомусь одному, у твого співрозмовника якась головна теза все одно сформується. "Мудак". "Тямуща тітка". "Не те, що мені потрібно". Він не зрозуміє твою тезу, але пов'яже її з тобою. Тому подбай заздалегідь про те, що буде почуте.

Зустріч з людиною складніша від зустрічі, наприклад, з природним явищем. Моя дружина не любить дощ, але не хвилюється з цього приводу, тому що наслідки передбачувані. А перед співбесідами з набору персоналу вона хвилюється досі, хоча вже багато років керує компанією. Зустріч із людиною хвилює більше, ніж зустріч зі стихією, тваринами або предметом: більше можливих варіантів розвитку.

Тому до комунікації потрібно обов'язково готуватися. Викладати підготовлений матеріал і створювати формулювання – різні речі. Коли ти формулюєш свою головну тезу на льоту, посеред розмови, – тебе долають емоції і виділити важливе важко. Зустріч триває кілька хвилин, а робота зі структурування своєї тези займає багато годин. Йти на зустріч потрібно з відшліфованою "шпаргалкою". Первісна людина йшла на полювання зі списом.

Щоб співрозмовнику було легко орієнтуватися у твоєму посланні – виділяй основне і другорядне. Як основну страву і гарнір. Щоб страва була гармонійною, необхідний гарнір. Але якщо тобі в ресторані принесуть тільки картоплю, ти запитаєш – а шніцель де? Що в твоєму повідомленні м'ясо? Доповнення пояснюють, чому так відбувається, що конкретно робити. "М'ясо" – це ті слова, які "зачеплять". Мелодія, яка буде крутитися в голові після зустрічі.

Формулювання не народжуються самі собою. Коли я вперше побачив Ніагарський водоспад, я був вражений його величчю. На зворотному шляху в Торонто я відволікся на розмову з таксистом і враження розсіялося. Коли в готелі я спробував розповісти про Ніагару приятелеві, то зрозумів, що не можу підібрати слів. На кілька секунд я онімів.

Що довшою є твоя основна теза, то вона слабша

Так сталося тому, що людина відчуває образами, а думає словами. Трансформація образів у слова вимагає концентрації. А вдала, змістовна трансформація – відбору і шліфування. Що краще ти перетворюєш образи в слова, то зрозумілішим ти є. Довлатовський персонаж казав: "Не пиши ти епохами і катаклізмами! Не пиши ти пристрастями і локомотивами! А пиши ти, дурню, буквами – А, Б, В".

Коли основні повідомлення вже є – відсікай зайве. "М'ясо" моєї статті – це "говори одне". "Гарнір" – це історії та порівняння. Я відредагував статтю багато разів і викинув втричі більше тексту, ніж залишив.

В промову завжди закрадається сміття. Це відбувається тому, що здається, ніби багатослівність прикрашає повідомлення. Насправді, що довшою є твоя основна теза, то ваона слабша: У тебе гарна попа! У тебе гарна попа і ласкавий погляд! У тебе гарна попа, ласкавий погляд, модний клатч і ти особистість!

Перше повідомлення сильне, а третє повідомлення розмите.

Відокремити мух від котлет легко. Важливі думки завжди доводять головну тезу. Їх завжди можна пов'язати через "тому що" і вони працюють на наше головне "м'ясо". Якщо думка не вписується у такий зв'язок і не доводить тезу – вона зайва. Отже, це «лушпиння». Викидай непотрібне.

Хороший приклад цікавого послання – кіно. Дивитися цікаво, хочеться запитати "що далі". Фільм йде півтори години, але сотні людей працюють над ним довгі місяці. "Форма води" – фільм про те, що кохання перемагає все: навіть видову відмінність та інтереси спецслужб. "Аудитор" з Беном Аффлеком про те, що мораль вища від закону. Деталей у кіно багато, але вони об'єднані у структуру і працюють на "м'ясо". Дивитися хороший фільм тому й легко, що він "говорить одне".

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X