«Шоу, яке дає шанс». Музичний журналіст Ігор Панасов — про український Нацвідбір, тенденції Євробачення і феномен GO_A

30 червня 2021, 09:48

Відомий український музичний журналіст Ігор Панасов на прохання НВ аналізує український Нацвідбір, який вже п’ять років проходить в новому форматі і дарує Україні додатковий привід для гордощів.

У лютому 2016 року телеканал СТБ і суспільний мовник UA: Суспільне вперше спільно провели Національний відбір України на Міжнародний пісенний конкурс Євробачення в новому форматі. За п’ять років конкурс допоміг українському глядачеві дізнатися і полюбити живу українську музику, ставши справжнім фестивалем нової актуальної української музики. За п’ять років на сцені Нацвідбору виступили 60 виконавців.

Відео дня

Один із переможців Нацвідбору — Джамала — привезла в Україну перемогу в Євробаченні 2016, а учасник 2021 року GO_A, хоч і зайняв почесне п’яте місце, але викликав справжній фурор в європейських музичних чартах і вчергове підтвердив реноме України як країни, яка щоразу дарує конкурсу яскраву пісню і неймовірне шоу.

Кожен же Нацвідбір його організатори перетворюють на знайомство з українською музикою, в якому молоді та маловідомі виконавці отримують можливість виступити нарівні з уже відомими музикантами. Адже для України емоції від виступу в Євробаченні можна порівняти з емоціями, які відчувають футбольні вболівальники, коли збірна країни виступає в чемпіонаті Європи або світу.

Ігор Панасов

Музичний оглядач і директор з розвитку музичної премії Yuna

Український музичний оглядач, директор з розвитку музичної премії Yuna Ігор Панасов проаналізував феномен успіху GO_A і роль в цьому українського Нацвідбору на Євробачення.

— Напередодні фіналу Євробачення ви спрогнозували перемогу Maneskin. Чи помітили ви якусь тенденцію у виборі переможців за останні роки? І чи йде український Нацвідбір в ногу з часом?

— Жодної яскраво вираженої тенденції на Євробаченні я не бачу за останні роки, крім того, що вибираються в переможці артисти, які вирізняються як характер, особистість, персонаж. Пісня йде вже другим планом, і це, на мій погляд, відображає загальну світову тенденцію шоу-бізнесу, що не музика є ключовим параметром, за яким визначається нинішній сильний гравець в музичній індустрії. А людина — особистість, смисли, образи, які вона несе з собою. Наприклад, Біллі Айліш, остання топова світова зірка — це ж цілий архетип, який виражає собою сучасного підлітка, що шукає своє місце в бурхливому світі і досить сильно страждає під час цих пошуків.

Така тенденція простежується з Євробачення 2014 і перемоги Кончити Вурст. Мабуть, після Дани Інтернешнл (виграла в 1998 році) це був перший персонаж по-справжньому яскравий, незвичайний, який став переможцем конкурсу. Можна як завгодно до нього ставитися — подобається, не подобається — це справа десята. Важливо, що це відрізняється від інших. Після Вурст, з перервою на 2015 рік, коли виграв, на мій погляд, абсолютно безбарвний швед Монс Сельмерльов (він переміг за рахунок технологічного номера, коли електронна реальність, промальована на сцені, була ще в новинку). Всі інші переможці — Джамала, Сальвадор Собрал, Netta, тепер ось переможці 2021 року Maneskin — це харизма. Це артисти, за якими стоїть якась історія, а вони своєю поведінкою, словами, виконанням пісні цю історію уособлюють і роблять живою для глядача.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
@ Jamala / Facebook
Фото: @ Jamala / Facebook

Якщо міркувати в цьому напрямі, то, обираючи O.Torvald або Melovin, Україна та її Нацвідбір дійсно слідували цьому тренду. O.Torvald у 2017 році співали антивоєнну пісню в рок-ключі, абсолютно органічно і гармонійно із власним стилем, подачею і духом часу тієї країни, яку вони представляють. І виділялися на тлі інших учасників.

Melovin — один з небагатьох наших артистів, що виріс із талант-шоу, які у нас не виробляють зірок, якщо тільки учасника не підхопив вчасно продюсер. Але найчастіше це не переможці — Alekseev, Tayanna, Kazka не вигравали цих шоу, але виросли в статусі, тому що почали співпрацювати з продюсерами і менеджерами. І ось на такому тлі Melovin стає зіркою, і при цьому він переможець X-Фактор, тобто це особлива постать. Його перемога на Нацвідборі свідчила про те, що журі разом із глядачами в сумі зійшлися на тому, що цей герой гідний права представляти країну.

