Як мотивувати співробітників: п'ять ефективних способів

29 березня 2018, 18:37

Для продуктивної роботи матеріальну мотивацію потрібно поєднувати з нематеріальною

Давно доведено, що саме від мотивації залежить якість роботи персоналу, рівень його продуктивності, прибуток, який він приносить компанії, а також розвиток і, в підсумку, успіх бізнесу. Тому саме про цей важливий аспект я і хочу розповісти.

Відео дня

У посткризовий час, коли у компаній все ще немає або недостатньо можливостей мотивувати персонал матеріально, питання про заохочення співробітників стоїть досить гостро. Адже на тлі зростаючої інфляції далеко не завжди стандартне підвищення зарплати, квартальні бонуси або премії будуть оцінені достойно, а не сприйняті як належне.

Виходячи з вищесказаного, я розділила мотивацію персоналу на матеріальну і нематеріальну. Розповім детальніше про кожну з них.

Матеріальна мотивація

Думка про те, що співробітники повинні просто отримувати фіксовану зарплатню і не доводити її виправданість, застаріло. Можливо, для когось це прозвучить жорстко, але реальність така, що якщо ваш бізнес орієнтований на прибуток, то і кожен співробітник повинен йти до цього результату і бути фінансово цікавим для компанії. Причому, мова йде не тільки про топових співробітників або sales-менеджерів. Я переконалася, що залучити до естафету щодо поліпшення фінансового результату можна і співробітників середньої ланки – прив'язавши їх заробітну плату до системи KPI.

Сьогодні в світових компаніях поширена така формула: співробітник фіксовано отримує 80% своєї щомісячної ставки, а решта 20% отримує, лише довівши на ділі, що в змозі виконати і перевиконати (за окремий відсоток) щомісячну норму роботи. Спочатку це може викликати деяке невдоволення. Однак мій досвід показує, що як тільки співробітники усвідомлюють, що можуть "наздогнати і перегнати" – і тим самим збільшити свою зарплатню в залежності від виробітку – їх продуктивність дійсно підвищується.

У випадку з sales-менеджерами все трохи простіше: їх зарплати цілком логічно прив'язуються до відсотків від продажів. Як правило, хороші менеджери з продажу в зарплатних ставках взагалі не зацікавлені. Якщо вони впевнені в своїх силах, то для них куди цікавіше отримувати відсоток від угод, адже таким чином їхній дохід повністю залежить від зусиль і залучення. Людина, яка налаштована розширювати клієнтську базу, пропонувати додаткові продукти і налагоджувати рівень сервісу, дуже вигідна і важлива для компанії, і за кожного такого фахівця дійсно варто триматися міцно. Відповідно, є сенс пропонувати такий відсоток, щоб продавець був задоволений і залишався якомога довше в компанії.

Що стосується топ-менеджменту, то їхній дохід найефективніше безпосередньо прив'язувати до відсотка від прибутку. Як то кажуть, поганий той топ, який покладається на те, що за його помилки в управлінні заплатить "хтось зверху". Тому за свої управлінські рішення він повинен відповідати матеріально, і саме це буде для нього найкращою мотивацією. Є ще один варіант: продати або передати на окремо обговорених умовах топ-менеджеру частину акцій компанії. Стаючи повноцінним партнером, співробітник максимально мотивований, щоб компанія була успішною.

Нематеріальна мотивація

Як показує практика, іноді виключно матеріальна мотивація призводить до протилежного результату: постійно отримуючи надбавку, персонал розслабляється і починає думати, що, виконуючи свою роботу на середньому рівні, без зарплатні він все одно не залишиться. Тому варто грати на випередження: до нематеріальної мотивації вдаватися не тільки з метою економії, але і для того, щоб співробітники відчували, що компанія цінує їх як професіоналів, знає їх звички і зважає на інтереси.

