Як вести переговори, щоб завжди досягати бажаного. Блог маркетолога
Пострадянська ментальність і звичка дертися по трупах заважає нам прийняти той факт, що можна виграти без програшу
Win – це англійською означає виграти, а lose, відповідно, – програти. Людство росло, формувалося і розвивалося в абсолютному прийнятті єдино можливого розвитку подій – якщо хтось виграв, значить, хтось обов'язково програв. І тільки в 1981 році три професора Гарвардського університету Роджер Фішер, Вільям Урі і Брюс Паттон опублікували книгу Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In ( "Переговори без поразки. Гарвардський метод"). У ній запропонували спробувати проводити переговори за певними канонами, при дотриманні яких поразок не буде.

Саме в цій книзі з'явилося поняття "win-win". Його називають по-різному: стратегією, принципом, підходом, технікою, методикою, методом переговорів. Не читайте, будь ласка, під словом "переговори" тільки ділове спілкування. Ми ведемо переговори скрізь і завжди, в тому числі – з собою. Наприклад, такі: з'їсти тортик зараз і завтра побігати; не їсти тортик і не бігати; не їсти і бігати; з'їсти і не бігати. Ну ви зрозуміли.
Win-win підходить для всього, де є кілька сторін взаємодії; і якщо всі, хто бере участь в процесі, налаштовані на win-win, тобто можливість, що в результаті не буде нікого, хто б відчував себе переможеним.
Як домогтися win-win завжди і всюди, я не знаю. Але впевнена, що якщо всі учасники спочатку налаштовані на конструктив і задоволення один одного, win-win може бути досягнутий куди легше і простіше, ніж якщо намагатися зробити партнерів лузерами. На жаль, пострадянська ментальність і звичка дертися по трупах заважає нам прийняти той факт, що можна виграти без програшу. Можна, можливо! І ось як.
Почнемо спочатку. Я, як маркетолог, свято вірю в те, що все в житті треба починати з дослідження та аналізу, іншими словами, з підготовки. Перед вступом в будь-які переговори, будь то переговори з дочкою-підлітком про те, о котрій їй треба повернутися з вечірки; з чоловіком з приводу найближчої відпустки; з шефом про підвищення заробітної плати; або з клієнтом про вартість послуги – максимально підготуйтеся. Де вечірка, хто і що там буде. Куди радить поїхати свекруха, кращий друг чоловіка і які плани, власне, у чоловіка на з цього приводу і який бюджет на вашу відпустку мрії. Які заробітні плати на ринку у вашій галузі у лідерів ринку, і чи є вакансії. Вартість подібних вашим послуг, і чи легко замінити вас з вашої посади.
І, звичайно, вступаючи в будь-які переговори, ви повинні максимально чітко і конкретно, перш за все, для себе, сформулювати свої цілі і завдання. Що, хто, де, коли, навіщо – чим конкретніше ви сформулюєте свою мету, тим більше шансів у вас її досягти.
Раджу не включатися емоційно в будь-які процеси, крім любові
Друге і важливе. "Не поспішай, а то встигнеш" – це татуювання має бути зроблено на мозку у всіх у нас для всього, але особливо в переговорах. Пару років тому друг купував собі будинок. Він був готовий заплатити одну ціну, причому дуже адекватну, а продавець наполягав на своїй, злегка відірваній від реальності. У якийсь момент мого другові це набридло, і він вирішив, що будинок йому дійсно подобається, і він його купить, нехай і з серйозною переплатою. У нас зайняло час умовити його почекати, наполягаючи на своїй сумі. За день до закінчення терміну, на який ми умовили приятеля, господареві будинку запропонували інвестицію – дорогу, але дуже вигідну. Гроші потрібні були дуже терміново, і у нього просто не було виходу – він негайно погодився на угоду. І таких прикладів можна навести мільйон.
Тепер до головного. Як досягається "win-win":
- Важлива абсолютна чесність в переговорах. Вся інформація – правдива. Якщо ви не впевнені в щирості свого опонента – вам доведеться докласти зусиль, щоб з'ясувати фактаж, і якщо виявиться, що опонент вам брехав на первинних підходах, подумайте, чи потрібен вам такий "партнер"?
- Найкраще, якщо в обговоренні з самого початку беруть участь всі зацікавлені сторони. Щоб рішення, в який вуз вступати дочки-випускниці, приймалося саме за участі дочки, а не бабусь і дідусів.
- Усі недомовленості ведуть до неможливості прийти до кращого рішення, тому недоліки, слабкі місця і навіть питання, які стосуються персональних проблем, теж викладаються на стіл переговорів.
- Цілі озвучуються чітко, зрозуміло, з конкретикою і деталями, без підкреслення критичної важливості дотримання саме своїх інтересів, що спочатку виключає можливість win-win угоди.
- Якщо виникає конфлікт, він повинен розглядатися сторонами, як загальна проблема, а не як шанс задавити іншу сторону, автоматично перетворюючи її на ворога.
- Всі можливі варіанти рішень виносяться на обговорення відразу з усіма ймовірними наслідками для сторін, щоб в остаточному рішенні був не компроміс, а саме максимально задовільне для сторін рішення. При цьому, ще раз, власні переваги не ставляться на чільне місце і на них не робиться фокусування.
- Якщо рішення, що абсолютно влаштовує всі сторони, не може бути прийнято, учасники переговорів погоджуються запросити зовнішніх консультантів.
- Знайти найбільш задовільне для всіх рішення насправді дуже просто – потрібно всього лише поставити себе на місце опонента і уявити ситуацію з його боку. Якби всі учасники переговорів робили так кожен раз, ніколи б не було переговорів, що тривають часом роки.
- Потрібно намагатися не вдаватися до погроз, не використовувати помилок партнерів і уникати силових методів тиску. На жаль, в нашому сучасному житті це не те, що не реально – взагалі практично неможливо. Варто, напевно, пам'ятати, що вдаватися до таких методів можна тільки в самому крайньому випадку.
- Часто бачу, коли в переговори, і ділові, і персональні, люди вступають з певною програмою всередині, типу, "я художник, я так бачу" і неможливо зрушити людину з цієї програми, хоч які аргументи і докази не наводь. Цього краще не робити ні вам, ні якщо ви бачите, що інша сторона прийшла запрограмована, краще перенести переговори у віртуальний простір або просто перенести.
Також я дуже наполегливо порадила – і вам, і собі – намагатися не включатися емоційно в будь-які процеси, крім любові. Емоції в спілкуванні заважають не тільки досягти win-win, вони можуть пошкодити вже сформовані відносини, зруйнувати вже налагоджені фундаменти і не дати укластися вже практично з підписаними угодами.
І так, не можеш змінити ситуацію – зміни своє ставлення. Якщо відмовитися від програшного для вас рішення неможливо – шукаємо позитив в негативі. Знайти щось надзвичайно виграшне для себе можна при будь-якому розкладі.
Звичайно, формула "(сторона + сторона) х переговори = win-win" спрацює, якщо всі сторони переговорів буду знати і дотримуватися правил, що, напевно, поки не дуже часто можливо. Але. Ми ж працюємо над цим питанням. Я, наприклад, дуже сподіваюся, що ця колонка допоможе хоч одним переговорам пройти саме з результатом win-win.
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени
Більше блогів тут
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.