Тому в більшості випадків, мені здається, наш Нацвідбір йде саме за цим трендом: незвичайний, яскравий, насичений персонаж і історія, що стоїть за ним, або історія більша за сам персонаж, як у випадку з O.Torvald або Джамалою.

— Часто можна почути претензії, чому ми не відправляємо на Євробачення відомих виконавців? Ті ж Go_A викликали величезний негатив на себе, коли виграли Нацвідбір, мовляв, хто це? З огляду на європейський післясмак від виступу GO_A, який триває досі (перші місця в рейтингах Spotify, Amazon Music, Apple Music, потрапляння до чарту Billboard) — це виграшна тактика, вибирати невідомих, маловідомих виконавців, або все-таки ні?

— Тут досить простий показник, щоб зрозуміти, виграшна чи не виграшна тактика. Ми дивимося на зайняті місця і розуміємо, що, грубо кажучи, раз на раз не випадає. Тобто саме цей оновлений Нацвідбір вибрав свого часу Джамалу, яка поїхала і виграла. Саме цей Нацвідбір вибрав свого часу O.Torvald, який зайняв 24-те місце з 26. Цей же Нацвідбір вибрав Go_A, які зайняли почесне п’яте місце і зробили такий фурор, що вся країна пишається ними. Melovin країна теж пишалася, але він зайняв 17-те місце.

Виступ Melovin на Євробаченні 2018 (Фото: @ Melovin / Facebook)
Виступ Melovin на Євробаченні 2018 / Фото: @ Melovin / Facebook

Це говорить про те, що тактика не виграшна і не програшна. Все залежить від того, чи потрапляє артист, обраний нами, в загальний настрій європейських телеглядачів, ситуативний дух часу, тому що багато залежить від настрою людей, які голосують.

Я зазначу тут одну деталь: за винятком O.Torvald, навіть в разі, коли підсумкове місце було не дуже високим (як у Melovin), глядацьке голосування завжди ставить Україну вище, ніж голосування журі. Джамала, до речі, теж виграла за рахунок глядацького голосування.

Нове правило показувати голоси журі і голоси глядачів окремо почалося саме з конкурсу 2016 року. Джамала стала першою, хто виграв конкурс в новому форматі оголошення балів. П’ять конкурсів у такому форматі пройшло, і ми бачимо, що аудиторія набагато тепліше ставиться до того, що представляє Україна для Європи, ніж професійне журі.

Якщо не шукати зараз теорії змов і не намагатися мислити геополітикою (хоча важко не думати геополітикою в зв’язку з Євробаченням), значить у людей, які є експертами, дивляться і оцінюють номери, більше претензій до українських артистів, ніж у слухачів. Виходить, наші артисти вміють захопити серця людей, вміють сподобатися аудиторії. Але при цьому вони недостатньо переконливі для експертів шоу-бізнесу з різних країн, які залучаються для голосування.

Я зараз не робитиму жодного висновку з цього, це просто думка, яку є сенс обмірковувати, зокрема й організаторам нашого Нацвідбору. Можливо, це допоможе посилитися, тому що, чим більше даних ти береш до уваги, тим більше користі тобі може принести підсумковий результат. Тому немає ідеальної виграшної тактики. Результат залежить від дуже багатьох обставин, зокрема і від ситуативного настрою людей, які віддають свої голоси.

— Назвіть, будь ласка, складові успіху Go_A.

— Я можу відверто сказати, що, при всій любові до гурту стежу за ними з 2014 року), для мене Євробачення — це риска, яка розділяє історію GO_A на до і після.

До Євробачення мені було очевидно, що гурт вибрав вдалий формат, поєднання фольку і танцювального техно, але б'ється головою у стелю. Тобто вони вибрали вдалу форму, і водночас ця форма їх сковує, вона роками не давала їм розвиватися і показувати щось нове.

І коли в 2020 році на Нацвідборі глядачі і журі вибрали GO_A, я тоді відкрито сказав, що був в залі, бачив реакцію людей. Людей це заводить, вони моментально починали аплодувати, пританцьовувати і тому подібне. Я сказав тоді в ефірі Радіо Промінь, що це музика, яка на маси дуже позитивно діє, і в цьому сенсі вона абсолютно правильно і перспективно обрана.

