Мерехтіння історії або стартап Дике Поле. Група жужалка - про терикони з оленем і Донецьку Ізоляцію

9 червня 2017, 17:56
Фонд ІЗОЛЯЦІЯ. Платформа культурних ініціатив зазначає третій рік діяльності у вигнанні, після вимушеного переселення в Київ з Донецька. В цьому році НВ Style спільно з фондом зробив спецпроект, запросивши давніх друзів ІЗОЛЯЦІЇ поділитися своїми спогадами про донецькому періоді роботи інституції

Колись в Донецьку, ми з друзями намагалися знімати кіно. Один з фільмів був про постапокаліптичний світ, де залишився тільки один чоловік, який не втрачає надії знайти ще хоч когось з тих, що вижили. Пейзажі регіону надавали масу місць, які передають атмосферу світу, крізь який пронеслася третя світова, — в той час заводи розбиралися вщент за лічені роки після банкрутства та ліквідації охорони.

Відео дня

Наступний фільм повинен був бути про колонію на Марсі. Не дивуйтеся такому вибору, причиною тому знову стали донецькі пейзажі. Справа в тому, що місто виникло на місці покладів кам'яного вугілля, після видобутку якого залишилися сотні відвалів породи — териконів. Об'ємні насипи, що займають гектари землі і досягають більше сотні метрів у висоту. За десятки років, ці донецькі гори, за допомогою внутрішніх хімічних процесів, буквально вигоріли, змінивши свій колір на червоний. Порожні, мертві простору викликали асоціації з космосом. І як і в минулому сценарії, цей фільм повинен був бути про самотнього космонавта, корабель якого розбився на далекій планеті.

yasha_01
yasha_01 Фото:

Халдей Євген Ананьйович, “Олень Яша”, 1941г.

Дивлячись на той час через роки, з інших міст, вже не здається дивним, що обидві ці наївні ідеї про стан боротьби у спробах змінити безнадійну ситуацію, про самотності та ізоляцію, виживання в недружньому світі.

Однак фільмам не судилося реалізуватися. У середині нульових щось почало змінюватися і поступово занедбані індустріальні зони почали відроджуватися і трансформуватися. На якомусь етапі локації стало складніше знаходити, і зйомки припинилися. Одним з місць фільму могла стати глуха промзона, окрасою якої був терикон із загадковою фігурою оленя на вершині. Дивним чином, замість того щоб бути порізаним на метал, завод переродився в однойменну арт-інституції Ізоляція, яка стала одним з центрів культурного життя Донецька.

Іржава фігура оленя височіла над територією Ізоляції і з важливістю тотемного божества дивилася в бік вилизаного центру міста. Олень був чи не єдиним орієнтиром серед нескінченних заводських парканів, що дозволяв дізнатися зупинку автобуса біля прохідної в центр сучасного мистецтва.
Особливий інтерес скульптурі надає безліч легенд про її походження. Хтось стверджує, що скульптура оленя була встановлена на териконі у 1959 році за бажанням першого секретаря обкому КПРС. За іншими чутками, олень був встановлений в 1970-е роки друзями водія, що розбився на смерть на автомобілі «Волга» з фігуркою оленя на капоті. Є навіть досить неймовірна версія, що його знайшли в шахті.

Спогади місцевих жителів дають підстави вважати, що він зникав і з'являвся. Можливо навіть кілька разів. Одного разу скульптуру принесли здавати в пункт прийому металу, але господар був людина порядна, і не дав оленеві загинути. За іншою версією, все-таки здали в прийомку, але директор заводу розпорядився відновити фігуру.

Слідом за містерією з мерехтливим у часі оленем, територія Ізоляції також мала свою звивисту історію. Спочатку це була шахта, навколо якої утворився селище. Після вироблення шахтних пластів, стала заводом ізоляційних матеріалів. Пройшовши періоди процвітання і запустіння, заводські приміщення перетворилися в креативний хаб з галереями і лекційними залами. На початку війни, в 2014-му році, територія була захоплена бойовиками. Судячи за свідченнями очевидців, згодом перетворена в'язницю і склад накраденого. Коло в черговий раз замкнулося.
Сподіваємося, що на новому витку ми знову будемо знімати кіно в Донецьку, і що декорації звільненого міста не будуть диктувати сюжети про постапокаліпсис і боротьбу за виживання в самоті. Донецьк одного разу виник посеред Дикого Поля завдяки авантюризму людей і технічних інновацій. І як би не було сумно усвідомлювати всі наслідки, війна прискорила деіндустріалізацію і повністю перекроїла шлях розвитку регіону, що перебуває у стагнації. Можливо, в XXI-му столітті це нове дике поле знову відродиться з попелу з новим ентузіазмом, і мерехтливий олень-фенікс знову буде орієнтиром для нового покоління.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Група жýжалка. Oh Deer


Група жýжалка – це колектив художників, заснований в Донецьку в 2012 році Віктором Корвиком, В'ячеславом Соколовим і Романом Юхимчуком. Учасники групи поєднують художні практики з професійною діяльністю в галузі архітектури, дизайну, програмування та економіки.

Спочатку в центрі інтересів колективу було осмислення спадщини Донбасу, а також діяльність навколо однойменного арт-звена, що використовує фотографію як основний мова комунікації. Учасників групи жужалка цікавило розширення рамок фотографії як автономного медіума і дослідження його здатності відходити від репрезентації. Згодом колектив розширив поле діяльності на інші медіа та художні формати, досліджуючи взаємозв'язки між науковим раціоналізмом, соціальним і приватним.

У 2014 році колектив представив в ІЗОЛЯЦІЇ проект "Без п'яти хвилин", який став останньою виставкою фонду в Донецьку незадовго до його захоплення. У 2016 році ІЗОЛЯЦІЯ презентувала виставку Blue Sky Catastrophe групи жужалка в центрі мистецтв Villa Arson в Ніцці.

Незважаючи на останні події в Донецьку і Україні, які розділили групу географічно, її члени продовжують спільну роботу.

Показати ще новини
Радіо НВ
X