Усі гроші світу. Рецензія на новий фільм Рідлі Скотта

8 березня 2018, 10:05

В український прокат виходить фільм Усі гроші світу - нова робота класика світового кінематографа Рідлі Скотта. З одного боку, слово «класик» відмінним чином відображає його становище на кінематографічному Олімпі. З іншого боку, у цього слова надто бронзовий відтінок. Чого про Рідлі Скотта ніяк не скажеш.

У свої 80 років режисер знімає по два фільми на рік, немов поспішає наввипередки зі смертю. Незважаючи на швидкість, технічну майстерність Скотта, його вміння кількома штрихами зробити сцену незабутньою заворожують. Але в такій поспішності криється і свій диявол.

Відео дня

1. Сюжет

Рим. Початок 70-х. За вечірнім містом неквапливим кроком прогулюється молода людина. Пофліртувавши з повіями, він підходить до пішохідного переходу. У той же момент до нього під'їжджає мікроавтобус, хлопця звуть по імені, витягають всередину і надягають мішок на голову.

До цього часу ми вже знаємо ім'я хлопця - Джон Пол Гетті III. Він, як згодом з'ясується, улюблений онук найбагатшої людини в історії Джона Пола Гетті. Як з'ясується пізніше, незважаючи на любов, дідусь не готовий дати за викуп онука ні цента.

Єдина людина, що готова боротися за повернення Джона - його мати, Гейл. Вона кидається між жадібним свекром і викрадачами. На допомогу їй виписаний асистент Гетті, колишній «црушник» за ім'ям Флетчер. Плюс - як може намагається італійська поліція, але, по-перше, в фільмах італійська поліція зазвичай профнепридатна, а, по-друге, без грошей повернути сина неможливо. Ситуація загострюється ще більше після отримання листа з відрізаним вухом Джона.

2. Сценарій і драматургія

Початковий титр inspired by a real story слід перекладати буквально. Сценарій американця Девіда Скарпіа, який написав до цього надто надуману фантастику з Кіану Рівзом «День, коли Земля зупинилася», повторює історію з викраденням Гетті молодшого далеко не буквально, але надихається нею.

Цим користується і Рідлі Скотт, ведучи історію за прийнятним для себе шляхом і відповідно роблячи свої висновки. Режисер як і раніше не любить людей і його трохи цинічний погляд безумовно прикрашає фільм. Робить його злішим і об'ємнішим.

Джон Пол Гетті постає тут богом капіталізму. Нескінченно багатим і настільки ж жадібним. Він оточує себе дорогими предметами мистецтва і при цьому пере власні шкарпетки і сорочки, не бажаючи платити гроші за хімчистку. Його мотиви простежується легко і впираються в бажання володіти всіма багатствами світу. Ідеальний для Скотта персонаж-монстр.

Як будь-який монстр, Гетті персонаж ще й трагічний. Причому в самому базовому розумінні. Він живе в оточенні античних статуй і хоче купити палац імператорів в Римі. Муніципалітет йому, звичайно, відмовляє, що не зупиняє старого. Гетті будує точну копію в Каліфорнії.

Всю дорогу він не розуміє, як можна нехтувати грошима і десь навіть отримує задоволення від зневажливих поглядів людей, яких він може назвати близькими. Для Гетті колись щось пішло не так і тепер він довіряє картинам за мільйони більше, ніж людям. У чомусь він має рацію, звичайно, що і підкреслює режисер.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На іншій чаші терезів - Гейл. Вона повна протилежність Гетті. Гроші її цікавлять в останню чергу. Головне - діти. Таким чином, Рідлі Скотт протиставляє любов - абстрактне почуття, цілком конкретному багатству. Капітал проти материнського серця.

Основна трагедія Гейл в тому, що у неї є статус члена сім'ї Гетті, але немає ніякого впливу і тим більше грошей. Вона одна проти системи.

Рідлі Скотт - режисер гігантського таланту і в своєму фільмі він промовляє багато важливих тем. Робить він це побіжно, граючи, парою деталей, одним поглядом. Що безумовно заворожує, але проблема з усією його пізньої фільмографією в швидкості. Скотт вічно поспішає. Зрозуміло куди і навіщо, але все одно не залишає відчуття, що якби він пригальмував, його фільми були б менш швидкоплинними і більш ґрунтовними. І вони (фільми), і він (режисер) цього точно заслуговують.

3. Картинка

Головне тут деталі. Психоделічний килим в кімнаті сина, дешевий обігрівач біля холодного каміна в будинку Гетті, навіть давньогрецька статуя з неприкритими геніталіями в саду останнього. Майстерний дизайнер Рідлі Скотт знає, як зробити кадр незабутнім.

Фільму іноді не вистачає напруги, але якщо перестати думати, що перед нами трилер, то у всій красі постане гостросюжетна драма про жадібність, про боротьбу людяності з біржовими зведеннями. Декорації вічного міста ідеально підходять в якості бекграунду для такої історії.

4. Актори

Рідлі Скотт хоч і не любить людей, але любить своїх акторів і дає їм можливість розкритися. У зв'язку з цим, було б дуже цікаво подивитися на Кевіна Спейсі в ролі Гетті. Він більш пластичний актор, в силу віку (молодший) і таланту (треба дивитися правді в очі Спейсі талановитіший за Пламмера). Можливо, вирізані сцени з'являться на DVD. З іншого боку, Рідлі Скотт планував на цю роль саме Крістофера Пламмера, а хто ми такі, щоб сперечатися з режисером.

І знову ж таки Пламмер - чудовий актор і те, що він робить з роллю Гетті якщо не вражає, то заслуговує на повагу і номінації на Оскар, як мінімум. Але варто визнати і те, що вразити міг би якраз Спейсі. Якби актор не набідокурив у минулому.

Незважаючи на добротну гру Пламмера, надмірну глядацьку увагу поступово перетягує на себе Мішель Вільямс. Робить вона це непомітно, по ходу фільму граючи безліч емоційних станів. Це чудова, дуже тонка робота. Шкода, що Вільямс не знайшлося місця в п'ятірці "оскарівських" номінанток у цьому році.

Що стосується інших, то Марк Волберг як завжди грає шафу, у Чарлі Пламмера (однофамілець) не так багато екранного часу, але перехід від пересичення вільного художника до розпачу і страху викраденого, молодий актор показав відмінно. З його викрадачів варто виділити приємного француза Ромена Дюріса.

Всі гроші світу - вердикт НВ

8/10

Рідлі Скотт і раніше в чудовій формі. До історії з онуком Гетті можна було б підійти з різних сторін, що незабаром продемонструє нам серіал Денні Бойла, і видно, що режисер вибрав найближчий для себе шлях. Скотт зняв оду жадібності. Тут не може бути висновків, тому що герої висічені в історії кам'яними статуями.

В кінці Гейл начебто отримує, то що хотіла. Уявну перемогу. Але історична довідка говорить про зворотне: її син так і не зміг оговтатися від події і в кінці кінців втратив контроль над своїм розумом і тілом.

Всі гроші світу

All the Money in the World

драматичний трилер

2018 рік

США

Режисер - Рідлі Скотт

У головних ролях: Мішель Вільямс, Крістофер Пламмер, Марк Уолберг, Чарлі Пламмер, Ромен Дюріс, Тімоті Хаттон та інші.

Читайте також: Кращий фільм року. П'ять фактів про переможця Оскара-2018 - Формі води Гільєрмо дель Торо

Показати ще новини
Радіо НВ
X