Чому важливо вчитися все життя. Блог психолога

1 листопада 2017, 04:01
Кожен з нас так чи інакше вчиться все життя. А хто не вчиться, той страждає

Є два основні шляхи розвитку людини: шлях страждань і шлях розумінь.

У першому випадку людині доводиться постраждати вдосталь. Коли стане зовсім не під силу — таки змінити свої звички, способи реагування на ті чи інші ситуації, емоції, дії, трошки змінити свій світогляд, зробити його менш конфліктним. Загалом, трошки розвинутися духовно.

Відео дня

Другий шлях — шлях людини мислячої, яка здатна вчитися на чужих і своїх помилках (не потрібно багато повторень страждань). Цей шлях набагато приємніший і швидший. Досить зрозуміти причинно-наслідкові зв'язки у своїх вчинках, рішеннях, емоціях, прорахувати наслідки дій або бездіяльності і подальшу перспективу.

Потреба в розвитку (психічному, фізичному, професійному, соціальному) — базова людська еволюційна потреба. Якщо вона не «затоптана» в дитинстві і юнацтві батьками і горе-педагогами, розвиватися хочеться все життя і це приносить задоволення.

Саморозвиток вимагає з віком докладання все більшіх зусиль

Мудре прислів'я говорить: кожна людина в нашому житті — вчитель. І першими вчителями, як правило, стають наші батьки. Але більшість людей не усвідомлює цього, тобто, не усвідомлює себе як учнів або в якості вчителів для навколишніх людей. А це стає причиною непорозумінь, сварок і образ.

Мова йде не тільки про стосунки між батьками і дітьми, навіть наші знайомі або перехожі на вулиці можуть бути для нас учителями. Але лише деяких людей ми сприймаємо як здатних навчити нас чогось потрібного і важливого. І це нормально. Гірше коли людина взагалі перестає навчатися або розглядати інших в якості потенційних вчителів.

Бажання наслідувати, «злизувати» чиюсь форму поведінки, відтворювати досвід більш розвинених (успішних, ефективних, статусних) істот є природним механізмом самонавчання не тільки людини, а й тварини. Такий підхід дає величезні переваги, дозволяє адаптуватися до умов навколишнього світу, вижити і розвинутися.

Однак у людському суспільстві не всі скопійовані поведінкові форми є конструктивними. Тому необхідно правильно вибирати вчителів. Така вибірковість у навчанні однозначно корисна, однак з віком може призводити і до негативних наслідків — людині все важче і важче навчатися, пропускаючи будь-яку інформацію через уже наявний закостенілий набір уявлень про себе і світ, боячись щось змінити, адже можливе й погіршення чи втрата досягнутої стійкої позиції (той самий звичний світ).

Страх розвитку, практично відсутній у дитини і посилюваний з віком, може бути пояснений і іншими факторами. Наприклад, страхом відчуженості в разі змін, деструктивними установками батьків, громадськості, інертністю і опором соціальної системи змінам.

Прагнення усвідомити, розібратися з виниклими у себе емоціями і ситуаціями, що викликають їх, знайти оптимальну форму реагування є природним механізмом розвитку людини і базовою потребою. І сам факт того, що людина хоче вчитися, шукає вчителя і вчиться, "підглядаючи" за більш розвиненими особистостями, створює необхідну передумову для більш гармонійного життя.

У цьому сенсі саморозвиток вимагає з віком докладання все більшіх зусиль, пов'язаних із подоланням особистих страхів і розхожих стереотипів, а також з природним опором середовища, подолання якого також є частиною процесу навчання.

Духовний, психологічний розвиток — це і є більш усвідомлене і інтенсивне учнівство по життю, вихід за межі себе звичайного. В результаті життя стає яскравішим, насиченішим і благополучнішим. На відміну від повільного і буденного «виварювання» по життю (див. шлях страждання) в постійних незрозумілих подіях.

З моєї точки зору, інтенсивне навчання у людини починається з моменту усвідомлення, що так жити, як раніше, вона вже не хоче:

1. Коли старі методи, ролі і принципи вже не працюють, не доставляють того задоволення або бажаного ефекту.

2. Коли напруга з реалізації свого щирого бажання стала настільки великою, що пересилила дію захисних механізмів психіки і інших внутрішніх і зовнішніх перешкод.

3. Коли світовідчуття і самоідентичність настільки перестали влаштовувати людину, що страх змінити або втратити свій звичний образ пішов на другий план.

Колись мій наставник розповів (мова тоді йшла про соціальний розвиток), що своїм бізнесом потрібно починати займатися тоді, коли ти вже не можеш змусити себе працювати «на дядю». Це можна порівняти з відчуттями, коли тебе погрузили головою в воду, ти вже практично задихнувся, але врешті-решт зібрав останні сили і в шаленому пориві виринув і вдихнув на повні груди. Ось це гостре і чітке бажання і характеризується тою тотальністю, яка необхідна при занятті своєю справою. В принципі, ця алегорія добре характеризує вольову тотальність у всьому. А до виникнення такого пекучого бажання краще займатися «важливішими» справами.

Вже пізніше, після декількох років і низки напружених життєвих подій, прийшло усвідомлення того, що мав на увазі наставник. А тут якраз і опинилася дана техніка для накачування і пробудження бойової волі, на яку можна спертися в критичних ситуаціях. І яка є фундаментом для подальшого окультурення войовничих, домінантних станів. Для відчуття свого статусу і навколишніх.

Показово, що якісне проходження подібних тренінгів (відмінні результати демонструють різного роду екстремальні тренінги, спорт) часто кардинально змінює все життя учня в кращу сторону: формується активна життєва позиція, впевненість у своїх силах, рішучість зв'язку з цим рекомендую ознайомитися з тренінгами за системою Вернера Ерхарда, особливо в частині тотальної відповідальності людини перед собою, згідно з якою всі без винятку вчинки людини є наслідком її вибору і її відповідальності за цей вибір). Така підготовка часто допомагає в успішній соціальної реалізації і в якісному переході з сірої маси, ненависної до своєї роботи, в людей, чия діяльність стає їхнім покликанням — хобі і роботою одночасно.

Займаючись улюбленою справою, перестаєш "працювати" і починаєш отримувати не зарплату, а особистий дохід, визнання і задоволення. Грати, творити і кайфувати від цього.

Новое Время запрошує на лекції наших відомих колумністів Діалоги про майбутнє. Детальна програма тут

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X