Червона лампочка. Як працюють маніпуляції та чи можна їм протистояти

6 травня 2020, 13:47
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

У сучасному світі важливо пропускати через фільтр критичного мислення весь потік інформації

Чи була у вас така ситуація, коли ви шукали в гуглі тостер чи одяг, а потім з кожного рекламного банеру по всьому інтернету на вас дивилися саме ті моделі, які ви переглядали? Вітаю, ви відчули на собі механізм таргетованої реклами. За допомогою алгоритмів комп’ютери слідкують за вашою поведінкою в інтернеті, вираховують ваші уподобання і потреби, а потім пропонують вам ті товари, які з більшою вірогідністю вам сподобаються.

Відео дня

І здавалось, що тут такого, це ж всього-на-всього рекламні банери, які просто блокуються додатком в браузері. Але таргетування — це найбільш явний і легкопомітний приклад збору даних про людину та впливу через інтернет. На жаль, подібні інструменти використовують не тільки рекламодавці.

Фейк-новини, фабрики троллей, втручання в вибори по всьому світі через соцмережі, блогери-інфлюенсери («лідери суспільної думки» по-старому), постправда (де факти перестають важити, головне створити емоційний фон) — це тільки частина інформаційного шуму і маніпуляцій, які вторгаються в особистий простір сучасної людини. І мова не тільки про глобальні процеси — інформаційні технології впливають і на особисте життя окремих людей.

Авторитети теж можуть помилятись

— В професійній сфері рішення, прийняті на основі недостовірної інформації, можуть зруйнувати бізнес чи кар'єру.

— В особистому житті під впливом фейків виникають сімейні суперечки, які можуть зруйнувати стосунки і навіть розколоти сім'ї .

— В побуті маніпуляції можуть зробити людину несвідомим споживачем — чи бувало у вас таке, що ви виходите з магазину з тими продуктами, про які навіть не думали, що вони вам потрібні?

Це приклади ціленаправленого впливу, а скільки несвідомих маніпуляцій зустрічаються в простому спілкуванні на роботі, вдома, з друзями (тут не можу не порадити почитати Еріка Берна Ігри, в які грають люди).

Отже, як це працює? Щоб відповісти на це питання, необхідно процитувати роботи дослідників в сфері поведінкової економіки, когнітивної психології, нейробіології, маркетингу та реклами (список можна продовжувати ще довго). Тому спробуємо узагальнити і подивитись на принципи ціленаправленого впливу інформації на людину.

Навіщо використовують маніпуляцію?

Щоб наша поведінка відповідала цілям маніпулятора. Купити товар, проголосувати за кандидата, вкласти фінанси в «бульбашку», відправити гроші, дискримінувати людину за будь-якою ознакою і так далі. Мета — змусити діяти або не діяти, як то вигідно маніпулятору.

Як це працює?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X