Віддана. Леся Патока розповідає, як створювалися три тисячі костюмів для фільму за романом Софії Андрухович

14 січня 2020, 13:44

У четвер, 16 січня, в прокат виходить українська фантазійна драма Віддана режисера Христини Сиволап. В інтерв'ю НВ Style Леся Патока поділилася подробицями роботи над костюмами.

Художник з костюмів завжди залишається поза кадром, але за нього говорять його роботи. З Лесею Патокою український глядач добре знайомий за роботою над концертними костюмами Дмитра Шурова, Олі Полякової, кліпів гурту ONUKA, Ляпис Трубецкой, Крихітка, Івана Дорна, Pianoбой та ін., образам для новорічної казки Семена Горова Пригоди S Миколая. Не дивно, що саме їй довірили роботу над створенням костюмів для масштабної костюмованої фантазійної драми Віддана, знятої за мотивами бестселера Софії Андрухович Фелікс Австрія.

Відео дня

Леся Патока (Фото: @ Facebook / Леся Патока)
Леся Патока / Фото: @ Facebook / Леся Патока

«На першій зустрічі мене не на жарт налякало, що дії фільму відбуваються на Західній Україні, бо я не знавець тонкощів української естетики — це не мій коник. Але після того, як я прочитала сценарій події у фільмі відбуваються у тій частині України, яка на початку ХХ століття входила до складу Австро-Угорщини), вивчила період, зрозуміла, яка краса панувала в той час, я видихнула з полегшенням», — розповіла Леся Патока.

Головні героїні фільму — Аделя, донька шанованого доктора Ангера, і Стефанія — донька домашньої прислуги. Мати Аделі і батьки Стефи загинули в пожежі, врятувати вдалося тільки дівчаток, яких вбитий горем лікар вирішив виростити разом. Минуло 25 років. Дівчата залишилися нерозлучні: Аделя вийшла заміж, а Стефа завідує домашнім господарством. Для дівчат гостро стоїть питання, хто вони одна для одної: сестри і подруги або господиня і служниця.

Кадр з фільму Віддана (Фото: @FILM UA)
Кадр з фільму Віддана / Фото: @FILM UA

Крім історії кохання, ревнощів, подвійних сенсів і захоплюючих таємниць, суміші вигадки і реальності, глядачів чекають пошуки відповіді на питання, що є справжнє життя, а що — ілюзія, а сам фільм рясніє красивими сценами, що показують вишуканість побуту вищого суспільства епохи Австро-Угорської імперії кінця XIX початку ХХ століття.

«З режисером Христиною Сиволап ми дійшли до висновку, що нам не потрібно скрупульозно дотримуватися історичної достовірності, і мені дозволяється зробити стилізацію з історичними фактами — це стало з одного боку подарунком, з іншого боку — викликом. Ось за цей виклик я і полюбила епоху — я повинна була придумати, як показати її в 2020 році», — пояснила Леся Патока.

Ескізи до фільму Віддана (Фото: @ Леся Патока)
Ескізи до фільму Віддана / Фото: @ Леся Патока

Мода того часу була дуже непрактичною, але при цьому шалено красивою!

Про жінок того часу

Мені дуже шкода жінок, які жили в той час, бо їм доводилося носити корсети. Звичайно ж, ми спробували їх на собі! Жінки, затягнуті в корсети, дуже красиво виглядають на фотосесії, але як вони бідні ходили в них 24/7, мені досі не зрозуміло.

Жінки з достатком в той час носили розкішні сукні зі шлейфами. Вони були дуже довгими і неймовірно важкими. На кожну сукню для Аделі йшло більше 10 метрів з підкладковими тканинами. Мода того часу була дуже непрактичною, але при цьому шалено красивою!

На кожну сукню для Аделі йшло більше 10 метрів з підкладковими тканинами (Фото: @FILM UA)
На кожну сукню для Аделі йшло більше 10 метрів з підкладковими тканинами / Фото: @FILM UA

А їхні головні убори! Мене вразило розмаїття капелюшків на вихід з пір'ям, квітами ручної роботи, ягодами, стрічками. Більш того, я знайшла інформацію, що в той період було дуже модно прикрашати головні убори опудалами райських птахів або їхніми крилами. Ми навіть спробували зробити кілька подібних головних уборів.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Капелюшки на вихід прикрашали пір'ям, квітами ручної роботи, ягодами, стрічками (Фото: @ Леся Патока)
Капелюшки на вихід прикрашали пір'ям, квітами ручної роботи, ягодами, стрічками / Фото: @ Леся Патока

Я не хотіла, щоб під час перегляду фільму, хтось міг вигукнути: «О, так у мене ж сукня з такої тканини!»

Тканини для костюмів збирали по всьому світу (Фото: @ Леся Патока)
Тканини для костюмів збирали по всьому світу / Фото: @ Леся Патока

Про матеріали

Матеріали для костюмів ми з моїми помічницями збирали в найрізноманітніших місцях. Частину тканин ми знайшли на ринку Барабашово в Харкові - у місцевих продавців гарні контакти з Азією, і на арабських точках на одеському Сьомому кілометрі, де продаються тканини з ручною вишивкою. Кілька валіз я привезла з відпочинку в Бангкоку, багато замовили через AliExpress, зверталися і до секонд-хенду.

