Метод Сократа. Як поліпшити навички критичного мислення, — викладач філософії

11 листопада 2021, 21:37

Викладач філософії Ерік Вільбердінг у своїй лекції для TED розповідає про те, чому варто ставити більше запитань

Переклад TED

Сократ, один із батьків-засновників західної філософської думки, постав перед судом. Багато афінян уважали його небезпечним ворогом держави і звинувачували філософа в розбещенні молоді та відмові поклонятися богам. Однак Сократа побоювалися не тому, що він знав усі відповіді, а, скоріше, тому, що ставив надто багато запитань.

Відео дня

І хоча філософ ненавидів формальні лекції, він часто пускався з друзями та незнайомцями в тривалі бесіди про мораль і суспільство. Ці дискусії не можна було назвати дебатами, й однозначних порад Сократ також не давав. Насправді філософ часто стверджував, що нічого не знає, і на всі відповіді співрозмовника реагував лише новими питаннями. Але в процесі такої розмови Сократ досліджував хід їхньої логічної думки, виявляючи вади й допомагаючи сторонам досягти чіткішого розуміння. За ці проникливі питання Сократа шанували послідовники. Двох його учнів — Платона та Ксенофонта — це надихнуло на запис методу свого вчителя у вигляді філософських діалогів.

Сократ говорив про себе як про «повитуху», чиї питання допомагають іншим народити на світ їхні ідеї

Такий новаторський на той час обмін думками є яскравим зразком методу, який згодом отримав назву сократичного. В одному з таких майстерно побудованих діалогів Сократ розмовляє з молодим чоловіком на ім'я Євтидем, який упевнений, що розуміє різницю між справедливістю та несправедливістю. Сократ відчуває на міцність систему цінностей учня і запитує в нього, якими діями — справедливими чи ні — слід вважати брехню та крадіжку. Євтидем з упевненістю стверджує, що вони є несправедливими, проте відразу постає питання: «Чи справедливо з боку полководця обманювати та грабувати ворожу армію?» Євтидем змінює своє твердження. Тепер він уважає, що подібні дії справедливі проти ворогів, але несправедливі щодо друзів. Але Сократ ще на закінчив. Він питає молодика, а що, коли командир бреше своїм військам заради підняття їхнього бойового духу? Євтидем швидко зажурився. Схоже, що кожна відповідь призводить лише до нових питань, і тепер він уже не так упевнений, чим же в результаті є справедливість.

Застосовуючи такий орієнтований на питання філософський підхід, Сократ говорив про себе як про «повитуху», чиї питання допомагають іншим народити на світ їхні ідеї. Його метод виявляє неперевірені твердження співрозмовника, а потому ставить під сумнів догми. Не завжди вдається отримати визначені відповіді, але метод допомагає уточнити питання й усунути суперечності й порочне коло в міркуваннях. І дотримуючись логічно заданого напряму у філософському пошуку, той, хто запитує, і той, хто відповідає йому, можуть дійти несподіваних результатів.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Такий метод застосовується не лише в межах міркувань, а й дуже корисний в інших сферах. У період Відродження метод використовували для навчання лікарської справи. Студенти пропонували свої аргументи щодо можливих діагнозів, а лікар ставив їм питання про здогади та стежив за перебігом дискусії. У такому випадку за допомогою методу можна досягти переконливих результатів. Подібний підхід пізніше стали застосовувати і в інших науках, таких, як астрономія, ботаніка й математика. У період Реформації методом Сократа почали користуватися на вирішення абстрактних питань богослов’я. У ХІХ столітті він стає невід'ємною частиною юридичної освіти США. Пропонуючи студентам вирішити гіпотетичні ситуації з непередбачуваним результатом, професори вивчали їхню здатність до юридичної аргументації. Цей підхід і сьогодні застосовують у роботі Верховного Суду США, де враховують небажані наслідки ухвалення закону.

Метод Сократа можна пристосувати для викладання майже будь-якого предмета, який якось пов’язаний із критичним аргументуванням, але його успіх залежить від особистості вчителя. Справжній учитель повинен добре розумітися на предметі. Замість того, щоб глузувати з учнів і демонструвати інтелектуальну перевагу, учителям варто бути скромними, щиро допитливими й заохочувати будь-які думки.

Щодо цього сам Сократ навряд чи відповідав образу ідеального сократичного вчителя. Уважають, що він критично ставився до демократії афінського зразка, також відомо, що він ділився цими поглядами з учнями. Бунтарські переконання філософа було спотворювано на громадських зборах і, можливо, вони стали основою змови з боку двох його учнів. Швидше за все, через ці переконання Сократ постав перед судом і зрештою був засуджений до смерті. Але навіть на його смертному одрі художники зобразили безтурботного філософа завмерлим у передчутті відповіді на головне питання.

Повну версію можна знайти на TED

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо NV
X