Така доля? Чим відрізняються мислення розвитку та фіксоване мислення
Величезну роль у тому, якими особистостями ми стали, відіграє мислення, якому ми навчались ще в школі
Всі ми знаємо, що наше уявлення про себе, свої можливості, свою ідентичність, свій потенціал в основному формуються в дитинстві. Величезну роль у тому, якими особистостями ми стали, відіграє мислення, якому ми навчались ще в школі.
Пам’ятаєте, як маючи певний інтелект чи здібності до чогось, ми були змушені це безперервно доводити іншим?
Згадайте фрази на кшталт: «Як ти цього не знаєш?», «Ти не впорався із завданням. Погано», «Не очікували від тебе таких низьких оцінок».
Ми всі, як один, прагнули здобувати і підтримувати репутацію: розумних, кмітливих, винахідливих і так далі.
Як же тоді можна було отримувати задоволення від навчального процесу, де кожне завдання, кожна контрольна робота були величезним викликом і загрозою бути визнаним нездарою?
Cкладнощі — це прекрасна можливість навчитись чомусь новому
Взаємодія із викладачами часто буває у двох плоскостях:
— Я розумник чи нездара?
— Я відмінник чи середнячок?
— Я переможець чи лузер?
Правда в тому, що розум і таланти і справді дуже важливі для свідомого суспільства, проте одна справа — коли ми виховані в парадигмі, де всім треба доводити свою експертність і знання, і інша справа — коли ми сприймаємо оцінки і помилки лише як відправну точку і індикатор для подальшого розвитку, віримо у зростання і у те, що особисті і професійні якості можна розвинути, доклавши необхідних зусиль.
У першому випадку ми по життю шукаємо підтвердження, що ми ОК, в другому — націлені на розвиток і власну ОКейність вимірюємо через постійний розвиток і навчання.
<...>
На кількох прикладах хочу показати, як відрізняються мислення розвитку та фіксоване мислення, щоб ви мали змогу відслідкувати свої слабкі місця та переосмислити їх і змінити.
1
Ставлення до здібностей
Фіксоване мислення: наші таланти і здібності — вроджені, тим, у кого більше здібностей, пощастило.
Мислення розвитку: для того, щоб навчитись чомусь, чого не маєш від народження, важливо докладати більше зусиль. Інколи — витратити більше часу. Дисципліна й наполегливість важливіші за вроджений талант.
2
Ставлення до помилок
Фіксоване мислення: помилки — це поразка, ознака слабкості, непрофесійсності, неекспертності.
Мислення розвитку: помилка — це можливість стати краще, помилки невідворотні, коли мова йде про отримання і розвиток нових навичок і спроби чогось нового.
3
Ставлення до труднощів
Фіксоване мислення: коли занадто складно, це неодмінно призведе до помилок. Краще уникати складних ситуацій і зосереджуватись на тому, що знаєш і вмієш. Так можна уникнути незручних ситуацій.
Мислення розвитку: складнощі — це прекрасна можливість навчитись чомусь новому і стати кращим в тому, що робиш. Будь-який рух вперед і розвиток неможливі без подолання складнощів, поступове розширення зони комфорту через подолання труднощів — ефективна стратегія для нових результатів.
4 Ставлення до невдач
Фіксоване мислення: після кількох невдач спрацьовує рішення — раз не виходить, треба припинити і робити те, що знаєш.
Мислення розвитку: це тимчасові невдачі, які абсолютно нормальні, коли вчишся чомусь новому. Кожна така невдача наближує до мети. Помилок, які насправді не можна виправити — обмаль.
5 Ставлення до чужого успіху
Фіксоване мислення: комусь везе, комусь — ні. Це така доля. Мені не дано, їм повезло.
Мислення розвитку: замість нескінченного порівняння себе з іншими, усвідомлювати, що успіх інших гарантує лише одне: якщо їм вдалося, я теж можу так зробити.
6 Ставлення до критики
Фіксоване мислення: критика сприймається як персональна образа, викликає емоцію гніву чи агресії. Критичні зауваження ми ігноруємо, навіть коли вони по-справжньому корисні.
Мислення розвитку: критика — невід'ємна складова будь-якого робочого процесу. В критиці завжди є корисна інформація: або (коли критика конструктивна) напрямок для нашого розвитку, або (коли критика деструктивна) інформація про іншу людину, того, хто критикує.
7 Ставлення до нового
Фіксоване мислення: будь-яка нова історія сприймається як загроза і великий ризик помилитися чи бути неправим. Отже, прагнемо вибирати лише те, що краще вміємо і в чому точно переконані.
Мислення розвитку: досвід і експертиза, яку вже маємо — це прекрасно, проте пробувати нове і занурюватись у власні страхи — це прекрасна можливість здобути нові знання і новий досвід. Розвиток — у новому.
8 Ставлення до результату
Фіксоване мислення: найважливіше — це отримати бажаний результат. Незадовільний результат знецінює мою особистість — я нічого не вартий.
Мислення розвитку: результат — надважливий. Проте головне — фокус на процесі: я роблю все, що від мене залежить, і очікую на найкраще. Проте невдача в кінці не знецінює мою особистість. Це ознака того, що наступного разу мені слід діяти інакше.
9 Ставлення до людей
Фіксоване мислення: надавати перевагу спілкуванню з тим оточенням, де ви відчуваєте себе експертом і тим, хто знає відповіді на всі питання.
Мислення розвитку: по-справжньому хороше оточення — це те, яке надихає, створює імпульс до розвитку і нових дій. Ваше оточення вас або обмежує, або розвиває — обирати вам.
Текст публікується з дозволу авторки
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ
Більше блогів тут
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.