Така доля? Чим відрізняються мислення розвитку та фіксоване мислення

20 серпня 2021, 22:30

Величезну роль у тому, якими особистостями ми стали, відіграє мислення, якому ми навчались ще в школі

Всі ми знаємо, що наше уявлення про себе, свої можливості, свою ідентичність, свій потенціал в основному формуються в дитинстві. Величезну роль у тому, якими особистостями ми стали, відіграє мислення, якому ми навчались ще в школі.

Відео дня

Пам’ятаєте, як маючи певний інтелект чи здібності до чогось, ми були змушені це безперервно доводити іншим?

Згадайте фрази на кшталт: «Як ти цього не знаєш?», «Ти не впорався із завданням. Погано», «Не очікували від тебе таких низьких оцінок».

Ми всі, як один, прагнули здобувати і підтримувати репутацію: розумних, кмітливих, винахідливих і так далі.

Як же тоді можна було отримувати задоволення від навчального процесу, де кожне завдання, кожна контрольна робота були величезним викликом і загрозою бути визнаним нездарою?

Cкладнощі — це прекрасна можливість навчитись чомусь новому

Взаємодія із викладачами часто буває у двох плоскостях:

Я розумник чи нездара?

Я відмінник чи середнячок?

Я переможець чи лузер?

Правда в тому, що розум і таланти і справді дуже важливі для свідомого суспільства, проте одна справа — коли ми виховані в парадигмі, де всім треба доводити свою експертність і знання, і інша справа — коли ми сприймаємо оцінки і помилки лише як відправну точку і індикатор для подальшого розвитку, віримо у зростання і у те, що особисті і професійні якості можна розвинути, доклавши необхідних зусиль.

У першому випадку ми по життю шукаємо підтвердження, що ми ОК, в другому — націлені на розвиток і власну ОКейність вимірюємо через постійний розвиток і навчання.

<...>

На кількох прикладах хочу показати, як відрізняються мислення розвитку та фіксоване мислення, щоб ви мали змогу відслідкувати свої слабкі місця та переосмислити їх і змінити.

1

Ставлення до здібностей

Фіксоване мислення: наші таланти і здібності — вроджені, тим, у кого більше здібностей, пощастило.

Мислення розвитку: для того, щоб навчитись чомусь, чого не маєш від народження, важливо докладати більше зусиль. Інколи — витратити більше часу. Дисципліна й наполегливість важливіші за вроджений талант.

2

Ставлення до помилок

Фіксоване мислення: помилки — це поразка, ознака слабкості, непрофесійсності, неекспертності.

Мислення розвитку: помилка — це можливість стати краще, помилки невідворотні, коли мова йде про отримання і розвиток нових навичок і спроби чогось нового.

3

Ставлення до труднощів

Фіксоване мислення: коли занадто складно, це неодмінно призведе до помилок. Краще уникати складних ситуацій і зосереджуватись на тому, що знаєш і вмієш. Так можна уникнути незручних ситуацій.

Мислення розвитку: складнощі — це прекрасна можливість навчитись чомусь новому і стати кращим в тому, що робиш. Будь-який рух вперед і розвиток неможливі без подолання складнощів, поступове розширення зони комфорту через подолання труднощів — ефективна стратегія для нових результатів.

4 Ставлення до невдач

Фіксоване мислення: після кількох невдач спрацьовує рішення — раз не виходить, треба припинити і робити те, що знаєш.

Мислення розвитку: це тимчасові невдачі, які абсолютно нормальні, коли вчишся чомусь новому. Кожна така невдача наближує до мети. Помилок, які насправді не можна виправити — обмаль.

5 Ставлення до чужого успіху

Фіксоване мислення: комусь везе, комусь — ні. Це така доля. Мені не дано, їм повезло.

Мислення розвитку: замість нескінченного порівняння себе з іншими, усвідомлювати, що успіх інших гарантує лише одне: якщо їм вдалося, я теж можу так зробити.

6 Ставлення до критики

Фіксоване мислення: критика сприймається як персональна образа, викликає емоцію гніву чи агресії. Критичні зауваження ми ігноруємо, навіть коли вони по-справжньому корисні.

Мислення розвитку: критика — невід'ємна складова будь-якого робочого процесу. В критиці завжди є корисна інформація: або (коли критика конструктивна) напрямок для нашого розвитку, або (коли критика деструктивна) інформація про іншу людину, того, хто критикує.

7 Ставлення до нового

Фіксоване мислення: будь-яка нова історія сприймається як загроза і великий ризик помилитися чи бути неправим. Отже, прагнемо вибирати лише те, що краще вміємо і в чому точно переконані.

Мислення розвитку: досвід і експертиза, яку вже маємо — це прекрасно, проте пробувати нове і занурюватись у власні страхи — це прекрасна можливість здобути нові знання і новий досвід. Розвиток — у новому.

8 Ставлення до результату

Фіксоване мислення: найважливіше  — це отримати бажаний результат. Незадовільний результат знецінює мою особистість я нічого не вартий.

Мислення розвитку: результат надважливий. Проте головне фокус на процесі: я роблю все, що від мене залежить, і очікую на найкраще. Проте невдача в кінці не знецінює мою особистість. Це ознака того, що наступного разу мені слід діяти інакше.

9 Ставлення до людей

Фіксоване мислення: надавати перевагу спілкуванню з тим оточенням, де ви відчуваєте себе експертом і тим, хто знає відповіді на всі питання.

Мислення розвитку: по-справжньому хороше оточення це те, яке надихає, створює імпульс до розвитку і нових дій. Ваше оточення вас або обмежує, або розвиває обирати вам.

Текст публікується з дозволу авторки

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X