Околиці часу. Відкрилася мультимедійна онлайн-виставка про українські професії, які щезають

20 жовтня 2020, 17:00

У Мережі запрацювала мультимедійна онлайн-фотовиставка Околиці часу (Time Suburbs) про рідкісні українські професії, які щезають. З жовтня можна приєднатися до віртуальних екскурсій виставкою від її авторів.

Проект Time Suburbs є мистецьким дослідженням, в ході якого в липні-серпні 2020 року автори відвідували українців у віддалених містечках, вивчаючи унікальні професії, що, ймовірно, зникнуть найближчим часом. Мандрівки охопили Київ та Полісся (Перга, Копище, Майдан), Одесу, Карпати (Ворохта, Яворів, Космач, Микуличин), Дрогобич, Донбас (місто Торецьк, Щербинівка) та Тендрівську косу. Автори поспілкувалися з представниками таких професій як бортник, наглядач маяку, шахтар, вівчар, ліжникар, годинникар, солевар.

Відео дня

З жовтня 2020 результати документальних подорожей можна побачити на сформованій онлайн-виставці, що складається з документальних інтерв'ю та чорно-білих фотографій, а також аудіальної частини. Виставка, яку можна переглянути на сайті проекту, складається з семи «кімнат», присвячених окремому герою дослідження і його професії, та дозволить глядачу максимально зануритися в атмосферу кожного місця та героя, реалістично відчути звуки їхнього життя.

Time Suburbs
Фото: Time Suburbs

НВ STYLE розпитав авторів виставки про те, як вона була створена, та про особливості роботи над нею.

Лізо, ви відомі своїми режисерськими роботами. Чому для цього проекту ви відмовилися від формату відео на користь фотографії?

Ліза Сміт, кінорежисерка, співавторка онлайн мультимедійної виставки Time Suburbs:

За освітою я кінорежисерка, але мене завжди були цікаві різні проекти за формою комунікації з глядачем. Так, я була співавторкою вистави Сад Пісень. Пісні саду, документальної вистави Папа разберется, Клас акт. Схід-Захід, знімала документальне кіно (фільм Школа № 3 отримав гран-прі секції Generation на міжнародному фестивалі Берлінале) та короткометражне ігрове (фільм Solitude був номінований як найкращий короткий метр Української кіноакадемії, і зараз є номінантом на британському кінофестивалі Raindance Film Festival).

Під час розробки проекту Time Suburbs, що відбулась вже під час карантину, нас надихнула книга Рухливий простір, а особливо стаття Мішеля Фуко Інші простори, яка наштовхнула на роздуми про різні простори, в яких існує людина. У Фуко є поняття альтернативного простору — гетеротопія. Цей простір починає функціонувати в повній мірі, коли люди опиняються в свого роду абсолютному розриві з їхнім традиційним часом. Наприклад, багато героїв, з якими ми познайомилися під час створення виставки, не використовують інтернет, і це впливає на перебіг їхнього часу, а деякі з них, наприклад, вівчарі в горах навіть не користуються годинником та орієнтуються по сонцю.

Команда проекту (Фото: Time Suburbs)
Команда проекту / Фото: Time Suburbs

Тому цього разу ми із співавторами Time Suburbs кінооператором Вячеславом Цвєтковим та звукорежисером Василем Явтушенком прийшли до незвичної для нас самих форми: поєднання плівкової фотографії та звукового ряду, і все це в документальному проекті. Це не відмова від кіно або відео — це інша форма, яка виросла з концепції, і яка в результаті народжує у глядача особливі відчуття від поєднання статичного зрізу простору — фотографії та бінаурального рухомого звукового ряду, який дає відчуття часу. Таким чином глядач виставки отримує незвичний для себе досвід, ще й онлайн, але для цього нашим глядачам потрібно бути терплячими — наш проект відрізняється від контенту, який ми всі звикли сприймати в інтернеті - за ритмом, формою та змістом.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Як створювався звуковий ряд до виставки Time Suburbs?

Василь Явтушенко, звукорежисер проекту Time Suburbs, студія 4Ears Sound Production:

На етапі створення звукової частини для мультимедійної виставки Time Suburbs ми мали вирішити дві важливі задачі - створити художнє рішення проекту та забезпечити динамічну зміну аудіоряду в залежності від дій користувача.

