6 причин, чому зміни в бізнесі не відбуваються

8 серпня 2017, 08:03
Зміни відбуваються кожну хвилину. Різниця лише в тому, чи ви їх здійснюєте, чи вони відбуваються з вами

Управління змінами - фраза з арсеналу бізнес-консультантів. Тих самих, які фізично не можуть розбиратися в вашому бізнесі краще вас, які коштують шалених грошей і які, анітрохи не вагаючись, роздають очевидні поради направо і наліво з виразом обличчя перших євангелістів. Деякі на додаток можуть намалювати діаграмку зі стрілками, квадрант 4х4 (універсальна зброя будь-якого консультанта) або розробити якісь «12 кроків» у будь-якому напрямку.

Відео дня

Але забудьмо на хвилинку про ваш негативний досвід взаємодії з консультантами, і поговорімо про зміни у вашому бізнесі. Наскільки вони взагалі потрібні? Зрозуміло, більшість скаже «ні, не потрібні», маючи на увазі, що «не потрібні нам ніякі консультанти, самі впораємося».

Однак, задумайтесь, в якому єдиному у всьому Всесвіті стані немає змін? Правильно, в смерті. Такого результату ви чекаєте від свого бізнесу? Ймовірно, ні. А, значить, свідомо чи ні, ви змушені стикатися зі змінами: наймати і звільняти людей, розробляти нові продукти, а старі виводити з ринку, змінювати структуру компанії, відкривати і закривати офіси і представництва тощо.

А тепер згадайте, як часто у вашому особистому досвіді або в досвіді людей, особисто вам знайомих, зміни увінчувалися успіхом, і проходили саме так, як задумано: за графіком, не виходячи за рамки бюджету, безболісно для людських відносин? Закладаюся, що відповідь - ніколи. Чому? Ось 6 поширених причин:

1. Зміни «аби було»

Йдеться не про найманого менеджера, якого власник бізнесу змушує трансформуватися. Зрозуміло, така демонстративна активність «під примусом» приведе до освоєння бюджету, грубих звітів консультантів, але ніяк не до світлого майбутнього. Втім, зараз не про це.

Часто запит на зміни йде від самого власника. Раптом він розуміє, що не задоволений тим, що бачить у своєму бізнесі (власники - в більшості своїй люди мислячі). І якщо така ситуація триває досить довго, перепробуваними виявляються всі популярні засоби: пересунені всі ліжка, перефарбовані стіни, вироблене і повішене на стіну гасло, всі співробітники віртуозно лазять по мотузках на запаморочливій висоті. На жаль, це не допомагає. І тоді власник, харизмат і скептик, потай від усіх звертається до бізнес-консультанта.

Потрібно дуже швидко бігти, щоб хоча б залишатися на місці. А щоб йти неспішно вперед, потрібно бігти вдвічі швидше

(Взагалі, за ступенем незручності, звернення до консультанта для багатьох власників можна порівняти з візитом якщо не до психіатра, то до проктолога. Чому? Для них це як розписатися в своєму безсиллі. Це соромно!)

Причому запит звучить приблизно так: «Ось, ти бачиш, як у нас тут йдуть справи. Мені потрібна людина, яка прийде зі своїми ідеями і доб'ється результату А. За це я готовий платити Б».

Але коли починаєш намагатися конкретизувати, що саме можна було б змінити, виявляється, що змінювати нічого не потрібно. Все ідеально! Ось тільки результати не вражають. Саме результати потрібно змінювати, нічого іншого не займаючи.

Будь-яка розсудлива людина розуміє, що ця мета не може бути досягнута в рамках відомого нам Всесвіту.

Насправді, будь-які практичні кроки щодо змін починаються з усвідомлення власником і самої проблеми, і її причин. А оскільки серед причин фігурує сам власник, саме на цьому етапі і «глухне» більшість змін. Поміняти інших - зрозумілий і добрий намір, змінитися самому - надзавдання, до якого більшість внутрішньо не готова.

