Обличчя залежності. Рецензія на кримінальний трилер з Гарі Олдманом Трафік

14 березня 2021, 11:30

В український прокат вийшов фільм Трафік — драма навпіл з кримінальним трилером, де за основу сценарію взято не реальні події, а скоріше саму реальність: приблизно з середини 90-х в США лікарі в якості болезаспокійливих стали нестримно виписувати опіоїдні анальгетики.

Як наслідок, в країні в геометричній прогресії підскочила кількість наркозалежних, а в період з 1999 по 2017-й від передозування загинуло близько 400 тисяч американців. Більше, ніж за час війни у В'єтнамі.

Відео дня

Там, де програв народ, виграли корпорації. Точніше, фармкомпанії. Режисер Ніколас Джарекі, який не знімав дев’ять років, спробував пройтися по всіх больових точках цієї непростої ситуації. І нехай із застереженнями, але загальну картину національної трагедії у нього намалювати вийшло.

НВ
Фото: НВ

1. Сюжет

Офіцер поліції під прикриттям втирається в довіру до вірменських, з боку США, і албанських, з боку Канади, наркоторговців з метою організувати між ними велику угоду з купівлі-продажу фентанілу. Якщо операція піде за планом, то вийде накрити дві великі банди і хоч трохи погасити обіг наркотиків між двома країнами.

Мати-одиначка намагається впоратися із залежністю від окситоцину, але побачивши нарешті світло в кінці тунелю, отримує удар під дих: від неправдоподібно обставленого передозування помирає її син. Запідозривши недобре, жінка починає розслідування і виходить на стежку війни з місцевими постачальниками.

Професор хімії, який багато років працював на могутню фармацевтичну компанію, в ході перевірки планованого до виходу на ринок анальгетика дізнається страшне: ліки, мета яких зняти населення з опіоїдної голки, навпаки, викликає ще більшу залежність. Небажання мовчати буде коштувати йому кар'єри і репутації.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій, драматургія

Попередній художній фільм Ніколаса Джарекі (ще раніше він дебютував документалкою про легенду незалежного кіно Джеймса Тобака Аутсайдер) — Арбітраж з Річардом Гіром і Сьюзен Сарандон був про корупцію, жадібність і спроби все це приховати за красивою, лицемірною ширмою.

У Трафіку пороки ті ж, але масштаб незрівнянно більший. Три сюжетні лінії тут — це три фронти однієї війни. Три її прояви.

Офіцер під прикриттям Джеймс Келлі бореться на найбільш територіально великому фронті: на вулицях міста. Його завдання зупинити поширення наркотиків і таким чином метафорично помститися за залежність своєї молодшої сестри, яка мучає і його, і їхню матір. Джеймс — м’язи цієї історії.

У Клер Рейман, яка втратила сина, найтрагічніший фронт: вона думала, що її єдина проблема — власна залежність і не помітила, як її син втягнувся в наркотрафік. Вона — серце фільму.

Бунтуючий професор хімії Тауер Браун — совість картини Джарекі. Він не те, щоб дуже хороша людина: не дарма і колеги, і хлопці з фарми як заведені повторюють, що Браун багато років підписувався під потрібними компанії документами і бровою жодного разу не повів. Але у багатьох людей є межа і у Брауна, мабуть, теж.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Перші дві історії ритмічно затягуються в один вузол. Третя відбувається трохи в стороні, але шлях професора Брауна абсолютно самостійний і додаткової сюжетної допомоги (як наприклад шлях Клер Рейман) не потребує. З напругою в фільмі Джарекі теж все в порядку: завдяки тому ж ритму і логіці розвитку подій, яка знаходиться на місці, серце глядача починає битися частіше в потрібний час.

Але у фільму Трафік є й свої особливості. Для початку варто сказати, що перед нами дуже старомодна картина: Джарекі - режисер прямолінійний (особливо показова рима з кличкою головного лиходія Мама і Клер Рейман, яка відкрила на нього полювання) і, не вигадуючи колесо, він їде торованими рейками. Під кожного героя тут підв'язані другорядні лінії, які мотивують, поглиблюють його бекграунд. Вся ця схематичність зчитується на раз. Але сказати, що вона сильно псує фільм, не можна.

Картину часто порівнюють з іншим Трафіком (Содерберга), звісно, не на користь Джарекі. Хід це несправедливий, тому що є досконалість, а є щось середнє і в той же час хороше. Останнє якраз про наш випадок.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Картинка й актори

Проте, фільм Джарекі розкритикували в США, і є підозра, що ця хвиля піднялася не в останню чергу через звинувачення на адресу Армі Хаммера, який тут грає офіцера Джеймса Келлі, що посипалися перед його прем'єрою. Актор, як виявилося, сильно жорстокий і безцеремонний в своєму особистому житті. Але і це звучить несправедливо: над картиною працювала величезна кількість людей і їхню працю можна помітити неозброєним поглядом.

Всі три центральних актора зіграли, наскільки можливо в заданих сюжетних рамках, добре. Легко зчитуються і горе в очах Еванджелін Ліллі, і сміливість у вчинках Гарі Олдмана, і впевненість в діях Хаммера (скандали скандалами, але не помітити, що він у фільмі на своєму місці, важко).

Особливо прекрасний момент з героєм Олдмана, де ближче до фіналу він виходить із зустрічі з представниками фармацевтичної компанії. Він щойно прийняв непросте рішення. І ось ці написані на його обличчі складність вибору, розуміння його наслідків і одночасно радість від його правильності чіпають за живе.

Підкреслюючи прямолінійність режисерського підходу, осіннє свинцеве небо у фільмі римується з напруженими, сірими обличчями героїв і взагалі з не дуже втішним настроєм картини.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Трафік — вердикт НВ

7/10

Адже Ніколас Джарекі у фільмі Трафік не говорить, що все буде добре, не ставить крапку в своїх історіях, він навіть не прагне викрити фармкомпанії (викривати їх вже давно не треба). Він просто і доступно показує невелику частину трагедії, в яку втягнута нація та яка триває в нинішньому часі.


Трафік

Crisis

2021 рік

США, Канада, Бельгія

Режисер — Ніколас Джарекі

У головних ролях: Гарі Олдман, Армі Хаммер, Еванджелін Ліллі, Грег Кіннір, Лілі-Роуз Депп, Люк Еванс та інші.

Показати ще новини
Радіо NV
X