Але серед конкурентів GO_A по нацвідбору 2020 року були артисти, які, на мій погляд, як люди, які досягли чогось у музиці як в мистецтві, на той момент були на порядок вищими за GO_A. І для мене це була така колізія. З одного боку, правильно вибрали пісню і гурт, який, грубо кажучи, качає. А з іншого боку, щоб презентувати країну як більш модну в музичному плані, я б точно вибирав Khayat, тому що в його творчості є одночасно і етнічна нота, і разом з тим він робить дуже модну музику.

Виступ GO_A на Нацвідборі на Євробачення 2020 (Фото: @ Олекса Коцінскій / nv.ua)
Виступ GO_A на Нацвідборі на Євробачення 2020 / Фото: @ Олекса Коцінскій / nv.ua

Якби не пандемія, Євробачення пройшло б минулого року і GO_A в тому своєму стані поїхали б з піснею Соловей, результат був би набагато гіршим. Чому? Тому що рік, який пішов у них на підготовку, вони використали сповна. У них була можливість, якої не було в інших учасників від України минулих років — вони рік змогли готуватися. Більш того, у них була можливість підсилитися, а саме — поміняти пісню.

Це вже зовсім інша обстановка. Одна справа, коли ти виграєш Нацвідбір і у тебе через три місяці вихід на сцену, а за цей час треба зробити постановку номера, продумати костюми… Люди занурюються в таку рутину протягом цих місяців… Ігор Тарнопольський (продюсер Джамали — nv.ua) багаторазово і барвисто описував весь процес підготовки. А тут ситуація була інша, у них була можливість продумати, зважити, переглянути, відіграти назад, спробувати варіанти. І я в повному захваті від того, як гурт GO_A розібрався з цим часом, вони настільки продуктивно його провели, настільки класно продумали все, щоб цей номер виглядав гідно… Вийшла чудова комбінація із Костянтином Томільченком як з режисером цього номера, він один з небагатьох людей, який працює з великими формами, такими як шоу Вартові мрій, Дім Таємничих пригод і Winterra.

Він розуміє, що таке телережисура і як потрібно зробити номер, який вразить. І у Костянтина Томільченка був час, щоб все зважити, продумати. Все це разом дало козирі GO_A, якими вони скористалися. Це шанс, який вони реалізували. За цей рік вони просто виросли, вони стали на голову сильнішими за самих себе, що прийшли на Нацвідбір.

Не думаю, що є сенс робити таємницю з того, що Руслан Квінта (продюсер Нацвідбору — nv.ua), коли підбирав учасників Нацвідбору, трошки зі мною спілкувався з цього приводу ще до вибору півфіналістів. Він мені надсилав відео GO_A як претендентів на участь. Я тоді подивився і подумав: як же це зелено все виглядає, наскільки вони невпевнені в собі, наскільки не відчувають простір, камеру, увагу до себе.

Пройшло трохи більше як рік, і я побачив зовсім іншу картину: Катя настільки круто почала розуміти, що робити з аудиторією, як поводитися, як подавати образ. Це говорить про те, що людина провела над собою просто титанічну роботу за рік. Це заслуговує тільки аплодисментів.

GO_A на Нацвідборі на Євробачення 2020 (Фото: @ Олекса Коцінскій / nv.ua)
GO_A на Нацвідборі на Євробачення 2020 / Фото: @ Олекса Коцінскій / nv.ua

— Яку роль відіграє Нацвідбір на СТБ для української музики в цілому?

— Українське телебачення практично не приділяє уваги артистам, які створюють свій власний контент і перебувають на початковому етапі свого розвитку. Телебачення бере або зірок, які вже відбулися, і показує їх сольники, або садить їх в крісла талант-шоу; або бере виконавців каверів, які приходять і займають всі прайм-тайми в ефірах телеканалів, виконуючи всім відомі пісні. Мені ця логіка зрозуміла, це логіка телебачення, вона така в усіх країнах абсолютно, тому що талант-шоу не виробляють світових зірок ні в Америці, ні в Великобританії, я маю на увазі масово. Є винятки на кшталт гурту One Direction, а переважно — немає, телебачення вирішує свої завдання.

І тільки у випадку з Нацвідбором і його нестандартним форматом відбувається симбіоз одного й іншого. З одного боку, ми отримуємо шоу, в яке втягується величезна багатомільйонна аудиторія, тому що Євробачення у нас як формат, як майданчик дуже популярне, коли переживання за країну на Євробаченні можна порівняти з переживанням за збірну України з футболу на Євро.

