«Міф маестро руйнується». Оксана Линів про історичний виступ на Байройтському фестивалі, зустріч з Меркель і стереотипи щодо геніальності

31 липня 2021, 15:45

Всесвітньо визнана українська диригентка Оксана Линів, яка нещодавно стала першою в історії Байройтського фестивалю жінкою-диригенткою, стала гостею ефіру програми Новий день на Радіо НВ.

Валерія Широкова: Перше запитання доволі людське та наївне: що ви відчули після того як 12 хвилин лунали оплески, овації?

Оксана Линів: Надзвичайно велику гордість за всю команду, це не є тільки мої аплодисменти. В цій виставі і цій постановці брали участь близько 300, напевно, учасників… Ні, напевно більше, тому що 145 людей у хорі, більше 100 в оркестрі, десяток солістів на сцені плюс ціла постановочна команда.

Відео дня

Але звичайно, що все вирішує ось цей один момент: я стою за пультом, диригент відповідає повністю за музичну якість, за темпоритм цілої вистави, диригент є таким серцем цілого цього величезного організму. І від мене дуже багато залежить, величезна відповідальність, звичайно, коли я знімаю останній акорд, буквально замовкає цей особливий звук оркестру, який в Байройті через акустику є унікальним, і ще гасне світло, цей блекаут у кінці; і вже починає весь зал зриватися гучними «Браво!» та аплодисментами, звичайно, це такий особливий момент.

Oksana Lyniv / Facebook
Фото: Oksana Lyniv / Facebook

Алла Кошляк: Розкажіть, як узагалі диригенти готуються до таких виступів? Чи є у вас якийсь ритуал, щоби налаштуватися на виступ?

Оксана Линів: Диригент повинен досконало знати партитуру і не тільки саму партитуру, яку ти будеш виконувати, а цілу передісторію виникнення цього твору. Ти повинен дуже глибоко зануритися в біографію композитора, в історичне середовище, в якому він створив цей твір, тобто знати, що було перед і після виникннення. Особливо таких дуже значимих партитур як Летючий голландець Ріхарда Вагнера, адже Вагнер був дуже важливим композитором, він здійснив таку оперну реформу і після неї весь розвиток музики і мистецтва в цілому пішов трошки в іншому ключі.

Валерія Широкова: Я помиляюся, чи Вагнер також був тим, хто відкривав фестиваль і диригував?

Оксана Линів: Вагнер побудував цей театр за своєю власною архітектурною концепцією. Це унікальний театр, у світі немає таких жодних інших аналогів. Відрізняється він тим, що диригентська, оркестрова яма, захована під сценою на глибині 12 метрів, тобто на 12 метрів спускаються музиканти оркестру, а солісти працюють на сцені.

Ріхард Вагнер заснував цей фестиваль і побудував цей театр ще 1876 року і з того часу там виступало 92 різних визнаних кращих диригентів нашого часу, таких як Герберт фон Караян, Артуро Тосканіні, Зіґфрід Вагнер, Ріхард Штраус… Це дуже-дуже визначні музиканти XIX та XX століття. А я зараз була першою жінкою.

Oksana Lyniv / Facebook
Фото: Oksana Lyniv / Facebook

Валерія Широкова: Чому за 145 років цього фестивалю не було жодної жінки-диригентки?

Оксана Линів: Диригент — це є дуже складна професія і це все можна пояснити станом нашого соціуму. В XIX та XX століттях жінка мала зовсім інші позиції, зовсім інше становище відносно чоловіка, а в німецьких провідних оркестрах ще навіть до 1980-го року фактично було дуже мало або були оркестри, де взагалі не було жінок-музикантів, не те що диригентів. Тому цей міф маестро зараз трансформується, руйнується. Й Ангела Меркель була дуже гордою, дуже щасливою, що вистава пройшла так успішно. Я потім у неї була також на окремій аудієнції, вона дуже пишається, що вона це застала у свій останній рік, коли вона є бундес-канцлеркою.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Валерія Широкова: Я прочитала в одному з інтерв'ю, що Ангела Меркель, коли побачила вас на сцені, сказала «нарешті», не знаю, наскільки це правда. Чи це правда, і як відбулася ваша аудієнція, про що ви говорили?

