Як вижити в епоху нарцисизму. Чому бути кращим не означає бути щасливим

22 грудня 2018, 19:43

Ні в дорогому статусному авто, ні в розрекламованому кремі для обличчя немає нічого поганого, якщо ви використовуєте їх за призначенням, а не сподіваєтеся, що вони докорінно змінять вас і ваше місце в житті

Автори численних посібників з досягнення успіху стверджують, що їм відомо, як зробити нас щасливими. Вони обіцяють доступ до невичерпної мотивації і запевняють, що проходження певної стратегії, будь то ефективна комунікація чи правильний тайм-менеджмент, неминуче перетворять життя на казку.

Відео дня

"До біса все! Берися і роби!» — закликає пасіонарний власник Virgin, білосніжно посміхаючись нам з обкладинки бестселера. «Just do it!» — не те радить, не те наказує Nike.

Тим часом, за прогнозами ВООЗ, до 2020 року депресія посяде друге місце в списку захворювань, що призводять до втрати працездатності, поступившись тільки ішемічній хворобі серця. Варто запитати себе: чому, незважаючи на обіцянки коучів і радісні обличчя, що дивляться з бігбордів, людство стає все більш нещасним?

Все частіше люди скаржаться на втрату системи координат і відсутність справжніх орієнтирів. Простіше кажучи, вони не розуміють, як гармонійно вписати себе в світ швидкостей, що зростають, і технологій, що розвиваються.

Ми виховані батьками, що виросли в доінтернетну епоху, тому у вирішенні багатьох завдань не можемо спиратися на їх досвід — як це робили покоління до нас. Нам залишається шукати свої способи адаптації до сьогодення. Яке воно, наше сьогодні, і що робить його таким? Щоб знайти відповідь на це запитання, спробуємо з'ясувати:

  • Що таке нарцисизм, і як він впливає на формування потреб людини?
  • Що відбувається з людиною, переконаною у необхідності нескінченного самовдосконалення?
  • Як соціальні мережі змінюють психіку, сприйняття дійсності і способи комунікації?
  • Як маркетологи великих корпорацій грають зі свідомістю сучасного споживача?
  • Як зберегти психічне здоров'я в «епоху нарцисизму»?

Що таке нарцисизм

Психологи називають сучасність «епохою нарцисизму». Згідно з дослідженням Джин Твенг, за період з 1982 до 2006 року кількість студентів-нарцисів зросла з 15% до 25%. Поведінка 10% американців у віці 20-29 років відповідає критеріям клінічного нарцисизму. Показово, що серед людей у віці 60-69 років таким критеріям відповідають лише 3%.

Вперше цей термін використав Фрейд, запозичивши з грецького міфу про юнака на ім'я Нарцис. Той закохався у власне відображення у воді й загинув від голоду, не зумівши відірвати погляд від свого ж образу. Клеймо «нарцис» сьогодні прийнято ставити мало не на кожного, хто використовує віск для укладання бороди і вважає себе особливим. Однак на ділі ситуація виглядає дещо інакше.

Схильність до нарцисизму формується в дитинстві, коли дитину занадто часто порівнюють з іншими дітьми, а батьківську любов і визнання пропонують тільки в обмін на відповідність певним критеріям. Впевнена, мало не кожен з нас пам'ятає історії про «ідеальних» дітей маминої подруги або розчаровані обличчя батьків, які дізналися про четвірку за диктант. Зайва критика дитини і нав'язування їй батьківських уявлень про те, яким їй слід бути, провокують почуття сорому і зупиняють розвиток справжнього я. Такі діти втрачають зв'язок з власною автентичністю та пред'являють світу лише свій ідеальний бік, в надії заслужити визнання і любов.

Що відбувається з людиною, переконаною у необхідності нескінченного самовдосконалення

Нарцис вимагає уваги до своєї персони не тому, що вважає себе кращим за інших. Насправді він не відчуває власної цінності і підтримує самоповагу, лише отримуючи визнання ззовні. Подібно смартфону, що автоматично сканує мережу в пошуках Wi-Fi, така людина кожну секунду шукає підтвердження власної важливості.

Шкала самооцінки у нарцисично організованої особистості представлена виключно полюсами: грандіозність — нікчемність. Вибір убогий: мало кому хочеться відчувати себе похмурим невдахою. І, прагнучи підтримувати ілюзію власної величі, людина стає одержимою ідеєю-фікс: «Я повинен бути найкращим». Ця одержимість породжує попит на все, що дозволяє відчути себе «самим-самим» і піднятися над іншими.

Втім, нарциси і справді часто володіють цілим арсеналом рис, що сприяють великим досягненням. Вони наділені міцною волею, високими амбіціями і блискуче справляються з конкуренцією. Здавалося б — живи і радій. Але є підводний камінь: коли за контакт зі світом відповідає нарцисична частина особистості, інші способи взаємодії не використовуються. Відчуваючи емоційний голод, нарцис помилково вважає, що потрібно просто докласти більше старань. Він покращує себе знову і знову — замість того, щоб попрацювати над побудовою стійких близьких стосунків і пошуком справжнього «я».