Коли ми почали обговорювати з Лізою і Славою нашу майбутню виставку (тоді ми ще планували її зробити офлайн, але карантин вніс корективи), то шукали засіб, який би міг дати глядачу відчутя реалістичності та синхронності існування світу на фотографії та світу навколо неї. Таким рішенням стало використання технології бінаурального звуку, яка дозволяє створити широкий аудіальний простір навколо глядача та дуже точно розташувати джерела звуку навколо нього — щоб ми відчували звук у навушниках на різних відстанях, як у житті.

Time Suburbs
Фото: Time Suburbs

Під час знімального періоду потрібно було зробити аудіозаписи дій героя, фактур та атмосферних шумів. Адже в нашому проекті було концептуально важливо створити для слухача максимально правдиву атмосферу, передати саме ті звуки, які оточують нашого героя. На цьому етапі важливо було, щоб звукорежисер на місці швидко зрозумів, які саме звуки будуть найбільш характерними для професії наших героїв, та зібрав велику палітру записів для подальшої роботи.

В процесі створення фонограми для онлайн-виставки нам вдалось віднайти художнє звукове рішення для кожної фотографії таким чином, щоб воно точно передавало атмосферу побуту та праці наших героїв. А завдяки використанню бінаурального ефекту, ми досягли значного ефекту присутності. Тому коли, наприклад, заглянете у віртуальну кімнату виставки, де розповідь йде про вівчаря, то завдяки звуку відчуєте, що опинились на гірському хребті, чуєте вітер та звук дзвіночків овечої отари. Завдяки цьому ефекту — фотографії ніби «оживають».

Time Suburbs
Фото: Time Suburbs

Щоб аудіоряд змінювався в залежності від дій користувача, ми зробили декілька шарів звукових ефектів, які поєднуються в фонограму лише в програвачі на сайті, тому фактично під час кожного перегляду створюється своя унікальна фонограма.

В результаті при поєднанні фонограми з фотографіями ми отримали дуже сильний ефект занурення — чорно-біла палітра фото надає великий простір для уяви, а бінауральна фонограма підтримує відчуття реалістичності цього простору. Не забудьте про навушники!

У вашому проекті представлено сім професій — сім кімнат. Як команда обирала ті чи інші професії? Яких героїв було записувати найлегше/найважче?

Ліза Сміт:

Кожна віртуальна кімната мультимедійної фотовиставки — це професія й тема, яку ми обрали. Коли ми розробляли проект, список був набагато довшим. Коли ми вибирали героїв, спирались на те, наскільки цікавим візуально та аудіально може вийти документальний матеріал. Також важливим критерієм вибору було те, що нам хотілось, щоб було представлено якомога більше областей нашої країни. І це було правильне рішення, адже мова героїв, простори в яких вони існують (від гірських хребтів у Карпатах до шахти в Торецьку) і, навіть, звуки, що їх оточують, в результаті дуже різні.

Time Suburbs
Фото: Time Suburbs

Коли вже всі професії були обрані, ми перейшли до етапу ресерчу та пошуку героїв. Тоді довелося отримати багато консультацій, юридичних дозволів, адже деякі місця із тих, що ми знімали, — це стратегічні об'єкти. Наприклад, Тендрівський маяк — найстаріший маяк на території України, і ми отримали дозвіл на зйомку від Держгідрографії спочатку всеукраїнського, а потім обласного значення.

Часто так було, що в інтернеті або по телефону неможливо було знайти інформацію, і доводилось приїжджати на місце, і там вже шукати героїв. Так, наприклад, трапилося з експедицією на Схід, в місто Торецьк. Ми спочатку приїхали до бабусі нашого друга, а вже потім випадково знайшли статтю в місцевій газеті про Профсоюз шахтарів, сіли в машину і поїхали прямо до них. Там ми познайомились з головою профсоюзу шахтарів, і я вкотре переконалась, що коли ти щиро та чесно розповідаєш, що хочеш зробити, — двері відчиняються.

Тому кожна наша експедиція було окремим викликом та пригодою для команди.

Показати ще новини
Радіо НВ
X