Оксана Линів: Звичайно, це правда, тому що це відбулося на офіційному прийомі з пресою одразу після прем'єри. Прямо зі сцени після аплодисментів мене провели в те приміщення, де знаходилась Ангела Меркель зі своїм чоловіком, а також прем'єр-міністр Баварії Зьодер. Я першою отримала красивий святковий букет від прем'єр-міністра Німеччини, було дуже багато репортерів, які тут же попросили Ангелу Меркель та інших політиків про коментар. Я отримала всі офіційні поздоровлення і було дуже приємно, що пані Меркель захотіла, щоби я ще раз наступного дня вже прийшла до неї, в її ложу. Вона взагалі є вагнерянкою, і кожного року відвідує Вагнерівський фестиваль, на якому вона присутня по 3−4 дні. І власне, вона попросила прийти у великому антракті опери, який триває цілу годину. І ми з нею вже спілкувалися і про Україну, і про моє навчання, і про перспективи, як потрапила до Німеччини. І я розповідала їй про чисельні стипендії і конкурси, які я здобула на своєму шляху. І спілкувалися, звичайно, про постановку. Вона ще раз розповідала, під яким вона великим враженням.

Oksana Lyniv / Facebook
Фото: Oksana Lyniv / Facebook

Алла Кошляк: А що вас особисто найбільше вразило в німецькій канцлерці? Вона в особистому такому спілкуванні яка?

Оксана Линів: Вона дуже приємна жінка, дуже інтелігентна, дуже така стримана, скромна. От дуже цікаво було, коли ми говорили про проблематику або труднощі жінок, які знаходяться на ведучих, керівних позиціях, і вона сказала, що колись їй радили слідкувати за своїм гардеробом, тому що гардероб має бути обов’язково елегантним і стриманим для того, щоби не привертати занадто багато уваги до одягу, а акцентувати увагу на важливих речах і на змісті. І не привертати увагу якимось зовнішнім ефектом. Мені здається, що вона цього правила постійно дотримується.

Валерія Широкова: Якщо говорити про те, що жінки починають займати ті позиції, які раніше в історії не були займані саме жінками, чи була у вас на шляху якась скляна стеля? Щось, що не давало вам зайняти ту посаду, яку б ви хотіли, і заважало виключно через те, що ви жінка?

Оксана Линів: Можливо, це просто стереотипи нашого суспільства, що якась така певна геніальність, вона присуджена долею від народження тільки самим чоловікам. І що жінкам ніколи не буде вистачати силу духу, вміння і таланту, щоби здобувати ті самі перемоги, які здобувають чоловіки. Це приходилося чути особливо в юності, коли я тільки вибрала свою професію.

Але зараз, напевно, вже всі ці успіхи і всі ці факти, як розвивається зараз моя творча кар'єра, вони доводять протилежне, що дійсно, не зважаючи на те, що я родом з зовсім маленького провінційного містечка Броди, що у Львівській області, тим не менше, я вже підкорила, підкорюю кращі сцени світу. Ще ніколи український диригент не мав честі бути запрошеним Вагнерівським фестивалем, а зараз я ще стала і першою жінкою, хто за 145 років увійшов в історію цим фактом відкриття і постановки Летючого голландця.

Тому я хочу просто бути прикладом для молодих людей, молодого покоління з України. Не тільки музикантів, а взагалі в цілому. Просто показати, що насправді немає неможливого. Наполегливістю, нашею працею, розвитком свого таланту українці також можуть бути визнаненими в цілому світі. Тому для мене є дуже важливими мої проекти з українською талановитою молоддю. А саме Молодіжний симфонічний оркестр України, який я заснувала п’ять років назад, і який виступає зі мною на різних престижних фестивалях.

Financial Times:
Financial Times: "Байройтським Летючим голандецем нарешті диригує жінка" / Фото: Oksana Lyniv / Facebook

Валерія Широкова: Чи варто вас очікувати в Україні?

Оксана Линів: Так, з 26 по 29 серпня у Львові пройде П’ятий ювілейний фестиваль LvivMozArt. А також планується концерт до Дня Незалежності в Києві 22 серпня, і в березні в Одеській Національній опері. Приїжджайте.

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X