Як побудувати літак: на прикладі Airbus A320neo. Блог Олександра Чебана

6 вересня 2017, 19:37
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Запрошую вас на унікальне високотехнологічне виробництво, яке щомісяця передає замовникам 50 новеньких літаків Airbus A320

У цьому репортажі я хочу показати і розповісти про те, як збирають один з найсучасніших вузькофюзеляжних літаків – Airbus A320neo. На сьогоднішній день вже 128 літаків цього типу передано замовникам. Я багато писав про A320neo – він тихіше, економічніше, комфортніше. Під час своєї недавньої поїздки в Тулузу я мав можливість побачити лінію остаточного складання A320neo.

Відео дня

Так, будь-який бажаючий може доторкнутися до літакобудування в найбуквальнішому сенсі цього слова. Приїхавши в Гамбург або Тулузу, ви можете приєднатися до екскурсії на складальну лінію літаків Airbus. Єдине обмеження – заборона на фотографування під час екскурсії. І справа тут зовсім не в секретності виробництва, а в резонному бажанні обмежити злив в інтернет тонн низькоякісних телефонних селфі на тлі високотехнологічної складальної лінії.

1. Поставка елементів конструкції на лінію остаточного складання

Літаки Airbus – це інтернаціональний продукт. Ось, наприклад, місця виробництва різних елементів літака (фюзеляж, крила, хвостовий і горизонтальні стабілізатори):

Як же все це доставити з виробничих потужностей заводів-виготовлювачів на складальні лінії?

Перш за все, унікальним транспортним літаком Airbus Beluga, побудованому на базі літака Airbus A300. Всього зібрано п'ять таких літаків, на даний момент триває будівництво нового модернізованого літака Beluga XL на базі A330. Перший політ запланований на середину 2018 року, а комерційна експлуатація почнеться у 2019-му.

На виробничі потужності Airbus в Гамбурзі фюзеляж і інші елементи конструкції потрапляють по морю, а потім – по річці Ельбі:

2. Складальний цех №1: збірка фюзеляжу

Повний виробничий цикл одного А320 (від складання першої деталі до поставки літака замовнику) займає близько року. Але від моменту поставки першого елемента фюзеляжу в цей складальний цех і до передачі готового літака замовнику проходить менше місяця.

У цьому цеху знаходиться три складальні станції і на кожній з них літак проводить приблизно 2,5 дня:

- перша (стикування двох частин фюзеляжу, з'єднання кабелів, встановлення кокпіту);

- друга (встановлення консолей крила, пілонів двигунів, шасі, тривають роботи всередині салону);

- третя (встановлення вертикального і горизонтального оперень).

Процес виробництва постійно модернізується, на лінії складання A320neo в 2016 році впровадили принцип паралельної збірки (його взяли з програми А350). Разом зі структурним складанням йдуть роботи зі встановлення великогабаритних елементів салону (кухні, стінові панелі, туалети, багажні полиці). Це дозволяє скоротити виробничий час приблизно на п'ять днів.

Територія виробничих потужностей Airbus величезна. Тут є автобуси-шатли, але навіть між сусідніми цехами простіше переміщатися на велосипеді.

3. Складальний цех №2: двигуни, шарклети, салон

У цьому складальному цеху також шість станцій, де на борт новенького Airbus A320neo встановлюються пасажирські крісла і кабіни пілотів, завершується монтаж електроніки та гідравлічних систем.

Airbus A320neo комплектується двигунами Pratt & Whithney PW1100-JM або CFM LEAP-1A.

Далі проводиться монтаж шарклетів на крила. (...)

4. Фарбування літака

Фарбування літака – справа, яка потребує особливої уваги: потрібно не тільки правильно підібрати кольори, але і точно передати найдрібніші деталі лівреї авіакомпанії. Наприклад, на фарбування A320neo для авіакомпанії S7 Airlines пішло приблизно 120 літрів фарби, а сам процес фарбування зайняв близько десяти днів.

Фарбування можна розділити на кілька етапів:

1. Літак закочують в фарбувальний цех. Фюзеляж літака покритий спеціальною захисною ґрунтовкою зеленого кольору.

2. Літак встановлюють на спеціальний триповерховий стапель. Та поверхня, яка буде пофарбована, очищається і шліфується. За допомогою маскувальної плівки і паперу робочі закривають кіль і консолі крила. Вони були пофарбовані ще на початковому етапі складання, тому їх фарбувати не потрібно.

3. Нанесення білого покриття/основи.

4. Робочі закривають плівкою ті зони, які потрібно фарбувати кольором, відмінним від основного кольору (логотип, назву, відмінні корпоративні символи) і починають наносити основний колір. Фарба наноситься за допомогою спеціального електростатичного пістолета для порошкового фарбування, який дозволяє наносити фарбу рівним, тонким шаром, оптимізуючи таким чином загальну вагу лакофарбового покриття на літаку.

5. Зняття маскувальної плівки і паперу. Потім вручну коригуються дрібні деталі і переходи між графічними елементами лівреї і фоном.

6. Літак проводить в ангарі ще один день на просушування, після чого залишає фарбувальний цех. Новенький A320neo для S7 Airlines пофарбований.

5. Наземні і льотні випробування

В подальшому кожен літак проходить серію наземних випробувань, а потім кілька тестових польотів. Тут можна побачити літаки авіакомпаній з усього світу, розглядати нові лівреї, ловити об'єктивом кожен новий ракурс.

6. Передача замовнику

Минуло менше місяця з момент поставки перших елементів фюзеляжу на лінію остаточного складання A320 і літак готовий. На заводі є спеціальний павільйон, який називається Airbus Delivery Center, в особливих випадках тут проходять урочисті церемонії передачі новеньких лайнерів замовникам. Якщо ж це просто планова поставки, то саме тут відбувається рутинна інспекція приймання технічним і льотним персоналом. У Airbus Delivery Center запрошується служба митного і прикордонного контролю для відправки міжнародних рейсів.

Випробування тривають

Сертифікація нових систем і режимів роботи агрегатів, впровадження інновацій – це постійний процес на заводах Airbus. Навіть звичайний переліт на одному з випробувальних літаків на авіасалон завжди використовується в одній з випробувальних програм. У Airbus є в роботі кілька перших вироблених літаків кожного типу для проведення випробувань, всі вони мають фірмову ліврею, а напис говорить про те, що в даний момент є пріоритетним у випробуваннях.

Станом на сьогодні (липень 2017) замовникам передано 128 літаків A320neo: 56 з двигунами Pratt & Whithney PW1100-JM і 72 з двигунами CFM LEAP-1A.

Складальні цехи заводу Airbus можна відвідати всім. 2-х і 3-годинні тури організовуються як в Гамбурзі, так і в Тулузі. Ціна – 10-15 євро. Обов'язкова попередня резервація, особливо якщо важливо потрапити в групу з англомовним гідом.

Текст публікується з дозволу автора

Оригінал

Новое Время запрошує на лекції наших відомих колумністів Діалоги про майбутнє. Детальна програма тут

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X