Мій головний аргумент, чому ми шукали матеріали, які не можна придбати в Україні - я не хотіла, щоб під час перегляду фільму, хтось міг вигукнути: «О, так у мене ж сукня з такої тканини!»

Головна героїня фільму Віддана - Стефа (Фото: @FILM UA)
Головна героїня фільму Віддана - Стефа / Фото: @FILM UA

На відпочинку в Бангкоку я пішла з подругою до китайського кварталу, де ми провели півдня, скуповуючи прикраси і деталі для головних уборів. Тут ми знайшли декор для приголомшливого головного убору Катерини Кухар. І натрапили на індійський квартал, де я буквально втратила розум і скуповувала все підряд чудові тканини, розшиті 3D-мереживом.

Декор для головного убору Катерини Кухар знайдений на блошиному ринку в Бангкоку (Фото: @ Леся Патока)
Декор для головного убору Катерини Кухар знайдений на блошиному ринку в Бангкоку / Фото: @ Леся Патока

А на блошиному ринку в Бангкоку я знайшла точку з вінтажними сумочками з ручною вишивкою, деяким екземплярам виявилося до 100 років і навіть більше. Я дуже довго за них торгувалася і намагалася скупити мало не весь магазин, але мені не вистачило бюджету і слава богу. (Сміється.)

Деяким вінтажним сумок, використаних у фільмі до 100 років і навіть більше (Фото: @ Леся Патока)
Деяким вінтажним сумок, використаних у фільмі до 100 років і навіть більше / Фото: @ Леся Патока

Прекрасний асортимент секонд-хенду нам став у нагоді, коли ми знімали масові сцени. Наприклад, сцену на ринку. Для героїв нам потрібні були речі, які прожили не одне життя. У цьому сенсі секонд-хенд — просто знахідка. Тому що робити речі фактурними і текстурними, доводити їх до стану таких, що були в ужитку і виглядали б правдоподібно — це дуже велика праця.

Ми замовили дуже багато аксесуарів: з пір'ям нам дуже допомогли страусині ферми, а пір'я павичів і фазанів ми замовили з Китаю, закупили дуже багато стрічок, фурнітури, основ для капелюшків, взуття, все це потім допрацьовували і декорували.

Для фільму закупили дуже багато стрічок, фурнітури, основ для капелюшків, взуття, все це потім допрацьовували і декорували (Фото: @ Леся Патока)
Для фільму закупили дуже багато стрічок, фурнітури, основ для капелюшків, взуття, все це потім допрацьовували і декорували / Фото: @ Леся Патока

На нашій робочій дошці за час роботи накопичилося понад півтори тисячі референсів того періоду

Ескіз до фільму Віддана (Фото: @ Леся Патока)
Ескіз до фільму Віддана / Фото: @ Леся Патока

Про натхнення і Софію Андрухович

На етапі підготовки ми дуже багато читали — збирали інформацію в Інтернеті і книгах. Історичних консультантів ми залучили для роботи над військовою формою та нагородами. Скажу чесно, з ними було непросто спілкуватися, бо вони нічого не хотіли чути про стилізацію, проте їхня допомога була дуже цінною. (Сміється.)

Кадр з фільму Віддана (Фото: @FILM UA)
Кадр з фільму Віддана / Фото: @FILM UA

Софія Андрухович абсолютно не втручалася, а залишила все на відкуп нам. Головне, її роман містить безліч дуже детальних описів і підказок, які задавали нам напрямок. Але вона час від часу приїжджала на знімальний майданчик і говорила, що все виглядає навіть краще, ніж вона могла собі уявити. Ці її слова дуже надихали.

На нашій робочій дошці за час роботи накопичилося понад півтори тисячі референсів того періоду з одягом для чоловіків і жінок вищого класу, для простих людей, костюмів для хлопчиків, військової форми і т.д.

На робочій дошці за час роботи накопичилося понад півтори тисячі референсів (Фото: @ Леся Патока)
На робочій дошці за час роботи накопичилося понад півтори тисячі референсів / Фото: @ Леся Патока

Всього для фільму наша команда створила близько трьох тисяч предметів одягу для основних персонажів, героїв другого плану і акторів масових сцен на ринку, в тюрмі, святі на честь дня народження імператора Франца Йосипа і театрі. Для однієї тільки Аделі ми створили вісім суконь.

Про корсети

Як я вже говорила, жінки тієї епохи носили корсети, тому для наших героїнь ми шили на замовлення корсети, характерні для того періоду, а всі наші костюми були підігнані під корсет. І Алеся (Аделя) і Маріанна (Стефа) проводили в корсетах все примірки та знімальні дні.

Актриси проводили в корсетах все примірки та знімальні дні (Фото: @ Леся Патока)
Актриси проводили в корсетах все примірки та знімальні дні / Фото: @ Леся Патока

Хоча це дуже незручний предмет жіночого гардеробу, він позбавляє від сутулості, надає поставі аристократичності, змінює ходу, додає впевненості в собі, а ще захищає від переїдання і робить просто фантастичну талію. За допомогою корсета талію і без того тендітної і тонкої Алесі Романової, що важить близько 50 кг, ми змогли зробити ще більш осиною.