Методів нематеріальної мотивації досить багато, і вони досить індивідуальні. Найбільш ефективними мені здаються наступне:

  • Соціальна мотивація. Сюди входить медична страховка, різноманітні тренінги та курси підвищення кваліфікації, а також постійне акцентування уваги на можливості кар'єрного росту та залучення співробітника до прийняття стратегічно важливих рішень. Таким чином, він може відчувати свою значимість для компанії.
  • Психологічна мотивація. Я маю на увазі налагодження сприятливого клімату в колективі, найчастіше шляхом корпоративних заходів. Тут важливо розуміти, що звичайними корпоративами вже нікого не здивуєш, тому, чим яскравіше і оригінальніше буде організовано згуртування колективу, тим воно виявиться ефективнішим. Особисто мені останнім часом імпонують квести.
  • Моральна мотивація зводиться до визнання заслуг того чи іншого працівника. У хід йдуть усна публічна похвала і грамоти, а також різноманітні приємні бонуси, як, наприклад, сертифікати на товари, що цікавлять співробітника, квитки на концерт його улюбленого виконавця і так далі.
  • Організаційна мотивація. Йдеться про створення максимально комфортних умов роботи: закупівлю нової офісної техніки, вибоір хорошого офісу з вдалим місцем розташування, обладнанні їдальні зі снеками та тренажерний зал. Наприклад, мій друг в своїй компанії обладнав для співробітників окрему кімнату з комп'ютерними іграми і окрему кімнату для тренувань гри в гольф.

Якщо комплексно і грамотно впроваджувати всі перераховані методи, можна досить швидко досягти належної поваги серед співробітників і на якийсь час забути про підвищення зарплат. Адже люди побачать, що ви про них дбаєте, а це відчуття дуже важливе для кожного з нас.

Не забувайте, що не всіх варто мотивувати

Як правильно обрати методи мотивації?

Пам'ятаючи про те, що мотивація повинна враховувати етап розвитку компанії і вирішувати тактичні завдання бізнесу, варто врахувати всі теоретичні правила, точково звернути увагу на всіх співробітників, зрозуміти їх основні потреби і розробити відповідні методи мотивації. В цьому особисто мені допомагає піраміда Маслоу, відома всім ще з часів школи.

Перші два ступені піраміди – фізіологічні потреби і потреби в безпеці – задовольнити найлегше. Тут в хід йдуть якраз нематеріальні способи мотивації: хороший офіс зі зручними робочими місцями, безкоштовні безлімітні снеки на кухні, а також регулярні корпоративні заходи. Таким чином, люди, маючи свою звичну зарплату, бонусом отримають і хліб, і видовища, і будуть дуже вдячні за це своєму керівнику.

Наступний щабель – це соціальні потреби (дружба, любов і повага). Тут на допомогу прийде загальне колективне хобі поза роботою. В якості мотивації завжди відмінно працює відкриття спортзалу або ж надання безкоштовних абонементів на ті чи інші заняття. Крім того, керівнику варто показати, що він готовий говорити зі своїми підлеглими на одному рівні, і між ними немає бар'єру. Наприклад, Стів Джобс іноді запрошував когось із співробітників на прогулянку в парк і не бачив в цьому нічого поганого і порушуючого

субординацію.

Четвертий ступінь – це потреба в повазі, і задовольнити її також можна шляхом нематеріальної мотивації. Реагуйте на кожен успіх підлеглих, відзначайте їх важливість для компанії і професійні навички. Закріпившись на цьому ступені, можна сміливо переходити до п'ятого, пов'язаного з саморозвитком. Пропонуйте співробітникам пробувати себе у вирішенні нових завдань, які можуть привести їх до підняття кар'єрними сходами. А якщо бачите потенціал, то делегуйте їх на незвичні для них тренінги і підключайте до вирішення важливих питань.

Впевнена, що така покрокова мотивація призводить до виключно позитивних результатів. Головне – не зупинятися на півдорозі і тверезо оцінювати можливості і бажання кожного співробітника.

Наостанок додам до цієї ідеалістичної картини один нюанс з нашої з вами реальності. Не забувайте, що не всіх варто мотивувати. Є такі ситуації, коли людину потрібно просто відпустити і не мучити ні себе, ні її, пробуючи різні методи мотивації. Для мене непросто було усвідомити це – проте смію сподіватися, що зараз я здатна відчути той самий момент, коли важливо прийняти рішення про доцільність вкладення моральних і матеріальних ресурсів.

А взагалі, робота з людьми – це ж не тільки про суми вкладень і про ККД. Це про людські взаємини, адже на роботі ми проводимо досить велику частину свого життя.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X