«Хочу, щоб всі люди прокинулися». Режисер Костянтин Томільченко розповів про номер GO_A і досвід участі в Євробаченні

22 травня 2021, 21:04

У суботу, 22 травня, в Роттердамі відбудеться фінал Євробачення 2021. Гурт GO_A змагається за право України приймати конкурс у 2022 році. НВ поговорив з режисером-постановником шоу Костянтином Томільченком про пісню, ідею і знахідки постановки.

Костянтин Томільченко (Фото: @ Костянтин Томільченко / Facebook)
Костянтин Томільченко / Фото: @ Костянтин Томільченко / Facebook

З Євробаченням Костянтина Томільченка пов’язують давні стосунки — від виступу на сцені в ролі танцівника (шоу Ґринджоли в 2005 році) до постановки та режисури переможного номера Джамали в 2016 році.

Відео дня

Зараз же вся Європа не тільки) обговорює шоу української гурту GO_A, над постановкою якого він працював разом із колегою і партнером Олександром Братковським, який зараз перебуває в Роттердамі і контролює репетиції і виступи.

Відео виступу GO_A вже чотири дні посідає перше місце в трендах YouTube, а сама пісня Шум опинилася на п’ятому місці у глобальному рейтингу 50 Viral Spotify.

Напередодні фіналу НВ поговорив з Костянтином Томільченком про роботу над шоу, пісню, ідею постановки та враження від роботи на Євробаченні. Прочитавши інтерв'ю, передивіться відео виступу GO_A. Впевнені, шоу заграє новими барвами, а на вас чекає чимало відкриттів і відгадок.

Євробачення 2021 — онлайн-трансляція

Про Євробачення

Для мене Євробачення, як і будь-яке талант-шоу — це майданчик для старту, завдяки якому можна розпізнати тенденції в поп-музиці. І якщо раніше, в 70-х — 80-х роках, це був конкурс пісні, то зараз він вийшов далеко за її рамки. Це не тільки сценічне шоу. Дуже багато всього відбувається за межами сцени — в соціальному просторі, і те, що відбувається, впливає на ту чи іншу пісню, виконавця, сам конкурс.

Коли я вперше потрапив на шоу, в 2005 році, я був здивований рівнем організації заходу — сценічним підходом, форматом шоу. Ні з чим подібним я на той момент в Україні не стикався. І це я тоді побачив далеко не всю роботу!

А найбільше враження на мене справило Євробачення 2012, яке приймав Азербайджан. Той конкурс став справжнім проривом, і це стосувалося не тільки якихось нововведень і технологічних розробок, видовищності номерів, але й добору учасників. Тоді я вперше побачив, як режисери монтують відео в прямому ефірі! Це було для мене відкриттям. А найяскравішим шоу я досі вважаю виступ переможниці 2012 року Loreen з піснею Euphoria.

Зараз же можливостей для різних сфер, таких як стейж сетап, режисерських ідей, графічного контенту стало набагато більше. Це означає, що люди, залучені до постановки шоу, можуть щось додати в презентацію пісні. Як у принципі, вийшло з нашою піснею Шум. У ній склалося все — номер, пісня. І все це зараз перебуває в гармонії.

Зал Ahoy Arena на Євробаченні 2021 (Фото: NPO / NOS / AVROTROS NATHAN REINDS)
Зал Ahoy Arena на Євробаченні 2021 / Фото: NPO / NOS / AVROTROS NATHAN REINDS

Про пісню Шум

Я не меломан в електрофолку, але сама пісня качала. З першого прослуховування. Катя [Катерина Павленко] якось нетривіально змогла донести українську автентику не по-народному.

За грувом і качем мені перший варіант був ближчий ніж другий, але це не є щось надважливе або надзначуще. Можливо, все через те, що сама ідея шукалась під першу версію, тому що вона більше зайшла і була насінням, яке послужило для самої концепції ідеї. Ми дуже довго намагалися абстрагуватися від кліпу, який гурт випустив (перший кліп у медичних костюмах — nv.ua).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Його мінімалістічна стерильність дуже цікава, тому ми з Сашею Братковським дуже довго намагалися зрозуміти, куди нам рухатися. Я розумів, що вона в кліпі самодостатня. Це як з Мікеланджело, який намалював Сикстинську капелу. Він настільки звеличив красу оголеного тіла, що всі спроби звеличити красу тіла ще більше, перетворювалися на вульгарність. Тому ми покопирсалися із цією ідеєю і відмовилися від неї.

Про ідею постановки

Слухаючи пісню про Шум, я розумів, це якась обрядова пісня, яка розповідає про прихід весни, обряд відродження, появу нового життя. Тобто Шум — це якесь нове життя, тому що після смерті завжди йде життя.