За допомогою корсета талію з без того тендітній і тонкої Алесі Романової зробили зовсім осиною (Фото: @FILM UA)
За допомогою корсета талію з без того тендітній і тонкої Алесі Романової зробили зовсім осиною / Фото: @FILM UA

Всього для фільму наша команда створила близько трьох тисяч предметів одягу для основних персонажів, героїв другого плану і акторів масових сцен

Про білизну

Крім суконь і аксесуарів ми створювали для наших героїнь також білизну. У фільмі є дуже красиві еротичні і напіверотні сцени, де героїні демонструють білизну, тому ми приділили їй дуже багато уваги. Якщо білизна Аделі - дуже витончена з тендітних дорогих тканин з вишивкою, то білизна Стефи набагато простіша і практичніша, адже вона повинна підкреслювати статус. Вона у нас носить лляну маєчку і панталони.

Кадр з фільму Віддана (Фото: @ Леся Патока)
Кадр з фільму Віддана / Фото: @ Леся Патока

В одній зі сцен глядачі побачать Аделю в приголомшливій нічній сорочці. На неї пішло більше 12 метрів найтоншого італійського шовку з неймовірною вишивкою. Спочатку ми зробили шлейф сорочки настільки грандіозним, що режисер попросила його зменшити, бо та вийшла майже королівською, чого ми просто не могли собі дозволити.

У фільмі є дуже красиві еротичні і напіверотичні сцени (Фото: @ Леся Патока)
У фільмі є дуже красиві еротичні і напіверотичні сцени / Фото: @ Леся Патока

Про капелюшки

Капелюшки — це окрема історія! Капелюшки в той час вміли і любили носити, вони були обов’язковим аксесуаром для виходу будь-якої жінки з вищого світу. І були найнеймовірніших форм і розмірів. Для наймасовішої сцени в театрі, в якій брало участь 300 осіб, і 140 з них були жінками, ми створили більше 100 головних уборів! Можна зробити окрему виставку, присвячену головним уборам з фільму.

Кадри з фільму Віддана (Фото: @ Леся Патока)
Кадри з фільму Віддана / Фото: @ Леся Патока

Про роботу над деталями

У костюмах використано дуже багато ручної роботи, до якої ми залучили велику кількість майстрів. Вийшли просто унікальні речі! Одна з найбільш знакових — це сріблясті панчохи Аделі, на яких був зроблений акцент у романі. Вийшов справжній витвір мистецтва — їх прикрашає ручна вишивка, штучні квіти, бісер і стеклярус.

На сріблястих панчохах Аделі зроблений акцент в романі (Фото: @ Леся Патока)
На сріблястих панчохах Аделі зроблений акцент в романі / Фото: @ Леся Патока

Ще одна гарна річ — це рукавички з тонкого шифону з вишивкою. Взагалі аксесуари — це найбільша гордість, тому що це найдрібніша і копітка, але дуже важлива робота. Пояси ми робили з оксамитових стрічок і вручну розшивали річковими перлами і квітами. Навіть мереживні парасольки для героїнь нам в’язали на замовлення.

Всі аксесуари - це велика гордість, тому що це найдрібніша і копітка робота (Фото: @ Леся Патока)
Всі аксесуари - це велика гордість, тому що це найдрібніша і копітка робота / Фото: @ Леся Патока

Для того, щоб всі наші костюми виглядали максимально достовірними, і в кадр не потрапили жодні сучасні деталі, наприклад, ґудзики (нехай навіть на другорядному персонажі), ми купили спеціальний верстат для обтягування ґудзиків і кожний ґудзик обтягнули в тон тканини, з якої зроблене вбрання. Так, на кожну сукню Аделі йшло до 50 гудзиків. У якийсь момент у нас закінчилася пачка з 4000 гудзиків!

У якийсь момент у нас закінчилася пачка з 4000 гудзиків (Фото: @ Леся Патока)
У якийсь момент у нас закінчилася пачка з 4000 гудзиків / Фото: @ Леся Патока

Про незаслужено забутий предмет жіночого гардеробу

Сучасна мода стала практичнішою і носибельнішою. Наш одяг не має величезних шлейфів, довгих подолів, ми не носимо гігантських капелюхів, що заважають дивитися виставу. Мені здається, що, можливо, варто звернути увагу не плащ-макінтош. В одній зі сцен такий плащ носить Стефа. Він дуже стильний.

Плащ-макінтош на Стефі (Фото: @ Леся Патока)
Плащ-макінтош на Стефі / Фото: @ Леся Патока

Про подорож у часі

Хоч я і полюбила епоху Австро-Угорської імперії початку ХX століття, я б не хотіла жити в той період, який я створювала у Відданій. Я б хотіла опинитися у бурхливі 20-ті у Великобританії чи Франції. Я дуже люблю цей період, тому що це час культурного вибуху, розквіту Ар-деко. Мені дуже подобається естетика бурлеску!

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо NV
X