Польоти уві сні та наяву. У Довженко-центрі відкриється виставка за культовим фільмом Романа Балаяна

17 грудня 2020, 09:55

У четвер, 17 грудня, в Музеї кіно Довженко-центру відкриється виставка Польоти уві сні та наяву — музейний проєкт, що досліджує однойменну культову кінострічку Романа Балаяна та епоху, в яку вона створювалася.

Про фільм

Фільм Польоти уві сні та наяву, що вийшов у радянський прокат у 1983 році, майже одразу став культовим. Польоти — це портрет епохи «брєжнєвського застою». Своєрідний маніфест інтелігенції, риси якої проглядаються в образі головного героя: безладність, беззмістовна заповзятливість, паралізована здатність обирати та вирішувати.

Відео дня

Польоти, де знялися топові зірки радянського кіно — Олег Янковський та Людмила Гурченко, — створені не менш зірковою командою Кіностудії ім. О. Довженка: режисером Романом Балаяном, оператором Віленом Калютою та композитором Вадимом Храпачовим.

Роман Балаян (крайній справа) (Фото: Олександр Бронштейн)
Роман Балаян (крайній справа) / Фото: Олександр Бронштейн

Фільм Балаяна разюче відрізняється від доробку Кіностудії ім. О. Довженка тієї доби. Польоти уві сні та наяву — не просто винятковий художній твір, це важливий для української культури документ, що зафіксував життя радянського інтелігента в епоху занепаду тоталітарної імперії. Балаяну вдалося зняти не лише драму особистості, а й розробити типаж сучасного урбанізованого героя — те, чого не дали зробити Параджанову в Київських фресках.

«Дослідження творчості Романа Балаяна перетворилося на дослідження міської теми в українському радянському кіно. Теми, що її, як з’ясувалося, в УРСР було негласно заборонено. І цей факт робить Балаяна не просто режисером, штатним постановником на студії Довженка, а літописцем життя тодішнього середнього класу. Тодішніх нас із вами. Класу, чужого і владній верхівці, і мовчазній слухняній більшості. Зібрані в експозиції фільми, кадри, фотографії, документи, висновки, думки мистецтвознавців і свідчення очевидців не претендують на абсолютну об'єктивність. Однак вони дають певне уявлення про час, який Тарковський назвав епохою «глибоководних риб», — каже куратор виставки Андрій Алферов.

Польоти – це портрет епохи “брєжнєвського застою” (Фото: Кадр із фільма)
Польоти – це портрет епохи “брєжнєвського застою” / Фото: Кадр із фільма

Про виставку

Польоти уві сні та наяву. Виставка — кінематографічний проєкт, насичений кінообразами та мультимедійними рішеннями. Серед них виняткове місце посідає грандіозна відеомузична інсталяція Шістдесяті гуру литовської джазової музики Владіміра Тарасова про творчу атмосферу за «залізною завісою».

Тексти Тіберія Сільваші, Людмили Новікової, Івана Козленка, Володимира Войтенка, Надії Заварової, Сергія Тримбача, Наталії Сільваші, Марії Храпачової розкривають історичний та культурний контекст створення Польотів.

Інсталяції художника Антона Логова, створені спеціально для виставки, не лише акцентують ключові символи фільму, а й передають психологічні стани, через які проходить головний герой фільму Балаяна.

В експозиції представлено оригінальні живописні твори Любові Рапопорт, Тіберія Сільваші, Віктора Павлова і Тетяни Яблонської, твори класиків української документальної фотографії Олександра Ранчукова і Бориса Градова, а також фрагменти документальних та художніх фільмів, знятих у Києві в 1970—1980-х роках. Сучасне бачення персонажа, створеного Романом Балаяном на екрані, відображено у фотографіях Олени Сапонової та Ольги Степаньян.

Так проходив монтаж виставки (Фото: Ivan Kozlenko / Facebook)
Так проходив монтаж виставки / Фото: Ivan Kozlenko / Facebook

Архітектура і дизайн експозиції: Лєра Гуєвська

Мультимедійні інсталяції: Photinus Studio

Графічний дизайн: Альона Соломадіна

Подія на Facebook

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X