Хороший бог — мертвий бог: Рецензія на фільм Тор: Любов та грім

24 липня 2022, 12:30
Перемога над Таносом привела асгардця до тями (Фото:Кадр з фільму)

Перемога над Таносом привела асгардця до тями (Фото:Кадр з фільму)

В український прокат вийшов фільм Тор: Любов та грім — четверта глава пригод Тора Одінсона і нова частина Четвертої фази кіновсесвіту Marvel.

Режисером картини став усіма улюблений новозеландець Тайка Вайтіті. Він продовжив деконструювати міф про Бога грому у звичній для себе іронічній манері (як це було в Тор: Рагнарек), що власне міфу, як і раніше, піде тільки на користь.

Відео дня

Проблема ж у фільму Тор: Любов та грім інша. Вона має сторонній характер і стосується власне Четвертої фази — групи блокбастерів, за якими видно, наскільки потужно розвинувся всесвіт Marvel і як разом із цим розвитком з нього почав витіснятися сенс.

1. Сюжет

Остання поява Тора була у фільмі «Месники: Фінал». У тій картині Бог грому постав не в найкращій формі: його огорнула депресія через загибель всіх родичів, друзів та половини населення всесвіту.

Втім, як стає зрозумілго на самому початку фільму Тор: Любов та грім перемога над Таносом привела асгардця до тями. Він скинув вагу, об'єднався зі своїми давніми побратимами Стражами Галактики і продовжив займатися улюбленою справою: тинятися Всесвітом і військовим чином допомагати стражденним.

Проте біль втрати та страх випробувати її знову нікуди не поділися. Це стає зрозуміло, коли на Новий Асгард вчиняє напад Горр — смертний, який заволодів жахливим артефактом — Некромечем. На помсту за смерть дочки Горр поставив за мету знищити всіх богів. Тор не є винятком.

На допомогу Одінсону приходять Валькірія та колишня — Джейн Фостер, яка несподівано для всіх довкола стала тимчасовим супергероєм Могутнім Тором.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Виконання

Шлях Тора завжди був одним із найдокладніше описаних та «бентежних» у рамках кінематографічного всесвіту Marvel. У найпершій, не те щоб надто вдалій стрічці 2011 року герой Кріса Хемсворта постав розпещеним привілеями та виграними битвами юнаком, перед яким замаячив трон Асгарда і якому, щоб відповідати званню правителя, настав час морально підрости.

У другій стрічці 2013 року (ще менш вдалій) вже не юнак, але розуміючий всю складність світу чоловік начебто повністю підготувався посісти місце батька. Але у третій (бездоганний Рагнарек) втратив і батька, і трон, і Асгард.

Як не дивно, але що трагічніші випробування випадали на голову Тора, то веселіше і завзятіше ставали фільми про нього. Адже перші дві картини — це стандартні, старомодні блокбастери, де немає ні авторської інтонації, ні чогось такого, за що могло б зачепитися око крім лора, зввсно, і точніше підібраного Хемсворта). Але з приходом Тайкі Вайтіті почалася зовсім інша історія: спрямована на деконструкцію его іронії новозеландського режисера, його вміння перевертати пафос з ніг на голову і дорогою теревенити жартами поп-культури, що неабияк лягли на скам’янілу скандинавську міфологію.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Хемсворт добре виглядає в межах обох підходів, але у Вайтіті Тор став ближчим і людянішим. Його стражданнями переймаєшся.

І у фільмі Тор: Любов та грім режисер продовжує цю лінію страждань крізь призму іронії. Бог грому тут хоч і схуд, і знищив кілька армій інопланетних лиходіїв, але все ще живе із червоточиною в душі. Йому треба змиритися з численними втратами та рухатися далі. Стати осмисленим богом.

