Як мотивувати своїх співробітників. Блог психолога

4 серпня 2017, 08:21
Ми намагаємося мотивувати співробітників матеріальними або іншими способами, забуваючи про те, що кожна людина унікальна і до кожної потрібен індивідуальний підхід

Хоча професійна психологія підійшла впритул до питання індивідуального психологічного портрета представника тієї чи іншої професії, рекрутери досі намагаються підібрати людину, скоріше, інтуїтивно.

Відео дня

Мотиваційна «збірка» - це співвідношення прояву у людині різних мотиваційних сфер, і дане співвідношення практично не змінюється протягом життя.

Якщо людина має сильно виражене тяжіння до задоволення інтелектуальних потреб, то діяльність, пов'язана з інтелектуальною активністю, їй буде приносити більше задоволення, ніж будь-яка інша - висока ймовірність того, що вона розвине в собі інтелектуальні навички і буде хорошим фахівцем.

Але якщо взяти, наприклад, дівчину з сильно вираженими потребами в сексуальній сфері, то в професійному середовищі, де необхідні інтелектуальні навички, швидше за все, їй буде не дуже цікаво. Хіба що там буде багато чоловіків і її робота буде пов'язана не з інтелектуальною сферою безпосередньо, а з послугами (наприклад, адміністратор або внутрішній PR).

У цьому сенсі поганим менеджером буде людина зі слабо вираженим тяжінням до задоволення соціальних потреб, а «душевний» і товариський працівник буде погано себе почувати на самоті, наприклад, займаючись аналітикою.

Це очевидні речі. Однак брак методології не дозволяє застосувати ці інтуїтивно зрозумілі знання в житті і в професійному HR. Ми намагаємося вмотивувати персонал матеріальними або іншими способами, забуваючи про те, що кожна людина унікальна і до кожної потрібен індивідуальний підхід.

Навіщо платити людині більше, якщо вона працює на посаді, яка суперечить або ж не відповідає її основним схильностям?

Так от, виявлення індивідуальної мотиваційної «збірки» співробітника і правильне його позиціонування - це ключ до задоволеності своєю діяльністю та щастя.

Навіщо платити людині більше, якщо вона працює на посаді, яка суперечить або ж не відповідає її основним схильностям? Вона все одно працювати краще не стане. А що може бути краще, ніж людина, що займається улюбленою справою?

Кваліфікація прийде з досвідом, головне — щоб «очі горіли». Та й клімат у колективі багато в чому залежить від задоволеності співробітників. І як казав Абрахам Маслоу в своїй книзі «Мотивація і особистість», у самоактуалізованих особистостей відсутні поняття «робота і хобі», оскільки вони зливаються в поняття «улюблена справа». Справа, для заняття якою є енергія, тобто є сильно виражена мотивація в занятті саме цим видом діяльності.

Так, наприклад, людина з сильно вираженою сексуальною потребою може говорити, що вона дуже втомилася від інтелектуальної роботи, що їй потрібно відпочити, поспати, але в цей же вечір вона відправляється на дискотеку і буде танцювати до ранку, причому на наступний день буде цілком щасливою, хоча й втомлена фізично. Дивно, якщо не враховувати, що всю ніч вона займалася улюбленою справою. А якщо її робота буде пов'язана з клубною активністю, івентами, розвагами і шоу?

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Фундаментальним принципом управлінця, що стоїть на гуманістичних засадах, є правило підбирання професії під мотиваційну «збірку» людини. Це ще не гарантує того, що вона буде «суперфахівцем», але діяльність їй точно буде подобатися. А якщо вона їй подобається, то рано чи пізно людина стане професіоналом.

Наприклад, бухгалтер - професія, яка вимагає інтелектуальної точності і схильності до порядку в документах. Тобто ідеальний бухгалтер може довго перебувати один, любить рахувати і впорядковувати. Якщо бухгалтером стане людина з сильно вираженою потребою в спілкуванні, то результативність її діяльності буде тягнутися до нуля, або ж вона буде нещасною на своєму робочому місці, що також призведе до падіння результативності. Вона може бути відмінною людиною, доброзичливою, «душею компанії», але буде нудитися на даному місці.

