Базова навичка. Чому варто навчитися розпізнавати емоції інших

9 січня, 22:20
Наталя Кадя: «Кожен колега — це набір унікальних емоцій» (Фото:HayDmitriy/Depositphotos)

Наталя Кадя: «Кожен колега — це набір унікальних емоцій» (Фото:HayDmitriy/Depositphotos)

Практикуючи цю навичку, ви розвиваєте вашу самосвідомість і соціальну обізнаність

В людиноцентричному світі співробітники більше не розглядаються як ресурс з конкретним набором навичок або наявністю необхідного досвіду.

Кожен член команди — це по-справжньому унікальний набір навичок, талантів, умінь і досвіду. Але не тільки!

Відео дня

Кожен колега — це набір унікальних емоцій, потреб, цінностей та цілей.

Розуміння емоцій і здатність проявляти емпатію — базова навичка ефективного лідера для залучення, мотивації та розвитку команди. Аж надто сьогодні, коли емоцій забагато.

Я писали раніше про різні типи емпатії, а сьогоднішня шпаргалка — про формулу ефективного емпатійного лідерства.

Формула ефективного емпатійного лідерства

Когнітивна емпатія базується на розумових процесах здатності аналізувати інформацію про колегу, готовність розуміти і приймати почуття або позиції, думки членів команди, а також вмінні передбачити їхні психологічні реакції в конкретних ситуаціях.

Це навичка, але не відчуття.

Можна володіти розвинутою навичкою когнітивної емпатії, але фактично не відчувати емоції своїх колег, членів команди.

Ваша емоційна компетентність — це ніби надійні стіни будинку

Когнітивна емпатія передбачає лише логічне розуміння переживань іншого, без відповіді чи співчуття. Когнітивно-емпатичні лідери можуть використовувати розуміння емоцій колег як інструмент для реалізації своїх інтересів та інтересів команди.

Когнітивна емпатія дозволяє лідеру поставити себе на місце іншого, щоб допомогти. Аналітична природа когнітивної емпатії корисна лідерам тому що так вони здатні допомогти членам своєї команди, не переймаючи на себе емоції інших.

Емоційна емпатія базується на механізмах проекції та наслідування моторних та емоційних реакцій іншого; готовність емоційно відреагувати на почуття і душевні хвилювання.

Емоційна емпатія є важливою складовою усього процесу емпатії. Але може бути неефективною для лідерів тому, що передбачає прямий вплив на вас емоцій колег так, ніби це ви їх проживаете.

Постійне переживання вами «непродуктивних» емоцій членів вашої команди шкодить і вам, і команді. Керівник має розуміти команду, те, що вони відчувають, робити висновки про те, що вони думають або як працюють, але не дозволяти їхнім емоційним станам впливати на всю команду та вас особисто.

Будь-який тип лідерства має ті чи інші сильні сторони в залежності від того, який тип емпатії переважає. Проте саме когнітивна емпатія є визначальною для ефективного лідерства.

Лідер-менеджер: низька когнітивна емпатія, низька емоційна емпатія;

Лідер-друг: низька когнітивна емпатія, висока емоційна емпатія;

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Емоційний лідер: висока когнітивна емпатія, висока емоційна емпатія;

Ефективний лідер: висока когнітивна емпатія, низька емоційна емпатія;

Формула ефективного лідерства: когнітивна емпатія вища за емоційну.

Лідеру важливо розуміти і проявляти емоційну емпатію, проте для ефективної організації роботи команди важливо вміти не піддаватися впливу командних емоцій і зберігати свій продуктивний, емоційний стан.

RULER інструмент для розвитку навичок емоційної компетентності

RULER — це один із інструментів, який допомагає розвивати навички емоційної компетентності: розуміти власні емоції, підбирати точні слова для їх визначення, розпізнавати емоції в інших, аналізувати причини виникнення емоцій і наслідки, до яких призводять ті чи інші емоційні стани.

Recognizing — розпізнавати емоції;

Understanding — розуміти причини та наслідки емоцій;

Labeling — «маркувати» емоції;

Expressing — виражати емоції;

Regulating — регулювати емоційні стани.

Розпізнавання емоцій

Ви розпізнаєте емоції, помічаючи зміни у виразі обличчя, у тоні голосу, мові тіла, словах або поведінці — у собі та інших. Фізично ви можете відчувати емоції, спостерігаючи за тим, що відбувається у вашому тілі: пульс, дихання, напруга та температура.

Практикуючи цю навичку, ви розвиваєте вашу самосвідомість і соціальну обізнаність — коли ви аналізуєте та усвідомлюєте інформацію про свої власні та чужі емоції.

Запитання, які допоможуть розпізнавати емоції:

— Як я себе почуваю? Які думки крутяться в моїй голові? Що відбувається з моїм тілом?

