Велика криза маленького чоловіка. Рецензія на фантастичну трагікомедію з Меттом Деймоном - Зменшення

31 січня 2018, 11:04

В український прокат виходить новий фільм Александра Пейна - Зменшення.

Примітний він одразу декількома моментами. По-перше, автором: Пейн зняв декілька чудових трагікомедий про чоловіків, зненацька охоплених особистісною кризою (Про Шмідта, На узбіччі, Нащадки). По-друге, тим фактом, що Зменшення - перший візит режисера на територію фантастики. Ну і, по-третє, акторським складом картини.

Відео дня

У підсумку, фільм у Пейна вийшов хоч і цікавий і місцями навіть винахідливий, але не без великої кількості застережень.

Сюжет

Пол і Одрі Сафранек живуть тихим непримітним життям. Вони не багаті, але і не те щоб бідні. Просто Пол в результаті якихось обставин прогавив декілька шансів у житті. Заради справедливості варто сказати, що обставини були досить серйозними.

Одночасно десь у Норвегії доктор Йорген Асбйорнсен відкриває технологію зменшення об'єктів. Або суб'єктів. Мета - максимально знизити негативний вплив людини на природу. Першопрохідцем стає сам Йорген. Доктор зменшується до розмірів 12-сантиметрового чоловічка. Всі в захваті. Технологію ставлять на потік.

Найспокусливішою причиною, щоб скористатися зменшенням для простої людини стає, тим не менш, не екологія, а можливість поправити своє фінансове становище: тіло зменшується разом зі споживанням і займаною площею, відповідно до банківського рахунку можна додати кілька нуликів.

І тут сталося дві події: Одрі захотіла поміняти будинок, а на заплановану зустріч випускників прийшли зменшенці (люди, які скористалися технологією доктора Йоргена) і стали розповідати, наскільки круто, в кращу сторону, змінилось їх життя. Грошей на хороший будинок у Пола немає, тому слова маленьких колишніх однокласників справили на нього сильне враження.

Він умовляє Одрі зменшитися. Та спочатку погоджується, але в останній момент передумує. Тепер Полу потрібно поодинці звикати до нового тіла і шукати своє місце під сонцем.

Сценарій і драматургія

Хорошим авторам теж іноді приходять в голову не дуже дотепні ідеї. І вони знімають за ними фільми. Тому потрібно одразу відкинути всі претензії до моменту зі зменшенням і до всіх економічних допущень, які з цього моменту слідують. Набагато цікавіше поговорити про те, як режисер впорався з поставленими ним самим завданнями.

І тут починаються серйозніші проблеми. Якщо раніше Пейн говорив в основному про людей, то у Зменшенні він підключає ще й екологічне питання разом з проблемою нелегальних іммігрантів. Зрозуміло, що режисера в першу чергу цікавлять метання Пола Сафранека, а екологія з нелегалами проходить трохи по периферії, але це стосується тільки сенсу картини.

У сюжеті ж і нелегалам, і забрудненню навколишнього середовища приділяється досить багато часу. Друге виправдовує саме існування технології зменшення. Перше повідомляє нам, що нічого не змінилося і проблеми великого світу благополучно перекочували у світ маленький.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Важливим тут є те, що Пейну не вдається збалансувати екзистенційну кризу окремо взятого чоловіка із проблемами всього людства. Режисер перескакує з однієї теми на іншу. Причому робить це то максимально різко, то намагається їх пов'язати якимись безглуздими і місцями вульгарними діалогами. Абсолютно на Пейна не схоже. До чого, а до діалогів він завжди ставився дбайливо. При цьому режисер ніяк не може підібрати тон свого фільму. Видно, що Пейн не визначився, чи хоче він над усім посміятися або все-таки сказати щось серйозне, або сказати щось серйозне, посміявшись.

У підсумку режисер всю дорогу намагається завести двигун своєї картини, і виходить у нього далеко не завжди. Часто вона пробуксовує і одразу глухне. І так майже дві з половиною години. Все це, звичайно, легко розкритикувати і поставити хрест на фільмі, як це зробили, наприклад, у США. Але фокус у тому, що Зменшення, незважаючи на всю свою дикість, володіє помітним шармом.

Картинка та актори

Досягається цей ефект за допомогою трохи мультяшної естетики фільму, акторів і чого вже приховувати - тих нісенітниць, які тут часто відбуваються. Іноді і провал може принести задоволення.

Варто віддати режисерові належне: він максимально адаптував світ картини до появи технології зменшення. Містечка зменшенців, реклама технології, ставлення до неї звичайних людей, детальна процедура зменшення - все ретельно продумано і показано з легким нальотом чи то іронії, то чи сарказму.

Метт Деймон остаточно утвердився в амплуа простого американця: надійного, правильного, трохи занудного. Як сказав найяскравіший персонаж фільму Дюшан Мірковіч: "Пол, ти хороший хлопець і трохи жалюгідний". Саме такого хлопця зовсім переконливо грає Деймон.

Що стосується Мірковіча, то Крістоф Вальц, який його зображає, у парі з Удо Кіром - головна розвага другої половини фільму. Грати двом акторам особливо нічого, хіба що у Вальца жахливо смішний акцент, і видно, що вони просто отримують задоволення від процесу.

Стрічка Пейна взагалі перенаселена відомими акторами. В епізодах з'являються: Ніл Патрік Харріс, Лора Дерн, Марго Мартіндейл, Джейсон Судекіс, а швед Рольф Лассгорд (Уве з Другого життя Уве) грає доктора Йоргена, що приємно. В американки Хонг Чу трохи божевільна і смішна роль зменшеної одноногої в'єтнамської біженки, яка пробралася в США всередині телевізора.

Все це виглядає набагато божевільніше, ніж звучить, і хоча б тому заслуговує на увагу.

Зменшення - вердикт НВ

7/10

Александр Пейн спробував зняти актуальну науково-фантастичну сатиру про чоловіка в пошуках сенсу життя і паралельно проговорити важливі екологічні та соціальні питання. Герої Зменшення зайшли у глухий кут і кожен вирішує як з нього вибратися: хтось продовжує вести гедоністичний спосіб життя, хтось ховається в підземному сховищі, хтось самовіддано допомагає тим, кому потрібна допомога.

Пол Сафранек проходить всі ці етапи і в підсумку затримується на останньому, але якось невпевнено. Саме в непевності і відсутності фокусу криється проблема фільма Александра Пейна. Справа тут чи то у відсутності у режисера досвіду зйомок чогось масштабного, чи просто в тому, що в трохи моралізаторській системі координат Пейна немає місця фантастиці. У будь-якому випадку це провал, але знову ж таки - провал, за яким цікаво спостерігати.

Зменшення

Downsizing

Науково-фантастична трагікомедія

2017 рік

США

Режисери - Александр Пейн

У головних ролях: Метт Деймон, Крістен Уіг, Джейсон Судейкіс, Крістоф Вальц, Удо Кір, Хонг Чау, Ніл Патрік Харріс, Марго Мартіндейл та інші.

Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо НВ
X