Як соціальні мережі змінюють психіку, сприйняття дійсності і способи комунікації

Розвиток соціальних мереж погіршує ситуацію. Вони перетворюють життя на ярмарок марнославства, стимулюючи змагатися з мільйоном відретушованих образів. «Використання орієнтованих на зображення соцмереж може зміцнити нарцисів у думці, що вони є головним об'єктом уваги» — говорить професор Міланського університету Роберто Трузолі. — А відсутність безпосереднього, прямого соціального засудження може дати їм можливість демонструвати себе як заманеться і реалізовувати свої фантазії про всемогутність».

Схильність до нарцисизму формується в дитинстві, коли дитину порівнюють з іншими

При цьому тривалий час, проведений в соцмережах, спотворює реальну картину світу і підміняє радість від спілкування короткочасним задоволенням від отримання зворотного зв'язку. «Ми отримуємо нагороду у вигляді короткострокових сигналів — «сердець», «лайків», «великих пальців — і прирівнюємо їх до цінностей, до правди. Але насправді це фальшива, тендітна популярність», — говорить один з колишніх провідних менеджерів Facebook Чаматі Паліхапітія.

Почуття спустошення, що переслідує, незважаючи на величезну кількість переглядів або «лайків» — не суб'єктивне відчуття, а закономірність, обгрунтована механізмом роботи так званої «дофамінової пастки». Легкодоступність заохочення змушує людину знову і знову повторювати дію, що приносить задоволення. Це можна порівняти з дією наркотичних речовин: різкий емоційний сплеск змінюється швидким падінням рівня задоволення, і організм знову вимагає нову «дозу».

Як маркетологи великих корпорацій грають зі свідомістю сучасного споживача

Саме на задоволенні потреби переважно і досконало грають маркетологи великих корпорацій. Купуючи BMW, ви отримуєте не тільки безперечно хороший автомобіль, але й підтвердження власної значущості — адже він «створений бути лідером», він «недосяжний», він без помилкового сорому заявляє: «За почуттям скромності звертайтеся до інших». Йому вторить Audi: «Переможець отримує все». А закриваючи дверцята свого Mercedes-Benz, ви точно знаєте, що «вибираючи Mercedes-Benz, ви робите свій наступний крок вперед».

Немає великих грошей — не біда. Крутим можна бути, просто купивши телефон. Але не простий, а з вшитою ідеєю. «Думай інакше», — радить Apple і створює філософію, в якій кожен, у кого немає останньої моделі iPhone, відчуває себе аутсайдером. Не хочеш бути ним — ти знаєш, що робити.

Вираховуючи потребу клієнта, індустрія тут таки пропонує спосіб її задоволення. Втомився від ролі дисциплінованого боса і зразкового сім'янина? Повернути дух авантюризму і відродити азарт можна, не встаючи з дивана: граючи в онлайн-казино, роблячи ставки на спорт або занурюючись у віртуальну гру. Бої без правил або кругосвітка теж виручають, але це боляче, дорого і довго. Набагато привабливіше поставити кілька сотень на улюблену команду і миттєво відчути себе ризиковим хлопцем або прозорливим гравцем.

Б'юті-індустрія ловить жінок на бажанні виглядати привабливо і, нібито піднімаючи їх самооцінку, запевняє: вони «цього варті». За даними європейських аналітиків продажі декоративної косметики б'ють рекорди, разом з тим, 60% пацієнток американських пластичних хірургів йдуть під ніж в стані глибокої депресії.

Вирішивши за допомогою придбання того чи іншого продукту задовольнити свої екзистенційні потреби — тобто пов'язані з розвитком особистості і відносин з оточуючими, — людина отримує лише ілюзію задоволення. При цьому ілюзія має властивість швидко розсіюватися, і виникає емоційний голод, що змушує знову купувати товари, продукти або послуги. Коло замикається.

Як зберегти психічне здоров'я в «епоху нарцисизму»

Щоб не стати маріонеткою в руках маркетологів, що вміло підіграють нашому нарцисизму, варто подумати про доцільність тих чи інших придбань. Справа не тому, що продукт поганий чи неефективний, а в тому, що не варто чекати від нього чаклунства, навіть якщо вам його обіцяють. Ні в дорогому статусному авто, ні в розрекламованому кремі для обличчя немає нічого поганого, якщо ви використовуєте їх за призначенням, а не сподіваєтеся, що вони докорінно змінять вас і ваше місце в житті.

Ефективність рекламних кампаній і привабливість комунікації в соціальних мережах побудована на тому, що людина отримує «задоволення» раніше, ніж встигає виявити справжню потребу. Швидкість — головний ворог усвідомленості. Знизивши темп, ви збільшите час між стимулом і реакцією і дасте собі можливість розібратися у своїх справжніх бажаннях. Запитайте себе: для чого я роблю це? Чого я хочу насправді? Такий спосіб мислення очистить продукт від фальшивих смислів і оголить його справжню суть. Після цього стане набагато простіше зрозуміти, чи відповідають обрані вами об'єкти вашому запиту, чи варто пошукати інший шлях до реалізації своїх потреб.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X