— Як почувається мій співрозмовник? Що з того, що він/вона говорить або робить, може допомогти мені розпізнати їхні емоції?

— Які сигнали обличчя, тіла чи голосу я можу використовувати як підказки?

Ще хороший спосіб розпізнавати, що відчуває хтось інший, це просто запитати.

Розуміння емоцій

Ви розумієте емоції через аналіз як їхніх причини, так і наслідків. Ви можете помітити, що діяльність чи взаємодія з кимось змушує вас постійно відчувати певну емоцію. Далі можете відстежити, що переживання цієї емоції призводить до певних наслідків.

Наприклад: ви можете помітити, що один колега змушує вас постійно нервувати (причина). А потім можете прослідкувати, що після такої взаємодії, коли нервуєте, ви починаєте робити багато помилок (наслідок). Відстеження та усвідомлення цього патерну допоможе вам ефективно виражати та регулювати свої емоції, а також вибудовувати здорові професійні та особисті стосунки.

Запитання, які допоможуть розуміти емоції:

— Що могло спричинити цю емоцію?

— Які люди чи події передували зміні моїх почуттів чи почуттів інших?

— Що, як правило, відбувається, коли я або інші відчуваємо цю емоцію?

«Маркування» емоцій

Даючи точні назви емоціям із точними дефініціями, ви можете навчитися найефективніше справлятися з ними.

Коли ви знайдете точне слово, яке відображає конкретне почуття, вам буде легше знайти способи його вираження та регулювання.
Ви почнете краще формулювати свої емоційні потреби та розпізнавати почуття і потреби інших.

Запитання, які допоможуть «маркувати» емоції:

— Що відбувається в моєму тілі та про що мої думки?

— Яка ситуація, розмова, дія або думка спровокувала цю емоцію?

— Яке слово найбільш точно опише те, що я відчуваю зараз?

— Які висновки з виразу обличчя, постави, тону голосу, розмови чи дій співрозмовника я можу зробити?

— Яке слово найбільше підходить, щоб описати те, що ця людина може відчувати зараз?

Вираження емоцій

Ви вмієте виразити свої емоції, коли це доречно в конкретній ситуації. Обставини, інші люди та ваша мета визначають те, як саме ви поводитесь.

Наприклад: нам легше більш відкрито висловлювати емоції вдома з близькими, ніж на людях, в оточенні незнайомців.

Запитання, які допоможуть виражати емоції:

— Як по-різному я виражаю свої емоції в різних ситуаціях і з різними людьми? Чому я обираю різну стратегію?

— Як люди з мого оточення відрізняються у вираженні їхніх емоцій у різних ситуаціях?

— Про що я маю пам’ятати в тій чи іншій ситуації, щоб обирати найбільш ефективний спосіб вираження своїх емоцій?

Регулювання емоційних станів

Регулювання передбачає керування власними емоційними станами та допомогу з цим іншим. Це одна із найважливіших навичок емоційної компетентності, тому що вона визначає те, як ви почуваєтеся щодня і як ви взаємодієте із зовнішнім світом.

Щоб регулювати емоційні стани, встановіть мету відчути сильніше, слабше, той самий рівень певної емоції, або спробувати переключитися з однієї на іншу. Коли у вас є мета, визначте стратегію — про що варто подумати, сказати або зробити, щоб врегулювати цю емоцію: полегшити або підсилити її відчуття, змінити на іншу.

Наприклад, якщо ви хвилюєтеся з приводу майбутньої презентації, спробуйте почуватися менш тривожним або спокійнішим (мета), почніть рахувати вдихи та видихи, проскануйте думками своє тіло, проаналізуйте думки (стратегія).

Запитання, які допоможуть регулювати емоційні стани:

— Яка моя мета щодо конкретного емоційного стану? Чи хочу я відчувати сильніше або легше ці емоції?

— Про що я можу подумати, зробити або сказати, щоб відчувати себе так, як я хочу (або щоб допомогти комусь відчути те, що він хоче відчувати)?

Ви також можете проаналізувати стратегії, якими ви зазвичай користуєтеся, або якими користуються інші, оцінити їх корисність і спробувати нові стратегії, які можуть працювати краще.

Чому навички RULER важливі ?

Уявіть, що ваша емоційна компетентність — це ніби надійні стіни будинку, в якому ви почуваєтесь комфортно, затишно, спокійно, впевнено попри те, що відбувається ззовні. Навички RULER і є тими цеглинками, з яких складається ваша емоційна стійкість: щоб досягати успіху в житті, щоб протистояти викликам, щоб ясно мислити та приймати правильні рішення, щоб керувати стресом і ефективно взаємодіяти з іншими. Попри те, що відбувається назовні.

Текст публікується з дозволу авторки

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди NV

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо NV
X