Або адміністратор ресторану, професія, що передбачає управлінську активність і товариськість, тобто ідеальний адміністратор ресторану прагне комунікувати і любить керувати людьми. Для нього важливий статус і правила, і при цьому всьому, він ще дуже любить людське спілкування. Чи зможе бути хорошим адміністратором людина замкнута, з сильною інтелектуальною сферою і навіть, можливо, дуже творча, для якої правила й статусне позиціонування не є пріоритетним по життю? Скоріше за все, ні.

Навіть в одній сфері психологічний портрет ідеального працівника може не збігатися, наприклад, лікар-терапевт, хірург і провізор будуть суттєво відрізнятися і точний підбір персоналу з урахуванням, насамперед, мотиваційної «збірки» буде важливий.

В принципі, досвідчений рекрутер або керівник відчуває людину і точно розуміє, чи зможе та виконувати покладені на неї функції, однак цей процес найчастіше відбувається інтуїтивно, без усвідомлення принципів, на яких ґрунтується вибір.

Насамкінець наведу кілька питань і моїх спроб відповіді на них:

№1. Як можна визначити провідний мотив людини?

Питання чисто прикладне. І відразу згадуються всілякі класифікації людей за типами, які кожен психолог складає під себе. Всілякі спіральні динаміки, соціоніки, характерологічні типи за Кречмером, Бурно і т. п.

Є більш наукові та «доморощені» класифікації, адаптовані під потреби конкретного бізнесу, але той факт, що кожна людина індивідуальна, що у кожної людини провідні мотиви і способи їх вияву свої, помітити може майже кожен фахівець-психолог.

І тут необхідно згадати, що психіка людини спроектована на її тіло.

Наприклад, якщо людина з дитинства багато роздумувала про якусь конкретну сферу своєї життєдіяльності, у неї було багато бажань, пов'язаних з цією сферою, то відповідна зона тіла у людини повинна якось відрізнятися від інших, бути більш енергетичною. Туди приливала кров, м'язи в цій зоні були активні. І, навпаки, якщо якась зона слабо виражена, то швидше за все у відповідній зоні психіки людини було мало проявів і відповідна сфера інтересів для неї вторинна.

Оволодіння візуальної психодіагностикою, звичайно ж, вимагає спеціального навчання під керівництвом досвідченого майстра, але сам принцип зрозумілий.

№2 Чи можна мотивувати людину?

Моя відповідь: ні. Дане твердження, звичайно ж, йде в розріз з поширеною в середовищі психологів і HRів думкою. Проте, за визначенням, мотивація - це те, що було спочатку в людині і рухає нею, незалежно від зовнішніх факторів. Наприклад, спробуйте заборонити людині спати або їсти, або хоча б обмежте її якось в цьому — організм все одно візьме своє або захворіє.

Ні, потрібно чітко розуміти, яка з потреб у людині найбільш виражена і дати їй виконувати саме ту роботу, виконання якої буде відповідати її індивідуальній «мотиваційній збірці».

№3 Чи є загальний підхід до співробітників?

Індивідуальний підхід - запорука успіху управлінця. Стимулювання через матеріальне заохочення залежно від провідних мотивів людини може як спрацювати, так і ні. Комусь грошей не потрібно — головне щоб шеф помітив, третього ми в подорож відправляємо, а четвертому б подарувати верстат для шліфування каменів або крісло зручне купити, оскільки у нього найсильніша потреба в комфорті, і їздити він не сильно любить, тим більше на сафарі.

№4 Захисні механізми?

Якщо ви прямо запитаєте людину, що вона хоче і яка в неї домінуюча потреба, вона вам обов'язково «скаже». Однак дуже рідко те, що вона скаже, відповідатиме дійсності. Самоактуалізація своїх мотивів це дуже непроста штука, що вимагає від людини навичок психологічної роботи і серйозної психологічного освіти.

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо NV
X