Ігор Панасов і Андрій Данилко на Нацвідборі на Євробачення 2020 (Фото: @ З особистого архіву Ігоря Панасова)
Ігор Панасов і Андрій Данилко на Нацвідборі на Євробачення 2020 / Фото: @ З особистого архіву Ігоря Панасова

А з іншого боку, це вузький, маленький медійний коридор для артистів, які й мріяти про таке не могли у своєму звичайному житті. Я маю на увазі гурти PUR: PUR, Vivienne Mort, ЦеШо, Aghiazma і багато інших. Чи скористається артист цією медійною увагою чи ні, залежить багато в чому від нього, його команди і вміння конвертувати інформаційну активність в концертну тощо. Але, головне, він отримує такий шанс.

Рома Бахарєв з Bahroma (один з учасників Нацвідбору 2019 року — nv.ua) розповідав мені, що відразу ж після Нацвідбору кількість концертів зростає, з’являються промоутери, до яких доходить, що є такий непоганий гурт, виявляється. Вони, мабуть, після виступу слухають альбом, дивляться на перегляди кліпів і розуміють, що це в принципі непоганий артист для клубу на 200−300 осіб в якомусь обласному центрі, не обов’язково мільйоннику, а це значить, нехай і трохи, але можна заробити на ньому. Адже такого артиста простіше продавати, тому що його показали по телевізору в прайм-тайм, а якщо він ще й вийшов у фінал, так взагалі.

Або візьмемо більш свіжий приклад, гурт Tvorchi з останнього Нацвідбору. Я не міг собі уявити, що вони мають зробити, щоб їх побачили відразу одночасно мільйони українців? Для таких музикантів у нас немає «ліфтів» в музичній індустрії, в медійному просторі, тому Нацвідбір, який проводять СТБ і UA: Суспільне, в цьому сенсі абсолютно унікальний. Він дає шанс показати себе, заявити про себе і, зібравши, грубо кажучи, п’ять-десять тисяч нових прихильників, які повірили в тебе завдяки цим ефірам, збільшити свою власну, назвемо це розумним словом, капіталізацію на ринку.

TVORCHI на Нацвідборі на Євробачення 2020 (Фото: @ Олекса Коцінскій / nv.ua)
TVORCHI на Нацвідборі на Євробачення 2020 / Фото: @ Олекса Коцінскій / nv.ua

Нацвідбір допомагає проявити себе як артисту і як особистості. Тому що під час того ж спілкування з ведучим конкурсу Сергієм Притулою проявляється характер конкурсанта, а це теж важливо. Багатьом не подобається, що Притула пресує артистів запитаннями, і мова не тільки про питання про Крим. А мені подобається, як він вступає у взаємодію з музикантами і дає їм розкритися за три хвилини спілкування.

Ведучий Нацвідбору Сергій Притула та Rozhden (Фото: @ Олекса Коцінскій)
Ведучий Нацвідбору Сергій Притула та Rozhden / Фото: @ Олекса Коцінскій

Взагалі, Притула у ролі ведучого нацвідбору — це просто ідеальне поєднання розважального і серйозного. Він вміє давати потрібний контент, вичавлювати корисну інформацію і з членів журі, і з артистів. Я вже мовчу про те, як він вміє в паузах між включеннями прямого ефіру спілкуватися із залом. Глядачі весь час перебувають у піднесеному настрої, в БК КПІ панує атмосфера свята та передчуття яскравого змагання.

Тому, власне, це головна користь, яку приносить Нацвідбір українській музичній індустрії і яку більше не дає жоден телепроєкт на топових каналах. Нішеві канали не можуть дати такі охоплення та бонуси, які отримує артист під час ефірів Нацвідбору на СТБ.

— Скільки імен відкрив Нацвідбір аудиторії за ці роки?

— Думаю, що ті феноменальні успіхи, які останні п’ять років показує гурт The Hardkiss, почасти пов’язані з 2016 роком, коли вони були серед фаворитів Нацвідбору. Зараз вже багато про це і не пам’ятають, напевно. Та й маленька вставка українською мовою в конкурсній пісні Helpless стала перехідною ланкою між майже тотально англомовною творчістю The Hardkiss до переважно україномовної. Адже саме навесні 2016 року, через кілька місяців після нацвідбору, The Hardkiss випустили пісню Антарктида, і почався новий етап в їхній кар'єрі. І тепер пісні українською становлять 60−65% репертуару гурту.