Звідси народжуються і проекти-симулякри, і консультанти з анекдотів, що в гонитві за миттєвим заробітком погоджуються на управління косметичними змінами в умовах неприйняття їх і замовником, і його співробітниками.

2. Зміни власноруч

У ХХІ столітті не залишилося секретної інформації. Всі закінчили однакові курси і бізнес-школи, всі легко оперують слівцями типу «кореляція», «мотивація», «прецедент» (дехто каже це слово навіть без середнього «н»). В таких умовах дуже спокусливо не звертатися до зовнішніх сил (консультантів), які нічого в вашому бізнесі не тямлять, і зробити все самотужки.

На жаль, у такого підходу є як переваги, так і недоліки. З переваг - власними силами реалізовані зміни краще лягають у ваш специфічний грунт, враховують особливості, про які не знає ніхто ззовні компанії, легше отримують підтримку співробітників. З недоліків - людям важко вийти за рамки щоденної рутини, при конкуренції цілей щоденні продажі будуть превалювати над роздумами про зміни, і погляд зсередини вже не помічатиме проблем, вважаючи їх характерними особливостями саме цієї компанії.

Людині «ззовні» легше дивитися на ваш бізнес об'єктивним поглядом, не помічати ніяких священних корів, бачити глибинні причини ситуації і не обмежуватися косметичними заходами. Крім того, вона не обтяжена операційною рутиною (підштовхувати вас до змін і є її щоденна діяльність), а, значить, не виникає конфлікту цілей.

Таким чином, найуспішніші зміни можуть здійснюватися завдяки спільним зусиллям як внутрішніх, так і зовнішніх сил. На жаль, це відбувається недостатньо часто. Як правило, звіти консультантів лягають в стопку інших аналогічних «літературних праць». А далі - самостійні і, як правило, безуспішні спроби поміняти щось, нічого не змінюючи.

3. Зміни швидко


Фото: Melpomene/ Depositphotos

Основна причина тривалості процесу змін - необхідність міняти не тільки управлінські системи та процедури, але часто - мислення і ставлення живих людей. Є кілька точок зору на те, чи можливо в принципі змінити іншу людину. Але з одним згодні всі: зміни стануть більш реальними, якщо людина згодна з їх необхідністю, згодна з методами змін, пристрасно бажає майбутніх результатів і щиро не хоче збереження статусу-кво. Саме так, все в комплексі.

Але людина - істота інертна. Ми можемо скільки завгодно хотіти майбутніх результатів, але сьогоднішній комфорт часто виявляється дорожче майбутнього покращення. Звідси рішучі обіцянки кинути палити, піти в спортзал, вийти з травмуючих стосунків, вивчити англійську мову, піти вчитися, проводити більше часу з сім'єю, частіше телефонувати батькам і т. д. Рішучі протягом першого тижня року. Що потім? Ви мені розкажіть. Всі ми повертаємося до звичних життєвих моделей, а тому очікувати якихось нових результатів теж буде наївно.

Що потрібно, щоб зміни стали реальністю? Потрібно працювати з людьми. Як? Методів вироблено безліч - вибирай на свій смак. Але головне, що об'єднує методи, які працюють хоча б теоретично, - всі вони багатошарові і спрямовані на роботу з недосконалою людською істотою. А значить, враховують особливості навчання дорослих, організаційний контекст, мотивацію, групову динаміку, системно і комплексно підходять до вирішення будь-якої задачі.

Все це - процес нешвидкий. Потрібно долати опір. Потрібно формувати групи підтримки. Потрібно дозволяти людям самостійно прийти до того чи іншого висновку. Потрібно давати час на адаптацію. Потрібно враховувати комфортний темп саме для ваших співробітників. Потрібно давати час на виконання поточних завдань.

Швидко можна тільки намалювати гарний звіт. Це те, що вам потрібно?

4. Зміни недорого

Дійсно, навіщо платити за управління змінами багато грошей? Що він такого робить, бізнес-консультант?

