Складний тиждень. Як допомогти дітям адаптуватися до школи

17 вересня 2021, 22:30

У дітей своє відчуття часу, їм здається, що так важко буде завжди

На семінарах цього тижня я звертала увагу вчителів і батьків на те, що цей тиждень — кризовий у дітей. Утома накопичується. У нервової системи є ліміт стійкості.

Як це проявляється у дітей:

Відео дня

— спротив (усьому);

— примхливість;

— конфлікти в групах;

— негативізм;

— неуважність на уроках.

Саме на цьому тижні діти частіше могли спізнюватися на перший урок, забувати речі, говорити батькам: «Ненавиджу школу». Могли проявлятися різні нездужання.

Було б чудово пояснювати дітям, що цей тиждень частина наступного) складний. Що наше тіло намагається впоратися з новим для нього режимом і навантаженням. І так проявляється стрес.

Після школи — не тільки на цьому тижні — дітям важливо відпочити. Потупити. Побігати. Побути самим. Іноді навіть скинути напругу в комп’ютерній грі.

Дітям важливо розповісти, що коли наш мозок зустрічається з новою інформацією, йому спочатку складно. Але з кожною дією, з кожним «тренуванням» конкретною вправою, «м'яз знання» накачується. Можна нагадати, як спочатку складно було їздити на велосипеді й роликах. Зараз їхній мозок так само тренується. Він обов’язково «впрацюється».

З кожною вправою «м'яз знання» накачується

У дітей різного віку може спостерігатися «регресивна фаза» — вони можуть починати говорити, «сюсюкаючи», може з’являтися скиглення (це прихована форма опору), вони можуть повертатися до тих занять, ігор, мультфільмів, які любили, коли були молодшими. Їм хочеться повернутися в той вік, коли було більше радості, свободи, безтурботності. Ця фаза тимчасова, але якщо у батьків є сили й час, з дітьми добре було б пограти в настільні ігри, у подушкові бої тощо.

У всіх класах школи на уроках і між ними важливими є паузи з розминками — рух сприяє виробленню дофаміну, а він пов’язаний не тільки з відчуттям задоволення, а й із концентрацією уваги.

Буде дуже правильно для молодших школярів на перервах грати в активні ігри — організовувати їхню загальну активність. Вони самі цього часто не вміють. Зараз час формування груп і патернів взаємин у групах.

У дітей своє відчуття часу. Їм здається, що так складно буде завжди. І саме зараз їм необхідна підтримка — учителям і батькам важливо відзначати будь-який мінімальний успіх (нам важливий дофамін). Кожен день і тиждень повинні закінчуватися перемогами дня (тижня). У всіх дітей.

Для них важлива радість — нехай життя складається не тільки з навчання.

Багато вчителів знають, що інформація, яка задіює емоції, запам’ятовується швидше. Дітям потрібні метафори, меми, кумедні приклади.

Коли на наше запитання «як справи?» дитина відповідає «усе жахливо!», не потрібно йому дорікати невдячністю, негативізмом, випитувати: «Що, невже зовсім нічого доброго не було ?!» Не потрібно лаяти.

Важливо уточнити: «Ти дуже втомився? І здається, що так буде завжди? Ти сумуєш, що не вистачило часу (сил) на те, що хотів? Сьогодні не вдалося??? «І тільки після цього переходити до питання «а що сподобалося».

На цьому тижні наша другокласниця сказала:

— Ненавиджу нашу тупу школу. Я завтра не піду. неї прекрасна школа, яку вона любить і часто не хоче звідти йти)

Я запитала:

— Дашо, а якщо не будеш ходити в школу, чим будеш займатися?

— Я нічого не встигаю! Я не встигаю гратися моїми іграшками, розмовляти з вами, робити те, що я хочу!

— А хочеш, ми завтра з тобою напишемо розклад і для всього знайдемо час? І для навчання, і для гри.

Вона відразу ж заспокоїлася, і далі ми розмовляли про друзів. А сьогодні вона вже говорила про те, як любить школу.

У батьків теж є свій ліміт витримування. Нехай нам вистачить сил на всі адаптації наших дітей.

Текст публікується з дозволу авторки

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X