Поле битви — час. Рецензія на фільм Крістофера Нолана Тенет

29 серпня 2020, 08:06

В український прокат вийшов фільм Тенет — нова робота Крістофера Нолана, вирішена в жанрі шпигунського сай-фай трилера.

І режисер, і жанр знайомі один з одним давно, деталі сюжету трималися в найсуворішому секреті, ефектні трейлери натякали на одну загадку за іншою. Загалом, все як завжди.

Відео дня

НВ
Фото: НВ

Заковика тут була в іншому: в амбітному бажанні студії Warner Bros. перезапустити «новим Ноланом» світовий прокат з одного боку і в нерішучих перенесеннях дати прем'єри з іншого. В результаті і без того високі очікування від фільму стали геть завищеними. З останніми біда: виправдати їх просто неможливо.

Як наслідок, хороший фільм несправедливо розкритикували за абсолютно неважливі у випадку з Ноланом речі.

1. Сюжет

Агент ЦРУ, згодом названий Протагоністом (Джон Девід Вашингтон), бере участь в операції зі звільнення заручників в Київській опері. На операцію зі звільнення заручників нашаровуються ще кілька операцій, що проводяться не з такими благими намірами і не ЦРУ. Все це трохи збиває з пантелику, але тільки на перший погляд.

Мало не загинувши, Протагоніст виявляється завербованим для наступної операції, тепер вже такої, що стосується порятунку всього людства. На короткому брифінгу його забезпечують тією інформацією, яка є: характерним переплетенням пальців і одним словом — тенет. Швидше збитий з пантелику, ніж забрифований, Протагоніст падає в кролячу нору, де орієнтиром йому служать інстинкти і базована на них інтуїція.

Кадр из фильма
Фото: Кадр из фильма

2. Сценарій і драматургія

Власне, в бажанні Warner Bros. перезапустити фільмом Тенет прокат немає нічого крамольного. Ким як не Ноланом — найрентабельнішим і найпопулярнішим режисером останніх десяти років — його перезапускати. Більш того, на цей 150-хвилинний, 225-мільйонний інтенсивний шпигунський трилер сподіваються не тільки Ворнери, але і всі інші. І, до речі, представники нашої кіноіндустрії теж.

Робити якісь прогнози щодо фінальних зборів в умовах пандемії Covid-19 нерозумно, але вже зрозуміло, що історія фільму Тенет в прокаті буде довгограючою: одні підуть одразу, інші обережно почекають, коли стане трохи менше людей, байдужі передумають, почувши сплутані, але інтригуючі відгуки тих, хто долучився. Не варто забувати і про перегляди по другому колу. Час зараз тече по-іншому і поспішати нікуди.

Час часто тече по-іншому і в самому фільмі, що є його системоутворюючою ідеєю, головним атракціоном. І варто віддати належне Нолану, який тут ще й одноосібний автор сценарію, ідея хороша й візуально реалізував він її чудово. Але якщо як автору складних концепцій і технічно підкованій людині йому в сьогоднішньому великому кіно рівних немає, то ось сценарії й досі є Ахіллесовою п’ятою режисера.

Якщо озирнутися назад, на фільмографію Нолана, то найлюдяніші свої проекти він написав у співавторстві з братом Джонатаном. Це в першу чергу Інтерстеллар, де хлопці показали нам і достовірну чорну діру, і поговорили про довгоочікувану теорію гравітації, але найголовніше позначили в нашому Всесвіті новий фізичний параметр — любов.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Кадр из фильма
Фото: Кадр из фильма

Фільми, які Крістофер Нолан написав сам, є механізмами, де спритність рук важливіша за серце (і за все інше теж). Це й розмашисте військове полотно Дюнкерк, і чомусь головний референс в розмові про Тенет — шпигунський трилер про сни Початок. Так ось, нова робота режисера не дратує ні порожнечею Дюнкерка, ні фальшивою складністю Початку.

Це насправді по-хорошому простий фільм, дуже простий фокус. Треба просто уважно стежити за руками чарівника і один раз, приблизно в середині, включити уяву. Всі уявні складності сюжету фільму його герої промовляють й одразу ж пояснюють в своїх несхожих на розмови звичайних людей діалогах. Немов стежиш за спілкуванням роботів — шестерень в тому ж ноланівському механізмі.

Тут є натяк на почуття, але вони в Тенеті зовсім іншого роду, ніж в тому ж Інтерстелларі. Там сюжетна арка між героєм Макконахі (батьком) і Честейн (дочкою) була системоутворюючою. Без неї не було б фільму. В Тенеті почуття проговорюються ніяково і поміж справами, нібито герої кудись біжать у більш важливих справах і викрикують романтику на ходу. Просто тому, що так записано в голлівудській сценарній методичці.

Фільму Тенет не було б без концепції реверсивного ходу часу. Все інше в його сюжеті, аж до псевдозагадкового імені головного героя — деталі конструктора.