У цьому йому «допомагають» відразу двоє. Це головний лиходій фільму Горр, який втратив дочку, продав душу Некромечу і поставив за мету помститися порожнім, бездіяльним «вищим силам». Його богоборство — це помилка від невміння прийняти неминуче: люди вмирають, треба розраховувати тільки на себе у чи близьких, але ніяк не на богів). Бейл, що виконує роль Горра, переконливо скеляє зуби, манірує, але крізь гримаси видно головне, що вимагалося від оскароносного актора: перед нами в першу чергу людина, яка заблукала, страждає від душевного болю.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

І Джейн Фостер (Наталі Портман), сюжетна арка якої у фільмі Тор: Любов та грім успішно відродилася і зворушливо закінчилася. Обидва другорядні персонажі ніби повідомляють Одінсону, що у втраті закладена не ненависть і депресія, а сила рухатися далі і любов до тих, хто пішов.

Є ще Валькірія, яка продовжує сумувати за загиблими багато століть тому сестрами (і, здається, коханою) і так само п'є. Але відчувається, що вона якимось чином перегорнула цю сторінку. Героїня Теси Томпсон — стійка, плюс вона відповідає за численні жарти. Їй за сценарієм прописано багато не сумувати.

Тому в ідеологічному сенсі фільм Тор: Любов та грім про розуміння своєї самостійності. Адже якщо є мозок, то й боги не потрібні.

Якщо ж говорити про форму, про морфологію, то Вайтіті посилив свою присутність. Пішов ва-банк. У фільмі Тор: Рагнарек було видно, які кадри зняв він, а які «колективний Marvel». У Любов та грім режисер зняв усе.

Цей відносно стислий, менше двох годин, фільм, де дехто або помер, або ось-ось зробить це, іскриться жартами та несерйозністю. Звісно, при цьому режисер вщипне і ваші серця (за що Вайтіті і люблять), але волають козли, яких Тору дарують за черговий подвиг і яких він запрягає у свій візок, пересичений та егоїстичний Зевс (потішний вихід Рассела Кроу), тривалі відносини Тора зі своєю зброєю окира тут ревнує до молота) — працююча оболонка для емоційного серця картини.

Загалом дивитися на те, з якою легкістю новозеландець деконструює міф і підмінює пафос гумором, як і раніше, одне задоволення.

Інше питання, що ці талановиті зусилля (фільм) кинуті в каламутні води (Четверту фазу). З останнім поки що біда: те, що спочатку здавалося серією фільмів і серіалів про ПТСР, згодом перетворилося на просто набір кінопродукції без мети. Похмілля зволікається.

Такі роботи, як ВандаВіжн, Вічні, Локі, У мультивсесвіті божевілля показують, що Marvel готові до експериментів. Водночас купа інших прохідних проектів та відсутність смислового стрижня тягнуть усю цю історію на дно. Цей мультивсесвіт розростається надто безконтрольно.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Тор: Любов та грім — вердикт НВ

8/10

Фокус, втім, у тому, що фанати і ті, хто заходить до кінотеатрів більш розслабленою ходою, продовжать за цим стежити. Кредит довіри у Marvel не безмежний, але ще великий.

Щодо фільму Тор: Любов та грім, то це черговий приклад захоплюючого, легковажного літнього блокбастера — формат, який Marvel успішно відпрацювали і в Доктор Стрендж: У мультивсесвіті божевілля. Тут є масштаб, але немає епічності. Є драма, але не надто важка. Сходити в кінотеатр на такий — нагорода для стомленої стресу свідомості.

Плюс — український переклад адаптується під час війни: десь можна розчути слова «москальня», подекуди «тероборона».


Тор: Любов та грім

Thor: Love and Thunder

2022 рік

США

Режисер — Тайка Вайтіті

У головних ролях: Кріс Хемсворт, Крістіан Бейл, Тесса Томпсон, Джеймі Александр, Тайка Вайтіті, Рассел Кроу, Наталі Портман та інші.

Показати ще новини
Радіо NV
X