Почнемо з того, хто він такий, хороший бізнес-консультант. Як правило, він багато років присвятив якийсь одній стороні корпоративного життя - маркетингу, фінансам, юриспруденції, і досяг в цьому певних висот.

Потім він відійшов від операційної діяльності, і зайнявся системним управлінням бізнесом. Бачити проблеми бізнесу з точки зору функціонального фахівця, навіть найкращого, не одне і те ж, що бачити їх згори, з точки зору власника.

У нього може бути чи не бути власний бізнес-досвід (на цю тему також існує цілий ряд упереджень, в основному про те, чому нас може навчити людина, яка в житті не заробила ані долара, яка не створила жодного робочого місця, не пережила банкрутства, не сиділа у в'язниці... продовжувати можна довго, але куди це нас приведе?)

І головне: він сам пройшов процес внутрішньої трансформації. Поки ви бігали за довгим доларом, він навчався розуміти себе та інших. Він навчався слухати і чути. Він багато читав, багато розмірковував, багато спілкувався. Все це приносить мало грошей і багато життєвого і управлінського досвіду, який ви, власне, і купуєте, наймаючи консультанта.

Тепер він готовий допомогти вам і вашим людям пройти той же шлях. Зміни самотужки, навіть якщо припустити їх можливість, потребують багато часу, і пов‘язані зі значною кількістю помилок, пасток та глухих кутів на шляху. За допомогою консультанта - швидше (хоча все-одно доведеться змінюватися, ніхто за вас це не зробить), але безумовно дорожче.

За допомогою якісних змін (в сенсі - не кількісних і не косметичних, а змін суті людей, процесів і систем) ви плануєте досягти ... Власне, чого ви плануєте досягти? Ймовірно, виходу на новий рівень інтеграції з ринком, кратного збільшення фінансових показників, формування нового рівня взаєморозуміння всередині колективу і управлінської команди, рішення глибинних проблем, що стримують розвиток вашого бізнесу, розвитку себе як особистості і управлінця ... Правильно? Ймовірно, ціна, яку ви готові заплатити (включаючи послуги консультанта), якимось чином повинна корелювати з очікуваними результатами.

Все, що дісталося безкоштовно, не цінується. Легко прийшло - легко пішло. Пам'ятаєте? Навіть з точки зору особливостей роботи нашого мозку за зміни потрібно платити, і платити дорого. Більш того (відкрию вам секрет), так чи інакше ви заплатите. Або грошима консультанту, або роками блукання в темряві, втратами і розчаруваннями. Бути пасивним в даному питанні - дуже сумнівний шлях до успіху. Краще очолити цю колону, самостійно ініціювати зміни і зібрати управлінську команду, включно з досвідченим консультантом. Тоді ваші результати можуть бути близькими до ваших очікувань.

5. Локальний оптимум

Найстрашніший гріх будь-якого управлінця - вирішення локальних проблем. Не йдуть продажі? Концентруємося на цьому. Продаємо щосили, «мотивуємо» і «мативуємо» персонал. Результат? Тільки захекались, еге ж?

Підвищилася плинність персоналу. Що потрібно? Знайти професіонала - HR, який його вмотивує, який створить корпоративну культуру, який знайде якийсь особливий персонал (який до цього, ймовірно, ховався десь під кущем, і геть не прагнув ні успіху, ані високих доходів).

Клієнти нас не люблять? Підсилюємо рекламну активність, йдемо в інтернет, придумуємо доставку і крос-продажі, читаємо книжки про малобюджетний (але високоприбутковий, все як ми любимо) маркетинг.

