Зброя мрії. Рецензія на фантастичний бойовик Роберта Родрігеса і Джеймса Кемерона Аліта: Бойовий ангел

14 лютого 2019, 19:02

В український прокат виходить фільм Аліта: Бойовий ангел – плід співпраці двох: талановитого ремісника, що з готовністю береться за найбезумніші ідеї – Роберта Родрігеса і людини, що не потребує представлень Джеймса Кемерона.

НВ
Фото: НВ

Для останнього Аліта ще і проект мрії, який він хотів зняти з 2000 року, але потім на щастя чи навпаки відволікся на Аватар і після грандіозного успіху вже особливо ні на що відволікатися не міг. Щоб все-таки закрити гештальт, Кемерон зробив хід конем і запросив у режисерське крісло Аліта - Родрігеса, віддав йому свій сценарій, а за собою закріпив продюсерські функції.

Відео дня

Результат їхньої роботи можна назвати вдалим, але з певними застереженнями.

Сюжет

2563 рік. Війна, що минула триста років тому, красномовно названа Падіння, сильно прорідила ряди людства. А ще після неї залишилися купи високо-технологічного сміття, в якому любить копирсатися вчений на ім'я Дайсон Ідо. Він живе в Залізному місті і спеціалізується на ремонті кіборгів.

Одного разу Дайсон знаходить на звалищі бюстик кіборга жіночої статі, приносить до себе і перетворює його на цілком симпатичну дівчину з великими очіма на ім'я Аліта. Скоро з'ясується, що крім природної чарівності, Аліта володіє смертоносними навичками кіборга-берсеркера. Плюс - їй триста років і вона активно брала участь в тій самій війні.

Кадр з фільму Аліта: Бойовий ангел (Фото: @Ukrainian Film Distribution)
Кадр з фільму Аліта: Бойовий ангел / Фото: @Ukrainian Film Distribution

Поява настільки сильної істоти порушує крихкий баланс Залізного міста і призводить до низки романтичних (Аліта зустрічає хлопця на ім'я Хьюго) і катастрофічних (Аліта згадує, що колись вона була машиною для вбивств) подій.

Сценарій і драматургія

У США фільм Аліта: Бойовий ангел вже поспішили страшно розкритикувати. Для американських кінокритиків все те, що не має чіткої прив'язки до проблем сьогоднішнього дня і написаної під копірку структури відразу записується в невдачі. Але кіно - це не тільки про сьогодні.

Джеймс Кемерон - геніальний технар і не менш великий оповідач. В першу чергу його цікавить сама історія, в другу - як придумати купу пристосувань для найбільш виразного, ілюстративного оповідання. Тому він рідко черпає натхнення в новинах. Скоріше вже в своїй уяві або в уяві інших.

Роберту Родрігесу ж не вперше екранізувати не свої сценарії (Від заходу до світанку, Факультет), але відчувається, що Кемерон довірився йому з іншої причини: у режисера в портфоліо кілька схожих з Аліта робіт, а саме серія фільмів про Дітей шпигунів.

То були казки про боротьбу школярів з дорослими. Аліта не зовсім про це, але історія пізнання світу заново бойовим кіборгом з дитячим обличчям теж казка. Як власне і всі інші фільми Кемерона.

Перед нами той випадок, коли один казкар зустрів іншого.

Кадр з фільму Алита: Бойовий ангел (Фото: @Ukrainian Film Distribution)
Кадр з фільму Алита: Бойовий ангел / Фото: @Ukrainian Film Distribution

Тут і ховається диявол. Якщо в естетику Кемерона режисер-хамелеон Родрігес вписався відмінно, то ось в етику не надто. Чи то причина в різниці масштабів, чи то в тому, що Аліта все-таки не рідний Родрігесу проект, чи то в співавторі сценарію Лаети Калогрідіс, у якої поряд з гарними проектами в минулому було і багато провалів, але фільм місцями виглядає наївним, а деякі чисто режисерські моменти явно провалені.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Фокус проте в тому, що недоліки Аліта хочеться обговорювати найменше. Це просто нудно. Ненудно ж спостерігати, як на наших очах вибудовується величезний новий світ, ще небачений і тому повний несподіванок. Сонце тут гріє, пил забивається в складки одягу, вітер освіжає.

У центрі історії - звична для Кемерона героїня, яка повинна пройти через деякі випробування і усвідомити свою силу. Так було в Термінаторі, в Чужих, у фільмі Правдива брехня. Плюс - стандартний для нього ж дуалізм: високоінтелектуальна технологія з одного боку і жива людина - з іншого. Ця двоїстість прочитується і в самій Аліті, яка одночасно і ефективна машина для вбивств, і шукає любові істота з великим серцем.

