Загнаний звір. Рецензія на новий фільм автора Лобстера - Вбивство священного оленя

27 грудня 2017, 14:52

В український прокат виходить нова картина Йоргоса Лантімоса - Вбивство священного оленя

В український прокат виходить нова картина Йоргоса Лантімоса - Вбивство священного оленя. Лантімос - грек за народженням і зірка європейського кінематографа. Тому вже другий свій фільм він знімає, в основному, на британські гроші та з американськими акторами. В цьому випадку солістами Колін Фаррелл і Ніколь Кідман.

Відео дня

Картина брала участь в основному конкурсі Каннського кінофестивалю в травні цього року, де взяла приз за найкращий сценарій, розділивши його з новим фільмом Лінн Ремсі Тебе тут ніколи не було. За іронією долі, саме сценарій став найслабшим місцем стрічки Лантімоса.

Сюжет

Наш час. Якийсь американський мегаполіс. Сім'я кардіохірурга Стівена Мерфі веде тихе, спокійне, заможне життя. Діти: старша Кім і молодший Боб, ходять до школи, дружина Анна - теж лікар. У Стівена є невеликий секрет: він уже кілька місяців зустрічається з хлопцем на ім'я Мартін.

Нічого поганого. Просто розмови, невеликі подарунки і все. У якийсь момент Стівен навіть знайомить свого молодого друга з сім'єю. Мартін у свою чергу відповідає йому тим самим: вийшла досить незручна сцена перегляду фільму із самотньою матір'ю Мартіна.

Найцікавіше починається тоді, коли з'ясовується, що секрет Стівена зовсім не у зустрічах з Мартіном, а в причині, яка привела до цих зустрічей. У якийсь момент Боба паралізує нижче пояса, потім та сама доля наздоганяє Кім. На черзі Анна. Стівен постає перед найсерйознішим і жорстоким вибором у своєму житті.

Сценарій і драматургія

У фільмографії Йоргоса Лантімоса ще не було фільму серйознішого за Вбивство священного оленя. І з цієї серйозністю незрозуміло, що робити. З одного боку, вона виправдана. Адже в історії про батька, який повинен за свої гріхи пожертвувати кимось із членів сім'ї, немає місця для гумору.

З іншого боку гумор тут іноді пробивається. Все-таки Лантімос любить пожартувати. Але з огляду на депресивну подачу пробивається він, скоріше, у формі нервового сміху. Прирік свою картину на зайву серйозність сам режисер.

За основу сценарію взята давньогрецька трагедія Евріпіда Іфігенія в Авліді, що не повинно дивувати, враховуючи походження Лантімоса. Ріже око і слух тон, обраний режисером: Лантімос розуміє античну трагедію, як помпезну, холодну і дуже формалістську історію.

І десь він має рацію, але режисер не працює з матеріалом. Він бере концепцію покарання і відплати і поміщає її в сучасні реалії, відсікаючи від тексту Евріпіда все непотрібне і отримуючи на виході таку ж помпезну, холодну і дуже формалістську історію.

Розтягнута на дві години екранного часу дія картини хоч часто і приносить естетичне задоволення, але в підсумку залишає після себе відчуття розгубленості. Фільм дуже герметичний, щоб піддатися аналізу. У той же час, він занадто простий і поверховий, щоб знайти в ньому щось глибоке. І, по-третє, він занадто серйозно сприймає сам себе, щоб списати те, що відбувається, на постмодерністський жарт.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Можливо справа в хронометражі. Стрічка б тільки виграла, залиш Лантімос на підлозі в монтажній зайві півгодини. А так, в розрядженому повітрі фільму залишається тільки насолоджуватися картинкою, музикою і акторами.

Картинка і актори

Головна цінність картини Лантімоса - це те, як вона виглядає і те як вона звучить. Тобто, простіше кажучи, її актори, оператор і звукорежисер. Композитора тут, як такого немає, тому що за кадром суцільна класика.

Манера гри Фаррелла і Кідман трохи збиває з пантелику. Вона відсторонена, нежива, сюрреалістична. У режисерському задумі вони грають ролі функцій, векторів, які схиляються то до одного рішення проблеми, то до іншого. Цілковито протилежним чином виглядає актор, який грає Мартіна - Баррі Кеоган.

Він начебто не повинен викликати співчуття, але оскільки Мартін - єдина жива людина у фільмі, з трагічним минулим, яке формує його жорстокі мотиви в сьогоденні, йому мимоволі співчуваєш.

Лаконічна робота оператора Тіміоса Бакатакіса римується з музичними номерами, що пронизують фільм, що підкреслюють напружені моменти, а іноді й створюють їх. Це єдина частина картини, що виправдує застосування до неї терміна давньогрецька трагедія.

Вбивство священного оленя - вердикт НВ

7/10

Вбивство священного оленя не тягне на універсальне висловлювання: особливість, притаманна античним творам. Не викликають герої і їх колізії і почуття емпатії. Просто красиві люди ходять туди-сюди під середньовічні хорали.

Видно, що Йоргос Лантімос намагався досягти ідеального єднання звуку, зображення і сюжету. І не можна сказати, що у нього зовсім не вийшло. Вбивство священного оленя дійсно дуже красивий і дивним чином вражаючий фільм. Тільки таке відчуття, що справляє враження він зовсім не так, як хотілося режисерові. Немов різні налаштування на пульті управління не синхронізовані одне з одним.

Вбивство священного оленя

The Killing of a Sacred Deer

Психологічна драма

2017 рік

Велика Британія, США

Режисери - Йоргос Лантімос

У головних ролях: Колін Фаррелл, Ніколь Кідман, Баррі Кеоган, Реффіл Кессіді, Санні Сулджік, Алісія Сільверстоун, Білл Кемп і інші.

Слідкуйте за найцікавішими новинами розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо НВ
X