І тут картину можна порівняти з передовим зразком ШІ, який вміє складати з відповідних слів гарний вірш, але не може зрозуміти ні його змісту, ні змісту самих слів. Точно так само Нолан бере трохи з Грема Гріна, трохи з Бонда, трохи з кіно 70-х, але не те щоб повідомляє нам щось нове, більш того — він навіть не сильно заглиблюється в жанр. З іншого боку, бог з ним з чимось новим, коли від напруги втискаєшся в крісло, від краси захоплює дух, а дві з половиною години проносяться як секунда (коли востаннє хтось відчував щось подібне в кінотеатрах?).

Кадр из фильма
Фото: Кадр из фильма

3. Актори і картинка

Оператором Тенета значиться майстер Хойте Ван Хойтема (Інтерстеллар, Дюнкерк, До зірок). Ідеально зняті ідеальні локації, трохи великих планів здивованого обличчя Протагоніста, бездоганні кадри місцями нагадують про шпигунську класику 70-х (Три дні Кондора, наприклад): його камера спокійно і найгарнішим чином фіксує неспокійну реальність.

Можна згадати й інші референси (крім Кондора), але давно варто визнати, що Нолан знімає зважаючи на себе, на своє почуття прекрасного. Його фільми — це речі в собі: скляні кулі з мікросвітом під куполом. І режисера за це важко звинувачувати, якщо виходить так добре.

Єдиний недолік — це частково побудована, частково намальована фінальна локація, яка виглядає зовсім неправдоподібно. Але там Нолана підвело й почуття сценарної міри: заключний діалог між Протагоністом і його напарником Нілом (Роберт Паттінсон) надлишковий вже в якомусь комічному ключі й змушує згадати про мем про Землю і двох астронавтів.

В іншому фільм ритмічно порізаний і напружено озвучений колючою електронікою (тут варто подякувати новому для Нолана композитору Людвігу Йоранссону). Все це робить картину чарівною.

Кадр из фильма
Фото: Кадр из фильма

Протагоніст Джона Девіда Вашингтона — збірний образ героїв шпигунських трилерів. Він і розгублений, але чесний журналіст, що раптово дізнався правду, і благородний спецагент. Отримавши благословення від Майкла Кейна і заручившись підтримкою ще одного британця з секретом Ніла, він встигає врятувати світ і в процесі - даму свого серця.

Ніл Роберта Паттінсона — типовий персонаж Грема Гріна. «Тихий американець» з колишніх британських колоній, артистичний, розумний, хитрий. На вигляд слизький, але насправді просто обізнаний краще за інших і той, хто побачив, відповідно, більше. При тому, що у Нолана рідко виходить звести своїх героїв в якійсь подобі акторської хімії, між Протагоністом і Нілом зав’язується тепла дружба. Це не броманс, але дует у хлопців, швидше за вийшов, ніж ні.

Елізабет Дебікі в ролі Кет — дружини осоловілого від влади російського олігарха, досить тендітна, щоб її тягнуло рятувати, і в міру рішуча, щоб зробити те, що їй доведеться за сценарієм. Плюс — своєю витонченою зовнішністю вона чудово вписується в інтер'єри, а за допомогою свого великого зросту рухає одну важливу сцену вперед.

Кеннет Брана в ролі російського олігарха Андрія Сатора не дратує самозамилуванням, як це часто буває у актора, а дійсно розчиняється в образі. Актор створив типового бондівського лиходія. Антагоніста, якого треба вбити, але в силу однієї сюжетної умови (важливої, але не нової) — виключно на умовах Протагоніста.

Кадр из фильма
Фото: Кадр из фильма

Тенет — вердикт НВ

8/10

Крістофер Нолан зібрав кілька ключових для шпигунського жанру архетипів і зосередившись не на них, а на концепті, який задумав багато років тому, зняв захоплюючий, хвилюючий очі та розум фільм. За такими в восьми випадках з десяти люди і йдуть в кінотеатри.

Більш того, через обставини виходу картини в прокат і її структурних особливостей, Тенет ще й чудова нагода видихнути і подивитися на творчість Нолана спокійним, тверезим поглядом. Побачити його сильні та слабкі сторони. Зрадіти першим і у випадку з конкретно Тенетом закрити очі на другі. Адже кілька недоліків в хорошому фільмі іноді працюють в плюс, підсвічуючи його достоїнства. Як співалося в одній пісні: «There is a crack in everything. That’s how the light gets in».


Тенет

Tenet

2020 рік

США

Режисер — Крістофер Нолан

У головних ролях: Джон Девід Вашингтон, Роберт Паттінсон, Елізабет Дебікі, Кеннет Брана, Майкл Кейн, Дімпл Кападія, Аарон Тейлор-Джонсон, Хімеш Патель та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X