Цей Шум, до якого ми звертаємося і намагаємося достукатися, я для себе ідентифікував дуже цікаво. Я чомусь раптом подумав, що Шум є людях. Я почав думати про людей, закритих у своїх маленьких коробочках: хто в квартирах, хто в будинках. По суті, це такі бокси. І ми самі створюємо собі такий бокс з інформаційного шуму.

Інформаційний шум для мене — це будь-яка інформація, якою ми живимося, з чого в принципі складаємося. Людина складається з того, що вона чує, у що вона вірить. Взяти, наприклад, цитату з Біблії: «По вірі вашій нехай буде вам». По суті, це не про релігію. А про те, що у що ти віриш, те тобі і буде даватися.

REUTERS / Piroschka van de Wouw
Фото: REUTERS / Piroschka van de Wouw

Ось цей Шум — це нове життя. Далі у мене виникла ідея, що ми, люди, забули про справжнє живе природнє спілкування. Може, це відгомін того, що відбувається зараз із людьми, коли їх розділяють. Їх розділили через карантин, їх змусили перебувати в своїх маленьких світах. І ось це роз'єднання у мене склалося в необхідність достукатися до людей.

Я подумав, що Шум — це тротил, необхідний, щоб пробити шум, достукатися до природнього, справжнього, забутого, що є в кожній людині. Нам природньо спілкуватися одне з одним, нам природньо бачити сонце, нам природньо виходити на природу і радіти природі. І взагалі природа, як така, це щось живе.

Якщо ми говоримо про початок постановки, то там є сонце, яке встає і осяває людей, що сплять у кубах. Уважно придивившись, ви побачите фігури людей, які перебувають в якомусь летаргічному сні. Вони сплять — ми всі спимо. І мені хочеться, щоб всі люди прокинулися. Пробудження тут на духовному рівні, звернення до природи, чогось справжнього, живого.

EBU / ANDRES PUTTING
Фото: EBU / ANDRES PUTTING

Коли я пояснював учасникам GO_A ідею постановки, я говорив їм, що Шум у них всередині вже є, вони повідомляють про нього, вони перші, хто прокинулися, вийшли і несуть його людям. Що є такий шум, який потрібно пробити, а є інший шум. Є шум інформаційний, а є шум листя, дерев, річки і всього природного, зокрема людських стосунків.

Вся постановка, кожен рух відповідно до графіки пов’язаний з пробудженням. Коли ми з командою графіків обговорювали графічне рішення, я не давав їм референсів, я розповідав історію і пояснював пісню. А потім мені потрібна була їхня творчість. Як сказала одна з членів нашої команди — це той випадок, коли вся графіка і весь дизайн продиктований режисурою.

Про знахідки шоу, якими пишається

Знахідка номер один — це команда, яка працювала над шоу. Створивши багато шоу і постановок, я все більше переконуюся, наскільки втілення ідеї може залежати від людей. Над номером GO_A працювала наша з моїм партнером Сашею Братковським компанія RedRabbit, а весь продакшн виконувала команда СТБ: стейджсет, зйомки бекапного номера на One Location, всю графіку, костюми. Це був великий конгломерат людей, з якими ми дуже швидко без будь-яких шарпань, непорозумінь, дуже гармонійно все придумали. Ми немов пливли за течією річки — все текло і не було нічого проти.

Знахідка номер два — це німб у фіналі. Його ми вигадали разом з нашим хореографом Максимом Пекним. На першій репетиції в руках у танцюристів були бубни, бо ми відпочатку розуміли, що в руках у танцюристів повинні бути якісь елементи, пов’язані з обрядовим дійством.

EBU / THOMAS HANSES
Фото: EBU / THOMAS HANSES

Але ми не хотіли заглиблюватися в традиційну історію: бубни, бубни, бубни. Оскільки ми вже вигадали стилістику кіберпанку, необхідно було в ній залишатися. І тоді народилася ідея із бубнами, що світяться (деяким глядачам вони нагадали кільця з фільму Трон — nv.ua). Хлопці почали з ними працювати, але нам здалося, що в рухах чогось бракує. Начебто і класно виглядає, і світять, але хочеться чогось ще. І тут Макс запропонував: а нехай хлопці їх ззаду піднімуть, і вийде, наче німб.

EBU / ANDRES PUTTING
Фото: EBU / ANDRES PUTTING

Ще одна знахідка — це графіка. Мені потрібно було, щоб наші графічні дизайнери для одного з фрагментів шоу зобразили інформаційний потік. Коли я пояснював ідею, я навів як приклад фільм Газонокосильник, головний герой якого зчитував будь-яку інформацію і в будь-яких обсягах. Щоб проілюструвати другий куплет мені потрібен був просто потік будь-якої інформації, якісь графічні шуми, крізь які щось пробивається. Коли я побачив результат, я попросив додати елементи тваринного світу, які тільки спадуть на думку. У підсумку на екрані можна побачити тигрів, які просто біжать, мурах і кролика, якого я попросив додати.

