Як ефективно хвалити дитину. Блог тренера

4 травня 2017, 23:03
Молоде покоління вступає в доросле життя із завищеними очікуваннями і з заниженою стресостійкістю. А починалося все з батьків, що старанно хвалять 
«А потім я пішла в школу і дізналася, що крім мене є ще маса розумних і красивих дівчаток...»

Хороша ідея, сприйнята неправильно, небезпечна і шкідлива. Так сталося і з позитивним мисленням і вихованням. Почувши, що дітей потрібно не тільки критикувати, але й хвалити, багато хто взявся робити це з притаманною тільки нам ретельністю. І з нашим же ігноруванням деталей.

Відео дня

Зараз ми спостерігаємо, як в активний трудовий вік входить захвалене покоління. Впевнене у своїй повній неперевершеності й винятковості, із завищеними вимогами до працедавця, рівня доходів, оточення. Не надто самокритичне, не готове оцінювати ризики і вкладати ресурси (час, сили, гроші, енергію), відповідні їх рівню вимог. Звичайно, не вся молодь однакова, але з досвіду скажу – таких абітурієнтів / випускників зараз набагато більше, ніж десять років тому. У моєму поколінні таке поєднання якостей було рідкістю, а зараз ми до них вже навіть адаптувалися. Ну, майже. І є у мене відчуття, що цим людям доведеться нелегко. Не тому, що з ними складно взаємодіяти попереднім версіям українських громадян, а тому, що вони виходять на вкрай складний ринок – роботи, відносин, інформації – із завищеними очікуваннями і з заниженою стресостійкістю. Погане поєднання, як мені здається.

Якщо непомірна похвала може серйозно ускладнити життя дитині, чи означає це, що дітей не треба хвалити? Ми не унікальні в цьому питанні. І, як це часто буває, американці та європейці, зіткнувшись з такою ж проблемою, дослідили все до нас. Поговоримо про похвалу, яка допоможе дитині розвиватися, а не перетворить її на нарциса.

Можливо, правильному спілкуванню все-таки варто повчитися?

Ми дуже часто хвалимо не стільки саму дитину, скільки її результати і досягнення: «Артур – чемпіон міста з карате, а Маша вже здала TOEFL». А що якщо визначити, що саме дозволило дітям досягти таких результатів, і заохочувати їх за наміри, якості, дії? Що важливіше, ніж конкретний результат?

1. Процес важливіший за результат. Змістіть акцент похвали з самих результатів на те, які дії допомогли його досягти. Особливо, якщо це були дії, складні для дитини: «Дивися, ти уважно вивчила рецепт, потім ретельно підібрала інгредієнти, терпляче витримала технологію – і приготувала чудовий торт!».

2. Наміри важливіші за результат. Яким би не був результат, блискучим ччи досить тьмяним, візьміть до уваги намір. І позначте його. «Так, у тебе не все вийшло, і кольори підібрані не ідеально, але мені дуже приємно, що ти вирішив створити елегантний образ. Спробуй взяти ось цю краватку». І, навпаки, якщо до хорошого результату призвели нехороші наміри, це теж варто відзначити: «Твій пост в Instagram вийшов яскравим, але мені неприємно, що він зроблений на зло Маші.

3. Зусилля і вклад важливіші за результат. Посередній результат, досягнутий ціною великих зусиль, заслуговує більшого заохочення, ніж прекрасний результат, отриманий без праці. У реаліях глобального роботизованого світу кращі з кращих будуть змагатися з найкращими – і з технологіями, які, як відомо, вдосконалюються з кожним днем. Навіть найвидатнішим талантам доведеться докладати зусилля, щоб утриматися на рівні. «Так, ти не отримав найвищий бал на іспиті, але згадай, ти скільки доклав зусиль! Я пишаюся твоєю ретельністю. Якщо ти продовжиш свою роботу з тією ж наполегливістю, ти досягнеш всього, чого захочеш, і я допоможу, чим зможу. Давай подумаємо, як поліпшити твої результати. І в зворотній ситуації: «Я вітаю тебе, ти зіграла цю п'єсу краще за всіх, але ми ж знаємо, що ти не виклалася на повну, готувалася абияк. І якщо б тобі трапилися більш серйозні суперники, не факт, що твої результати були б настільки ж переконливими. Думаю, тобі варто серйозніше підійти до підготовки, навіть якщо у тебе мало конкурентів».

4. Конкретика важливіша за загальне. Замініть все, що можна віднести до ярликів (розумниця, красуня, талант тощо) і занадто загальних (молодець, супер, відмінно), на конкретні характеристики: ти дуже акуратно все зробив; хороший підбір кольорів; дякую тобі за турботу; сьогодні ти дуже ввічлива.

5. Щирість важливіша за слова. Які б слова ви не використовували, якщо вони нещирі, вони не спрацюють. Винятки: ви тільки стаєте на шлях конструктивного схвалення, і вам взагалі незвично хвалити будь-кого. Почніть робити це механічно – з часом ви звикнете і станете щирим.

Невмотивована похвала шкідлива. Хоча хвалити рекомендують в три рази частіше, ніж критикувати, відмовтеся від невмотивованої похвали. Слідкуйте за тим, щоб інтенсивність схвалення відповідала вагомості вкладу чи досягнення. Коли дитина вперше в житті одягнулася сама, це заслуговує захоплення: «О, ти одягнувся сам! Здорово, ти такий самостійний!». Але не варто влаштовувати феєрверки з приводу звичайного виконання рутинних дій, їх можна просто зазначити: «О, ти вже одягнувся; підемо снідати».

Заохочуйте голосно й прилюдно, критикуйте тихо і наодинці. Золоте правило для сім'ї, навчання і бізнесу.

Хвалячи одного, не принижуйте інших. Порівняння закладене в людській природі, але порівнювати, аналізуючи – це одне («От цікаво, тобі добре дається граматика, а у Мілани багата лексика»), а принижуючи – зовсім інше («Ти добре знаєш граматику, особливо на тлі Мілани»). Здорове суперництво – добре, а співпраці – краще («Може, вам з Міланою варто об'єднатися і зробити спільний проект? Ви добре доповните один одного». Або: «Запитай у Мілани, як вона вчить слова, і запропонуй допомогу з граматикою»).

Особливо заохочуйте ті якості, які хочете розвинути. Якщо зазвичай дитині не вистачає концентрації, а сьогодні вона змогла зробити математику, ні разу не відвернувшись, відзначте це: «Дивися, ти так зосередився! Бачиш, ти можеш!». Чим складніше завдання і «проблемна» якість, тим менший прогрес заслуговує схвалення: «Зазвичай ти забуваєш привітатися, а сьогодні сам згадав! Впевнена, бабусі це дуже приємно, мені – так точно». Замінивши критику на заохочення найменших успіхів у потрібному вам напрямі, ви досягнете найкращих результатів.

Включайте в похвалу пошук шляхів розвитку. «Твій проект дуже глибокий і присвячений важливій темі, і він буде дуже вигравати, якщо ти витратиш ще годину і підбереш до нього хороші ілюстрації».

Такий підхід до схвалення може здатися позбавленим справжніх почуттів, спонтанності й природності. На мій погляд, він зовсім не скасовує любові батька до дитини – навпаки, дозволяє висловити її в адекватній формі. Адже якщо наша турбота про дітей спрямована не на задоволення наших егоїстичних потреб, а на забезпечення сталого благополуччя, то, можливо, правильному спілкуванню все-таки варто повчитися?

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X