Емоційне зараження. Як протистояти загальній паніці

26 квітня 2019, 20:43

Найчастіше за емоційним зараженням стоять харизматичні лідери думок

У кожного в житті були ситуації, коли з приходом якоїсь людини або після короткого спілкування з кимось псувався настрій. Або ви вплутувалися в суперечку в соціальних мережах і весь день після цього почувалися недобре. У психології є таке поняття, як емоційне зараження. Хто і кого може заразити і як цьому протистояти?

Відео дня

Природа виникнення

Люди здатні передавати один одному свої емоції, настрій, почуття, як словами, так і за допомогою міміки, жестів і мови тіла. Це можливо завдяки роботі мозку, який зчитує як вербальну, так і невербальну інформацію, інтерпретує її і змушує людину відчувати ті ж емоції. У цьому процесі беруть участь дзеркальні нейрони, саме вони перетворюють інформацію на почуття.

Цей процес відбувається автоматично, неусвідомлено. Справа в тому, що раніше така інтерпретація почуттів нам потрібна була для виживання: ми дивилися на одноплемінника, бачили жах в його очах і розуміли, що поруч небезпека. Одного погляду було достатньо, щоб почати відчувати ті ж емоції, наприклад, страх, і пуститися бігти. Також цей процес допомагає нам краще розуміти і відчувати інших людей, що сприяє будь-якій спільній діяльності. Емпатія, а це саме вона, дуже важлива для ефективної комунікації, як в сімейних стосунках, так і на роботі.

Хто схильний

До емоційного зараження схильні абсолютно всі люди, хтось більшою, хтось меншою мірою. Як я вже говорила, цей процес відбувається автоматично: ми бачимо пригнічений настрій людини і після нетривалого контакту помічаємо, що наш власний настрій теж погіршився.

Ми дивилися на іншу людину, бачили жах в її очах і розуміли, що поруч небезпека

Розуміючи ці психофізіологічні процеси, багато людей використовують їх для досягнення своїх цілей. Наприклад, типове емоційне зараження відбувається в соціальних мережах, коли з вами намагається спілкуватися троль. Вивести вас з рівноваги і змусити відчувати негативні емоції – його основна мета. Людиною, яку вдалося вивести з себе, простіше маніпулювати, легше змусити її  робити те, чого вона в спокійному стані ніколи б не зробила.

Приклади таких маніпуляцій ми можемо спостерігати в часи змін: люди заражають один одного емоціями, перестають тверезо мислити, нехтують фактами, опускаються до образ і вступають в суперечки, які свідомо ні до чого не приведуть. Масова паніка та істерія наростає, ми передаємо один одному ці емоції.

Найчастіше за емоційним зараженням стоять харизматичні лідери думок: це яскраві, впевнені в собі люди, які вміють переконливо говорити або писати. Ми самі можемо не помітити, як переймаємо їхню поведінку і починаємо говорити і навіть думати їхніми словами. Нам може здаватися, що це наша точка зору, але досить часто ми спираємося на те, що прочитали раніше у інших. Це обумовлено тим, що людина – соціальна істота, і щоб вижити їй  потрібно схвалення більш сильних і впливових.

Як протистояти

Якщо ви відчуваєте, що після нетривалої розмови з людиною або спілкування в соціальних мережах виник дискомфорт, найімовірніше, ви заразилися негативними емоціями від співрозмовника. Як цьому протистояти?

1. Заспокоїтися. Якщо ви відчуваєте гнів, краще припинити спілкування і спробувати заспокоїтися. Після чого варто задати собі питання: що зараз відбувається? Яка мета вашого спілкування? Можливо, вам потрібно припинити спілкуватися зовсім або спробувати перевести розмову в більш конструктивне русло трохи пізніше, коли емоції вляжуться.

2. Розвивати критичне мислення. Що б не говорив вам співрозмовник – важливо зберігати холодну голову, збирати й аналізувати інформацію, зіставляти факти. Тоді вами складніше буде маніпулювати.

3. Перебувати тут і зараз. Це хороша звичка, яка допомагає усвідомити, що на даний момент ви заразилися негативом від співрозмовника. Спробуйте сконцентруватися на чомусь позитивному, приємному, щоб повернути собі гарний настрій.

4. Розправити плечі. Наш мозок влаштований таким чином, що якщо ми розправляємо плечі, глибоко вдихаємо і випрямляємо спину, він зчитує це як інформацію, що з нами все гаразд. Через якийсь час ми справді починаємо почуватися значно краще. Тому, якщо ви відчули, що заразилися негативом, просто розправте плечі і посміхніться.

На щастя, емоційне зараження можливе не тільки негативом. Позитивні емоції, усмішки, підбадьорювання дуже добре допомагають створити доброзичливу атмосферу вдома і на роботі. Цими методами часто користуються, наприклад, тімліди в компаніях, де важлива командна робота.

Пам'ятайте, що все навколо – дзеркало наших власних настроїв і почуттів, і не забувайте ділитися з іншими посмішками і заражати їх позитивними емоціями.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X