EBU / ANDRES PUTTING
Фото: EBU / ANDRES PUTTING

Про постановку танцю

Мені подобаються алегоричні номери. Наш пліт — це алегорія руху крізь простір, а також окремого острівця, на якому перебувають наші герої. Крім того, пліт — це зв’язок нашого часу з майбутнім, бо дії постановки відбуваються в майбутньому. Наші герої — це пілігрими, вони виконують обряд майбутнього, скажімо, третього тисячоліття.

Мені подобається алегорія, мені подобається, коли люди дивляться, і про щось замислюються, щось дізнаються. В цьому і є специфіка самих прийомів. Це дуже цікаво і класно, тому що глядач починає щось вигадувати, додумувати, в ньому щось відгукується.

Що стосується самої хореографії, то віднести її до якогось стилю не можна. Уявіть собі обряд, який виконується в третьому тисячолітті. Ми поставили собі таку тему і в ній імпровізували. Мені здається, що це найправильніша форма, коли треба вигадувати щось неіснуюче.

EBU / ANDRES PUTTING
Фото: EBU / ANDRES PUTTING

Про виступ у півфіналі і зауваження до шоу

Зауважень було досить до [Євробачення], бо репетиції відбувалися досить знервовано. І нерви включалися, і Катя намагалася знайти себе в цьому багатстві сцени, світла і всього іншого. В її сценічній кар'єрі це перший такий виступ. Навіть досвідчена зірка завжди перед виходом на сцену хвилюється. Катя поборола і продовжує бороти себе, гурт зростається в процесі, стаючи одним цілим.

Виступ у півфіналі вдався, мені здається. Катя виконала все, що хотіла. Вона дала ту енергетику, яку хотілося б бачити від неї. А енергетика у неї дуже специфічна. Вона цікава в своїй непередбачуваності. Для мене вона загадка. Я навіть, коли їй в очі дивлюся — я до кінця нічого не розумію. В цьому є привабливість.

Шоу дуже добре вийшло в тому варіанті розкадровки й у тому варіанті презентації пісні. Вдалося потрапити скрізь і зробити те, що хотілося. Півфінал дуже важливий для того, щоб розігрітися, відчути драйв і впевненість. Я сподіваюся, що Катя їх відчула, і думаю, в фіналі їй буде набагато легше.

EBU / ANDRES PUTTING
Фото: EBU / ANDRES PUTTING

Про інших учасників першого півфіналу

З першого півфіналу виділив би: Литва — харизматичний вокаліст і качовий трек; Швеція — сильна пісня і номер зі смаком. Ну і на тлі всього наш виступ дуже виділяється! Що не може не тішити.

Про формулу успіху

У мене одна формула. Вас має качати те, що ви робите, вам має подобатися і ви маєте відчувати якийсь приплив. Я відчуваю приплив спокою, необтяження, коли ти не долаєш щось, а навпаки, створюєш. Якщо є процес створення, а не подолання, то мені здається, що це і є дзвіночок про те, що ось воно і є те, що треба.

Це не фактор успіху, бо успіх, мені здається, залежить від багатьох речей. Віктор Цой дуже добре відповів на запитання про свою успішність: «Я просто потрапив у відповідний час, тоді, коли ці пісні дуже актуальні. Якби це був інший час — я б нікуди не потрапив. І мої пісні навряд чи б хтось слухав».

Успіх має багато факторів, які опосередковані від нас. Можна багато працювати, але є фактори, які впливають на успішність, але ви не знаєте цих факторів і вплинути на них не можете. Все, що ти можеш зробити — це зробити максимум від себе. Цей максимум — це, коли тебе качає від того, що ти робиш і ти створюєш. Це творення. Це дуже багаті відчуття всередині. Не важливо, що ви створюєте — постановку або вирощуєте соняшник, будуєте будинок або робите керамічний виріб. Відчуття творення — це один з факторів, який може скластися як пазл з іншими факторами, не залежними від вас. І тоді настане успіх.

Нагадаємо, гранд-фінал Євробачення 2021 відбудеться в суботу, 22 травня. Трансляція розпочнеться о 22:00. Україна підніметься на сцену під номером 19.

Подивитися трансляцію Євробачення 2021 в Україні можна буде відразу на двох телеканалах — СТБ и UA: Перший. NV.ua традиційно вестиме текстову онлайн-трансляцію конкурсу.

Показати ще новини
Радіо НВ
X