Але давайте спинимося та замислимося. Бізнес - це система. У сенсі - сукупність взаємопов'язаних елементів, підсистем. (Підсистеми, в свою чергу, також є сукупністю взаємопов'язаних динамічних елементів, і це варто мати на увазі). Саме завдяки взаємозв'язку всього всередині (і багато чого зовні) вашого бізнесу, локальний оптимум або недосяжний, або недовговічний. Ну вирішили ви миттєво питання з об'ємом продажів. Але що при цьому сталося з людьми, з яких ви вичавили останні соки? Що з клієнтами, яких ви заманювали усіма правдами і неправдами? Що з фінансовими результатами? Продажі є, а де прибуток?

Займаючись поліпшеннями чогось одного, у відриві від розуміння, як ця зміна впливає на все інше, ви займаєтеся перетягуванням ковдри. Тільки комплексний і системний підхід допоможе вам отримати стійкі та довгострокові результати. Тільки спільна злагоджена робота вашої внутрішньої високопрофесійної управлінської команди (яку ще потрібно створити і згуртувати), спільно із зовнішнім консультантом, і за вашої безпосередньої участі як власника (не для того, щоб робити щось за ваших найманих менеджерів, а щоб всі бачили значимість цього питання для вас, і відповідно реагували), дозволить наблизити ваші мрії до реальності.

Всі інші способи - це казки, мрії або ілюзії. Красиві, приємні, заспокійливі до пори до часу...

6. Зміни без конфліктів

Людина не любить змін. Вони завжди пов'язані з болем, виходом із зони комфорту (згадайте причину № 1).

Візьмемо візит до лікаря. Нам страшно, нам боляче, ми підсвідомо не любимо лікаря, хоча найчастіше це мила жінка, яка бажає нам тільки хорошого, і робить все можливе для цього. Але ми рідко любимо тих, хто робить нам боляче. Навіть якщо цей біль - на благо. Тому що благо - десь там, в майбутньому, а біль - ось він, реальний і відчутний.

Що потрібно, щоб управляти проектами змін?

Перше. Бути готовим до болю. Розуміти, що це невід'ємний компонент будь-яких змін.

Друге. Розуміти, що боляче буде не тільки вашому персоналу, а й вам особисто. Він зачепить ваших улюблених співробітників, ваші улюблені процеси і багато інших священних корів.

Третє. Бути готовим до конфліктів. Є різниця між конструктивним конфліктом (що призводить до нового рівня інтеграції команди) і деструктивним. У команді управління змінами потрібен хтось, хто вміє управляти груповою динамікою для перетворення конфліктів в конструктивні.

Четверте. Публічною особою, що уособлює зміни, повинен бути професіонал, толерантний до громадської «нелюбові». Людина, яка шукає схвалення, навряд чи зможе жорстко різати по живому, заподіювати біль і спокійно спостерігати за груповою динамікою, направляючи її в правильне русло. Для цього потрібно мати певний склад характеру, міцні нерви, навички комунікатора рівня «бог» і треновану печінку. З різних причин.

П'яте. Рано чи пізно проект змін закінчиться. Або досягненням поставленої мети, або провалом. І в тому, і в іншому випадку краще, щоб той, хто асоціюється в команді з болем і дискомфортом, пішов. Забравши з собою всі минулі конфлікти, суперечки та біль. Залишивши вашу згуртовану команду святкувати перемогу і мріяти про нові амбітні цілі.
Як ви розумієте, на цю роль найкраще підходить найнятий ззовні високопрофесійний консультант.

І на останок. Навіть якщо ви не приймаєте рішення змінюватися, зміни все-одно відбуваються. Кожну хвилину. Змінюється ринок. З'являються і зникають бізнеси. Змінюються вподобання клієнтів. Світ не стоїть на місці. Як казав персонаж відомої книжки, потрібно дуже швидко бігти, щоб хоча б залишатися на місці. А щоб йти неспішно вперед, потрібно бігти вдвічі швидше. Питання в тому, чи здійснюєте зміни ви, чи зміни з вами відбуваються. У першому випадку ви активно йдете до своєї мети, у другому - дозволяєте чомусь відбуватися у вашому житті.

Більше корисної інформації читайте на сторінці автора в Facebook

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X