Гра в кальмара та підлітки. Про що потрібно знати батькам

22 жовтня 2021, 00:50
Світлана Ройз: «Нам важливо самим подивитися серіал, щоб розуміти, у що залучені діти» (Фото:David1992/Depositphotos)

Світлана Ройз: «Нам важливо самим подивитися серіал, щоб розуміти, у що залучені діти» (Фото:David1992/Depositphotos)

Питання не в тому, що робити з конкретною грою, а в тому, як формувати спільноту

Гра в кальмара. Підлітки. Поміркуймо разом. Нічого не писала про цей серіал стосовно дітей, доки не з’явилася можливість самій його переглянути. Це розмірковування для вчителів і батьків. Намагалася писати тільки практичне, але буде все одно чимало.

Відео дня

1. Забороняти й ігнорувати не вдасться. Правило базове — ми не можемо нічого заборонити, вилучити, не давши чогось натомість.

Якщо «щось» виявилося — нам важливо з цим безпосередньо комунікувати. Називати, обговорювати. Якщо є реакція, значить, цей серіал «потрапив» в якусь важливу потребу дітей. І нам важливо цю потребу, як мінімум, розпізнати.

Нам важливо самим подивитися серіал, щоб розуміти, у що залучені діти. Можливо, якщо вони вже й так дивляться або говорять про те, що дивляться їхні друзі, подивитися разом з ними — щоб одразу відстежувати реакції, міркувати, давати пояснення і підтримку.

Якщо ми дізналися, що підлітки дивляться серіал — це підстава про нього говорити.

Важливо вибирати тональність для розмови — це точно не повинно бути моралізаторством.

Ідеально — запропонувати підліткам дискусію (їм важливі дискусії, залученість і повага).

Якщо є емоційне залучення — у нього має бути фізичне відреагування

Можна запропонувати поміркувати на тему соціальних експериментів: експерименти Аша (серія досліджень, що демонструють владу і природу конформізму в групах), експеримент Стенлі Мілгрема, Стенфордський тюремний експеримент (важливо розповісти про те, що результати цього експерименту спростовувалися), Спіраль мовчання (концепція, запропонована німецьким політологом Елізабет Ноель-Нойман). Розповісти про феномен Абілінських грабель.

Можна запропонувати поміркувати про природу гри та ігрової залежності, про дофамінові пастки, пошукати в серіалі рекламі, політичних роликах) ознаки маніпуляції.

Чому герої втягуються в гру? Чим ми готові заплатити за перемогу? І чим платили герої серіалу? герої художніх творів, які діти читали). А на що я піду заради виграшу, який я в екстремальних ситуаціях? Чи є в серіалі однозначно позитивний і негативний герой?

З підлітками важливо говорити про моральні або етичні дилеми на цю тему можна поміркувати в контексті безпеки — якщо я розповім про те, що мій друг грає в небезпечну гру, це зрада чи турбота?). Так ми переводимо тему з емоційної площини в інтелектуальну, усвідомлювану.

2. Підліткове суспільство ієрархічне. Одна з найважливіших тем підліткового віку — боротьба за владу і визначення свого місця в ієрархії. Секрет впливу на підліткові спільноти — знайти, хто у них «Альфа», і залучити його до «позитивної» співпраці.

3. Належність. Підліткам важливо відчути себе «своїми». І одне із завдань — знайти своїх. Зібратися в групу, щоб протистояти дорослому світу, зібратися в «субкультуру». І тут питання: чи є підліткам у конкретній школі навколо чого об'єднуватися? Якщо ні — потрібно шукати.

4. У багатьох школах діти грають у цю гру — але не у всіх школах ця гра закінчується проявами жорстокості.

Нам важливо пам’ятати: якщо є емоційне залучення — у нього має бути фізичне відреаговування. Дія. Вона, в будь-якому разі буде, це програвання, питання — в якій формі. Чим вища ставка, чим більший ризик, тим, з одного боку, буде більше захоплення у переможця при виграші. І буде більше потреби в «випусканні пари». У прояві — тілесному прояві напруження, накопиченого в грі. Воно шукатиме спосіб «каналізуватися». Де є можливість проявляти активність (фізичну) підліткам, що ми можемо запропонувати? Підліткам особливо важлива можливість займатися спортом.

Агресія більше проявляється в авторитарних суспільствах, у спільнотах, де немає правил, або де вони жорсткі, де страшно, де немає можливості проявити емоції, де у дітей немає можливості (навички) запитати: «А навіщо? А чому?» Там, де високий рівень конкурентності, в системах, інфікованих булінгом, де насправді і немає спільноти і відчуття близькості. І питання не в тому, що робити з конкретною грою, а в тому, як формувати спільноту.

5. Що іще нам важливо пам’ятати про підлітків:

— Їм бракує емоцій у живому спілкуванні. Відчуття небезпеки — це концентровані емоції, і нам важливо залучати їх до кіно-клубів, клубів настільних ігор, важливо намагатися створювати емоційні зв’язки в сім'ях і з сім'ями. Чи є місце, заняття, де є можливості проявити, прожити емоції, займатися не тільки інтелектуальною діяльністю?

— Вони суб'єктивно і об'єктивно самотні. Самотню людину легше спровокувати на щось, створюючи ілюзію близькості і контакту.

— Вони шукають свою авторитетність і своє місце — і це місце важливо «дати» або допомогти знайти, важливо підкреслювати те, в чому вони сильні (можливо, вони зможуть бути менторами для малюків, можуть бути залучені в волонтерську діяльність).

— Романтизація смерті і відчуття свого персонального безсмертя. З ними важливо говорити про їхню цінність, і цінність життя.

— Одна з особливостей підліткового віку — тимчасове вимикання емпатії, прагнення до ризику, але складнощі з гальмуванням і оцінюванням ризиків. Важливо, щоб у них була інформація про те, які зміни відбуваються в їхньому віці (книги — Народжені буті вільними, Ти — це твій мозок). У чому, з помірним ризиком, дозволеним нами, вони можуть випробувати свої сили?

Ну і ще одне — не очевидне: часто діти в проявленій формі відображають те, що відбувається у нас, у дорослих, у формі прихованій.

Текст публікується з дозволу автора

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X