Як зрозуміти, що ви живете чужим життям. Пояснює психолог

28 березня 2018, 18:45

Бути добрим і допомагати іншим із самого дитинства закликають нас батьки, вчителі та написи у громадському транспорті. Але чи завжди добро і турбота корисні та потрібні?

У своїй практиці я часто стикаюся з так званими People Pleaser ( "людина-угодник", "людина-підлабузник"). Як і чому виходить, що завжди говорити "так" руйнівно не тільки для самої людини, а й для оточуючих? Чому в людей-угодників так багато мотивації на безвідмовне добро? Як це подолати? Давайте розберемося.

Відео дня

  1. Як відбувається формування людини-угодника

Найчастіше цих людей називають добродушними (а іноді і безхребетними). Душею компанії. Безвідмовними. Про них нічого поганого не можна сказати. Ці люди виховувалися в сім'ї, в якій була заборона на справжні емоції. Їм не дозволяли злитися, висловлювати агресію – батьки за це могли нагородити холодним і пронизливим поглядом або навіть ігноруванням. Ухвалення і любов потрібно було заслужити у суворого батька або матері. Хоча не обов'язково батьковові чи матері бути суворим – достатньо не показувати свої справжні емоції. People Pleaser виховувалися в сім'ях, де любов потрібно було купити, і ціна цієї покупки – відмова від власних почуттів і бажань. Є тільки одне бажання – бажання авторитетного дорослого.

Цим людям в дитинстві говорили: "Який ти молодець, що поступився місцем!" Або "Який ти молодець, що допоміг батькові або мамі!" Соціальне схвалення стає метою, а відносини – засобом її досягнення. Це відмінні кандидати в категорію людей допоміжних професій, а також в різні релігійні групи.

  1. Ці люди живуть з постійним відчуттям, що від них щось очікують

Так було сформовано в сім'ї. Відносини, в яких справжня любов і турбота купується, призводять до тривоги і страху не виправдати очікування. Людина з дитинства живе в постійній напрузі, невизначеності – нею маніпулювали. Ці ж страхи і тривога стали таким собі alter ego зі своїм голосом: "Бачиш, як іншому погано? Чим ти можеш йому допомогти? Що ж ти нічого не робиш ?! Як ти можеш!" Таким чином, їх не просять допомагати, але люди-угодники все ж допомагають. Вони діють не на підставі свого минулого досвіду взаємодії, не живуть реальними відносинами.

  1. Вони бояться не виправдати очікування інших людей

"Приємним людям" нестерпно не виправдовувати очікування інших людей. Найстрашніше, чого вони бояться, – бути відкинутими. Тому вони вибудовують для себе "режим активності", орієнтуючись на міміку і реакції партнера, друга або коханця. "Приємні люди" з часом перестають орієнтуватися на себе і власні почуття. Вони відсувають ії для того, щоб добитися уваги і схвалення.

  1. "Приємні люди" вибудовують відносини з протилежною статтю так само, як і відносини зі своїми батьками

У сім'ях "приємних людей", де домінував один з батьків, частіше за все маніпуляцією не обмежувалося. Важливим було прагнення досягти похвали і прийняття. У таких відносинах частіше домінувало почуття провини і помилкової відповідальності.

Один клієнт поділився: "Моя мати завжди створювала образ страдниці, який змушував відчувати провину і постійне бажання допомогти, врятувати".

Виростаючи, такі чоловіки намагаються також "врятувати" жінку, коли вона не просить про це. Наприклад, одружуються з почуття жалості, а потім розчаровуються, що їх очікування не виправдалися, а вчинки не були оцінені за достоїнством. Такі чоловіки перетворюються на невдах, яким для виживання нічого не залишається, окрім як тихо мстити – і тоді відкривається ящик Пандори прихованих образ і страхів.

Важливо говорити собі "стоп", як тільки з'являється бажання комусь догодити

  1. Важливо подумати про те, що отримують "приємні люди" і який вони створюють образ

Створивши образ добряка, People Pleaser починає працювати на цей образ. Від нього вже чекають такий сценарій, який неможливо порушити. Інакше фільм матиме зовсім інший фінал. Який? Угодник не знає, але боїться дізнатися. Таким людям дуже складно міняти сценарій, складно говорити "ні". Вони бояться втратити схвалення і прийняття. Тут виникає ірраціональний страх, що вони ніколи не зможуть знайти такі відносини, які не будуть примушувати робити те, чого вони не хочуть.

  1. Які емоції відчувають "приємні люди"?

Оскільки в дитинстві їм не дозволяли висловлювати свої справжні емоції, то і в дорослому житті вони звикають показувати одне, а відчувати абсолютно протилежне. Їм доводилося "варити злість, розчарування і образу", а єдиними приємними почуттями було почути захоплення їхніми вчинками. Втратити це приємне відчуття схвалення подібно смерті, оскільки немає інших приємних емоцій. Залишається механізм "вина-страх-образа".

  1. People Pleaser складно встановити баланс між мотивацією сподобатися і реальною потребою

"Приємні люди" плутають власну мотивацію сподобатися і реальні запити і очікування людей. Дівчина розповідає молодій людині про те, що вона втратила роботу (проблема), про те, як несправедливо обійшлися з нею (для "приємної людини" це вже червона лампочка "Допоможи мені швидше") і про безнадійність в даній ситуації ("Це мій шанс отримати схвалення", – говорить угодник). Однак в реальності дівчина просто розповідає про себе. Вона не комунікує весь той алгоритм дій, який збудувала для себе "приємна людина". Якщо для дівчини це оповідання – скоріше спосіб отримати емоційну підтримку і розуміння, то для "приємної людини" – це можливість пережити схвалення.

  1. Поведінка People Pleaser непередбачувана в командній роботі, особливо – в позиції керівника

Дуже часто "приємні люди" стають керівниками благодійних організацій, орієнтованих на допомогу людям. Це їхня стихія.

Однак якщо "приємна людина" – керівник, тоді він найчастіше буде орієнтований в своїх рішеннях не на справедливість, а на догоджання вищому начальству. А, значить, буде ігнорувати підлеглих.

Характер і люб'язність таких керівників різко змінюється, якщо їх не слухаються. Підлеглі потрібні їм настільки, наскільки вони отримують вигоду від іншої людини у вигляді росту почуття самооцінки. Наприклад, коли про досягнення підлеглого добре відгукуються ділові партнери, "приємний керівник" відчуває, що це похвала належить, перш за все, йому. Чим авторитетніше похвала, тим мінливіша поведінка такої людини. Вона тримає ніс за вітром.

Як ви помітили, така модель поведінки руйнівна як для людини, так і для його оточення. Можливо, ви впізнали в описі себе або свого партнера.

Чого варто навчитися "приємним людям", щоб змінитися:

  1. Важливо розуміти свою мотивацію у вчинках.
  2. Розуміти, що невдалі стосунки – це підказка змінити свої установки про себе, про інших і про життя.
  3. Вчитися говорити "ні".
  4. Вчитися слухати свої почуття. Розуміти свої потреби і слідувати за ними.
  5. Правило "стоп". Як тільки з'являється думка про те, що потрібно комусь догодити, важливо говорити собі "стоп".

Текст публікується з дозволу автора.

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X