The Hardkiss на Нацвідборі на Євробачення 2016 (Фото: @ Андрій Максимов)
The Hardkiss на Нацвідборі на Євробачення 2016 / Фото: @ Андрій Максимов

Відкриття 2017 року — це Vivienne Mort, звичайно ж. Зрозуміло, що цей гурт все одно був і залишається нішевим, але завдяки Нацвідбору, почувши їхню пісню, величезна кількість людей написала в соцмережах: «Нічого собі, у нас є такий гурт?!» Я думаю, що це вплинуло на те, що вже в 2018-му Vivienne Mort вперше змогли виступити з аншлагом в Жовтневому в Києві.

Vivienne Mort на Нацвідборі на Євробачення 2017 (Фото: @ stb.ua)
Vivienne Mort на Нацвідборі на Євробачення 2017 / Фото: @ stb.ua

Melovin теж став відкриттям, тому що аудиторія, яка дивиться X-Фактор — вужча, ніж та, яка дивиться Нацвідбір. Тому думаю, для Melovin, безумовно, перемога в Нацвідборі стала значним стрибком.

MARUV у 2019-му, звичайно, дуже помітною стала завдяки Нацвідбору. І не тільки через скандал, а взагалі через свою нестандартну артистичну стилістику. Напевно, ще Tvorchi — їх успіх ми бачимо за результатами премії YUNA 2021. (Гурт отримав три нагороди Yuna — Найкращий поп-гурт, Найкращий альбом, Найкращий електронний хіт — nv.ua). Зрозуміло, що пандемія вплинула на їхній розвиток, якби у них були концерти весь 2020 рік, вони б зароблений на Нацвідборі капітал швидко конвертували в концерти, фестивалі, але, на жаль, не вийшло. Гурт випустив альбом і кілька кліпів, я радий, що експерти це помітили, оцінили і проголосували за них.

— Яким ви бачите майбутнє GO_A? Зараз вже їхні виступи заявлені на кількох міжнародних європейських фестивалях, пісня все ще «шумить» у світових чартах на перших місцях, в деяких навіть вище за переможців Євробачення.

— В учасників Євробачення, а тим більше якщо вони стали одними з фаворитів, в принципі невеликий гастрольний графік завжди вимальовується, у всіх. Тому що промоутери після конкурсу чіпляються за це і намагаються зібрати вершки. Але більшість цих артистів вже наступного року Європі нецікаві і решті світу не потрібні. Таких, які прямо поступально пішли вгору, серед учасників Євробачення вже давно не було.

Тому це нормально, це здорово, але це така хвиля, яка є наслідком конкурсу. Питання ж в тому, щоб закріпити успіх. З огляду на пандемію, обмеження, непередбачуваність осені і зими, прогноз для будь-якого учасника музичної індустрії робити складно.

Виступ GO_A на Євробаченні 2021 (Фото: REUTERS / Piroschka van de Wouw)
Виступ GO_A на Євробаченні 2021 / Фото: REUTERS / Piroschka van de Wouw

Поки зрозуміло, що літо у GO_A зараз піде на виступи на фестивалях. Я б на місці гурту, звичайно, зосередився на тому, щоб восени випустити пару гарних кліпів, щоб під кінець 2021 року або на початку наступного випустити альбом. Щоб ось ця увага, яку вони зараз захопили, не згасла, щоб ця хвиля не зникла, треба підтверджувати своє місце в інфополі контентом. Тим більше, що зараз ті, хто дізнався про них завдяки одній пісні, вони ж хочуть чогось нового від них.

Треба показувати, що так, це не випадковість, що вам це сподобалося, дивіться, а ми ще вміємо так і так. І тоді цього буде достатньо для того, щоб увійти у 2022 рік і в ньому, коли, я дуже сподіваюся, пандемія почне нас відпускати, зробити велике красиве шоу. Якщо правильно розпорядитися цим часом, GO_A абсолютно спокійно можуть на весну 2022 року замовляти Палац спорту в Києві, тому що їхня музика — це дискотека. Якщо правильно вибудувати програму і грамотно її подати з красивою візуалізацією, то там, грубо кажучи, буде 15−20 хвилин на перепочинок і півтори години таких танців, що люди просто встануть на вуха. Я такий маршрут собі бачу, а який бачать GO_A — це, звичайно, питання до них.

Показати ще новини
Радіо НВ
X