Життя - це біль. Рецензія на чорну комедію про фігурне катання - Я, Тоня

7 лютого 2018, 14:34

Існує окремий підвид фільмів: про зворотну сторону американської мрії.

Це коли замість казки із серії "через терни до зірок" нам показують реалістичну історію з серії "через терни назад на дно". В український прокат якраз виходить така історія - чорна комедія Я, Тоня.

Відео дня

Зняв її режисер Крейг Гіллеспі - всеїдний постановник, у послужному списку якого є і ремейк вампірської класики (Ніч страху), і гостросюжетна драма про моряків (І грянув шторм), і кумедний фільм про самотнього ексцентрика (Ларс і справжня дівчина), і декілька картин на спортивну тематику (Рука на мільйон, Містер Вудкок).

Сюжет

70-ті, Портленд, Орегон. 4-річна дівчинка на ім'я Тоня Хардінг під м'яким контролем своєї вчительки Діани Роулінсон і під диктаторським наглядом своєї матері Лавони починає займатися фігурним катанням. Лавона серйозно налаштована зробити зі своєї доньки чемпіонку, вивести її і себе заодно з убогості.

Тоня робить успіхи і поступово стає однією з найкращих фігуристок США. Ось тільки помічати її ніхто не хоче: заважає походження і та сама бідність. Судді на змаганнях просто ігнорують Тоніні досягнення і той факт, що вона сильніша за своїх суперниць. За словами тренера Діани винні зшиті на швидку руку костюми й агресивний музичний супровід.

Проте напору фігуристки протистояти важко, особливо після того, як вона примудряється першою в історії зробити два потрійних акселя (це дуже складно). Здавалося б, шлях до слави і нагород відкритий, але дає про себе знати характер Тоні, посилений важким життям, плюс - у справу втручається її чоловік Джефф разом зі своїм придуркуватим другом Шоном.

Вони придумали зовсім нікчемний план з порятунку Тоніної кар'єри. У нього входить усунення головної конкурентки. Все, звичайно ж, летить шкереберть.

Сценарій і драматургія

Хоч у послужному списку Крейга Гіллеспі і є околоспортивні драми, фільм Я, Тоня - все-таки перша робота режисера в жанрі чорної, на межі з гірким сарказмом, комедії. І впорався він із цією досить складною і густонаселеною історією відмінно.

Безумовно, тут не обійшлося без моментів. Наприклад, друга половина фільму сильно відрізняється від першої своїм ритмом. У ній відбувається занадто багато подій, і режисер в міру сил намагається впоратися з цим потоком. Виходить трохи зім'ято. Але знову ж таки історія складна і густонаселена. Причому в основному ідіотами. І Гіллеспі обирає найскладніший шлях: показати все максимально докладно. Що не може не викликати повагу.

Взявши курс на наповненість, режисер зняв смішну й одночасно трагічну казку про те, що американська мрія доступна далеко не всім. Причини дві: представники вищої ліги дуже неохоче приймають до своїх лав людей з нижчого стану, і найголовніше - люди самі собі все псують.

Роздуми про витоки поведінки одних та інших Гіллеспі, надавши факти, залишає на розсуд глядача. Відповідно, критика класового суспільства проходить у режисера по дотичній. Вона додала б фільму зайвої ваги.

Гіллеспі концентрується на персонажах і розповідає свою історію від їхніх осіб. Виконує соло Тоня Хардінг. Було б дивно, якби вона раптом стала філософствувати на тему нерівності. У житті Тоні були турботи важливіші й такі, що не потребують зволікань. Та й до коледжа вона не ходила.

Через її історію проглядає сувора правда життя. Крейг Гіллеспі не те щоб щось прикрашає, він просто фіксує і підсвічує цю історію гумором.

Картинка та актори

В розповіді від першої особи актори грають найважливішу роль. І в центрі тут 27-річна Марго Роббі. В її інтерпретації образу Тоні Хардінг прозирає вся несправедливість і біль життя. А ще сила боротися і йти далі. Тоня уперта, дикувата, але не зломлена. Вона - людина, проти своєї волі оточена жорстокими і недалекими людьми, які постійно чогось від неї хочуть.

За персоналізовану жорстокість у фільмі відповідає Еллісон Дженні, яка грає матір Тоні Лавону. Навіть у найважчих моментах вона не зраджує собі і залишається максимально недружньою і розчарованою. Трагедія Лавони полягає в тому, що вона занадто розлючена на життя. Настільки, що це фатальним чином позначилося на їхніх стосунках з донькою. Відмінність же Лавони та Тоні в тому, що остання, незважаючи ні на що, продовжує вірити в людей і сподіватися.

У ідіотизму в фільмі Гіллеспі два обличчя - це колишній чоловік Тоні Джефф і його друг Шон. Немає більшої перешкоди на життєвому шляху, ніж людська дурість. Вони як раз відповідають за цю перешкоду. Вибрані Гіллеспі реалістична манера й істеричний тон розповіді найкращим чином гармоніюють із грою акторів.

Я, Тоня - вердикт НВ

8/10

Можливо, фільм Я, Тоня став би кращим в дещо скороченому вигляді. Додаткова робота в монтажній і вирізані хвилин 20 екранного часу йому б не завадили. Тут є, наприклад, абсолютно непотрібні сцени з Боббі Каннавале - чи то репортером, то чи телепродюсером.

З іншого боку, видно, що все, що хотів сказати Крейг Гіллеспі, він сказав. Історія Тоні Хардінг у нього постає не масштабною трагедією, а гіркою і смішною притчею. Проте, висновок, наскільки це можливо, позитивний: краще ніколи не впадати у відчай і рухатися далі. Банально, звичайно, але варто врахувати, що сама Тоня Хардінг після вимушеного відходу з фігурного катання стала професійним боксером. Досить успішним.

Я, Тоня

I, Tonya

Чорна комедія

2017 рік

США

Режисери - Крейг Гіллеспі

У головних ролях: Марго Роббі, Еллісон Дженні, Себастіан Стен, Джуліанна Ніколсон, Кейтлін Карвер, Пол Волтер Хаузер, Боббі Каннавале та інші.

Велика криза маленького чоловіка. Рецензія на фантастичну трагікомедію з Меттом Деймоном - Зменшення

Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо НВ
X