З зіткнення кіборга і людини Кемерон і Родрігес висікають романтику, смерть, зміни, переродження, душу. І фільм Аліта: Бойовий ангел, незважаючи на деякі свої недоліки, дихає, живе, іскриться особистими трагедіями.

Тут відчувається не стільки масштаб картини (хоча і це теж), а масштаб цілого світу, в який хлопці для нас відкрили віконце. Власне від двох казкарів іншого чекати несправедливо.

Кадр з фільму Аліта: Бойовий ангел (Фото: @Ukrainian Film Distribution)
Кадр з фільму Аліта: Бойовий ангел / Фото: @Ukrainian Film Distribution

Актори і картинка

Фільм Аліта: Бойовий ангел існує між двох часів. З одного боку, це старомодна стрічка. Просто тому, що Кемерон і Родрігес люди з минулого. Вони знімали чудові жанрові картини і продовжують знімати, але у сьогоднішній порядок, коли блокбастер повинен бути смішним, реалістичним і про Трампа, хлопці точно не вписуються.

З іншого Аліта - це кіно з майбутнього. Воно наче переступило через десять фільмів Marvel і п'ятнадцять фільмів DC. Тут абсолютно немає місця для сучасних питань: ксенофобія, біженці, крах патріархального світу залишилися позаду. У фільмі Аліта з'являються нові, що відповідають його внутрішній історії проблеми і народжуються базові: любов, біль втрати, адаптація, жертва.

Тому, незважаючи на те, що події Аліта розвиваються занадто швидко, та й весь фільм носить на собі вантаж першого в серії, до його героям переймаєшся симпатією і співпереживанням.

Кадр з фільму Аліта: Бойовий ангел (Фото: @Ukrainian Film Distribution)
Кадр з фільму Аліта: Бойовий ангел / Фото: @Ukrainian Film Distribution

Зіграна американкою з перуанським корінням, Розою Салазар, Аліта бере основний вогонь пильних поглядів на себе. Її змінена до майже невпізнанності зовнішність незвична (великі «анімешні» очі), але не виходить за рамки того, що можна назвати незвичайною красою.

Чергове диво технології захоплення руху (в даному випадку міміки) вражає. Точно так само вражає стімпанковской навпіл з сай-фаем зразка Того, що біжить по лезу естетика фільму. Пустці місто, Залізний місто, бар мисливців за головами в дусі Від заходу до світанку, кіборги самих різних конфігурацій: все це працює, все це було намальовано не дарма.

Що стосується ролей другого плану, то Дженніфер Коннеллі тут грає роль, яку раніше Кемерон віддав би Сігурні Уівер, Крістоф Вальц старанно зображає турботливого батька, хоч полковник Ланда ні-ні та й промайне в хитрих очах актора, Махершала Алі ж грати особливо нічого. З курйозів - майже невпізнанний Едвард Нортон, що мелькає в ролі головного лиходія у кількох кадрах.

Найцікавіше тут спостерігати не за живими, а за кіборгами, які в Аліті вдають із себе щось на зразок окремої нової раси. Від людського у них тільки обличчя, все інше легко замінюване. Але ці обличчя належать, наприклад, Касперу Ван Діну, Мішель Родрігес, Еду Скрейну, Джеффу Фейі. Вони фактурні і іскряться непідробними, злими емоціями.

Аліта: Бойовий ангел - вердикт НВ

8/10

Перед нами перший фільм серії. Поки не зовсім зрозуміло, чи з'явиться другий: за це відповідають глядачі і бокс-офіс, але відчувається, що все буде добре. Якщо картина погано пройде в США, то в Азії, звідки родом Аліта (фільм заснований на манзі Юкіто Кісіро), все точно має скластися куди вдаліше.

Власне, той факт, що перед нами перший фільм серії - його, фільму, єдиний недолік: нам показали дуже мало. На цей світ хочеться дивитися не в віконце, а в велике вітражне вікно.

Аліта: Бойовий ангел

Alita: Battle Angel

Фантастика, мелодрама

2019 рік

США

Режисер - Роберт Родрігес

У головних ролях: Роза Салазар, Крістоф Вальц, Дженніфер Коннеллі, Махершала Алі, Едвард Нортон, Ед Скрейн, Мішель Родрігес і інші.

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо НВ
X