«Уявний король української державності». Відомі австрійці про Василя Вишиваного, ерцгерцога Австрійського

1 червня 2021, 15:30

У 2021 році набирає обертів масштабний мистецький проєкт Вишиваний. Король України. Що про непересічну особистість Вільгельма фон Габсбурґа думають самі австрійці, спадкоємці великої європейської імперії? Які прогнози мають щодо сприйняття за кордоном нової української академічної опери?

Представляємо міркування сучасного Габсбурґа, графа Шандора Габсбурґа-Лотаринзького, дипломата, доктора історичних наук Якуба Форст де Батталья та культурного оглядача австрійської популярної газети Salzburger Nachrichten, оперного критика Ернста Штробеля.

Відео дня

Граф Шандор Габсбурґ-Лотаринзький

Граф Шандор Габсбурґ-Лотаринзький (Фото: пресслужба)
Граф Шандор Габсбурґ-Лотаринзький / Фото: пресслужба

Є особистість серед численних представників династії, яка стоїть осторонь. Йдеться про Василя Вишиваного, тобто про Вільгельма фон Габсбурґа, ерцгерцога Вільгельма Франца Австрійського.

Народився Вільгельм у 1895 році, тобто до моменту розпаду імперії він був ще зовсім молодий. На відміну від більшості Габсбурґів не емігрував в якесь тихе місце, а кинувся у гущу кривавих подій. Вільгельм мав особливий зв’язок з Україною. Він вивчив українську мову ще юнаком, писав і публікував вірші українською мовою під псевдонімом Василь Вишиваний: «О хмари, що в сторони рідні йдете», причому під «рідною стороною» малася на увазі зовсім не Австрія…

Вільгельм фон Габсбурґ не повинен був йти таким шляхом, однак він добровільно обрав його через любов до народу з жорстокою долею, через свою душевну шляхетність, яка рідко зустрічається навіть серед найблагородніших постатей.

Доктор Якуб Форст-Батталья — австрійський дипломат, посол, історик і філолог-славіст. Директор Австрійського культурного форуму в Україні (2011−2015)

Якуб Форст де Батталья (Фото: пресслужба)
Якуб Форст де Батталья / Фото: пресслужба

Про ерцгерцога Вільгельма я чув давно, ще під час навчання у Віденському університеті на факультеті історії та слов’янської філології на початку 1970-х років. Він входить в число тих ідеалістично настроєних Габсбурґів, які мали великі плани різного роду, але не змогли добитися успіху. В основному вони загинули трагічно, як Максиміліан Мексиканський (страчений), Рудольф (спадкоємець престолу, покінчив життя самогубством) або Франц Фердинанд (його вбивство стало формальним приводом для початку Першої світової війни).

Вільгельм вирішив стати українцем і намагався захистити національну справу України, сподіваючись стати лідером, спочатку військовим, а потім політичним, як уявний король української державності в кінці Першої світової війни, а набагато пізніше, як моральний лідер українського підпілля проти радянської влади після 1944/45 років.

Ось чому сталінський режим вважав його ворогом, його викрали у Відні і депортували до Києва, де він помер у в’язниці. Хоча у нього було мало шансів на успіх, комуністи бачили в ньому небезпечний символ опору, тому він віддав своє життя як герой справі незалежності України і як жертва сталінських репресій і беззаконня.

Щодо самої опери. Думаю, цей проєкт міг би просувати Україну на міжнародному рівні, якщо буде добре представлений. Таким чином, суспільний резонанс залежить від якості опери, лібрето, музики, сценографії та виконавців.

Мова йде про сучасну академічну оперу, що представлятиме Василя Вишиваного як трагічний персонаж, який зазнав поразки від світу ворогів у безнадійній для України геополітичній ситуації того часу. І, якщо це музика від хорошого композитора, лібрето з глибоким текстом та будуть запрошені відомі співаки, то цей проєкт, вірогідно, критики зможуть схвально охарактеризувати, а публіка зустріти оплесками.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Якщо він призначений для виконання за кордоном перед неукраїнської публікою, він не повинен бути занадто сентиментальним і надто «національно налаштованим». У Західній Європі традиційний патріотизм в наші дні не завжди розуміють правильно, його часто підозрюють в «націоналізмі» — світогляд, який не дуже популярний в наших «постмодерних суспільствах» або, що ще гірше, не сприймається надто серйозно. І дуже важливо знайти належну престижну сцену для презентації проєкту.

Що стосується Австрії, нашу Другу республіку не слід плутати з великою старою Австрією. Ми багато чим завдячуємо Габсбурґам, правителям, таким як видатні державні діячі, реформатори Марія Терезія, Йосиф II або Франц Йосиф І, які залишаються досить популярними. Але знання про Вільгельма досить мізерні, а почуття суспільної ідентичності швидше пов’язано з нинішньою маленької, нейтральної Альпійською республікою, а не з великими імперськими традиціями.

Ернст Штробель, культурний оглядач австрійської популярної газети Salzburger Nachrichten, оперний критик

Ернст Штробель (Фото: пресслужба)
Ернст Штробель / Фото: пресслужба

Інтерес до Габсбурґів в Австрії часто обмежується популярними Сісі (імператриця Єлизавета Австрійської) або імператором Францом Йосифом. Й я, наприклад, ніколи не чув про Василя Вишиваного. Шкода. Взагалі, Габсбурґи дарують безліч тем передусім для мюзиклів, які мають великий успіх в Австрії та за кордоном. Наведу приклад мюзиклу Елізабет (Elisabeth) композитора Левай Сілвестера. Цей твір, створений у 1992 році, змальовує життя улюбленої австрійцями імператриці. Елізабет переклали сьома мовами, його подивилися понад десять мільйонів глядачів у всьому світі, що робить його найуспішнішим німецькомовним мюзиклом усіх часів.

Щодо опери Вишиваний. Король України. Ми говоримо про сприйняття нового твору, який ще має бути представленим та зарекомендувати себе. У Відні у провідних театрах час від часу представляють нові опери, які вже мали успіх в інших країнах, або в тому випадку, якщо композитор дуже відомий і успішний. Опера — це бізнес, тому не тільки сама якість музики, лібрето, рівень виконавчого складу мають велике значення, але й бренд самого оперного театру, й продюсер, і працьовита агенція — все-все важливо! Отже, бажаю успіхів новому українському музичному проєкту!

Мирослава Макаревич спеціально для НВ

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X