ТЕАТРАЛИ-
ВІРТУАЛИ
На тлі карантинних обмежень ряди онлайн-глядачів стрімко поповнюються. А ви вже встигли «сходити» в онлайн-театр? Один з таких — проєкт «Театр 360 градусів», який в першій декаді квітня показав всій країні сімейний відеоспектакль "Шинель" за мотивами М.Гоголя.
Дотримання соціальної дистанції, скорочення кількості глядачів, жорсткі локдауни... Для сфери видовищ у всьому світі настав дуже складний час.
Чудовий новий світ
Відповідь на це гамлетівське запитання формулюється прямо на наших очах. Культурний світ повільно, але впевнено занурюється у віртуальний простір, освоюючи інноваційні технології та нові формати роботи. А онлайн-вистави стали справжньою відтулиною для театралів в усьому світі. Багато українських театрів теж виклали онлайн-версії своїх вистав.

Так, відеоваріанти старих вистав цілком можна показувати. Але як при цьому знайти фінансові засоби для нових прем'єр? Адже витрати, необхідні для утримання акторської трупи і приміщень, зростають, а доходи, на жаль, поки що падають. І це реально велика проблема для багатьох творчих колективів.

Авторки арт-проєкту «Театр 360 градусів», відома українська актриса, ведуча Радіо НВ Даша Малахова і продюсерка Наталя Чижова, вже другий рік працюють над пошуком шляхів і рішень цієї складної проблеми. І все тому, що успіх цього проєкту має три важливих складових: талановита творча команда + інноваційні технології + партнерська і глядачева підтримка.

Завдяки креативній роботі команди «Театр 360 градусів» і підтримці брендів і компаній вперше в Україні стали знімати і показувати широкій аудиторії відеоверсії театральних постановок з використанням різних технологій і спецефектів, що доповнюють сюжет вистави.
А починалося все так...
Ідея виникла в квітні минулого року, на піку першого локдауну. А 17 листопада 2020-го стартували онлайн-покази відеоверсії першої вистави «Камінний господар», поставленого режисером Іваном Уривським для Театру на Подолі за мотивами поетичної драми Лесі Українки.

Технології, застосовані в цій відеоверсії, на рівні гучних голлівудських блокбастерів — вперше в Україні вистава була об'єднана з 3D-копіями акторів і декорацій.
Говорячи про алгоритм занурення глядача в світ відеовистави, Даша Малахова наголосила:
Даша Малахова
У нас не поставало завдання піти від реальності. Ми хотіли дати дуже якісні картинку і звук. І ніколи не підміняли ці поняття.

Наше завдання — просувати український театр. Ми хочемо популяризувати його: навчити людей купувати квитки, інвестувати в культуру, допомагати донейтами, дивитися вистави. І прагнемо перебувати в полі зору глядача. Відеоверсії — хороша можливість зробити це. А ще — робимо свою роботу максимально якісно, щоб це не шкодило самому театру, виводячи його в категорію нового дуже класного візуального мистецтва, яке хочеться пережити.
Допомога «залу»
Без неї арт-проєкт «Театр 360 градусів» не зміг би так швидко і ефективно реалізуватися. Над створенням першої вистави проєкту працювало понад 70 осіб: актори, режисери, оператори, продюсери, костюмери, волонтери та багато-багато інших. Так, зйомка першої вистави тривала всього два дні. А на 3D-сканування акторів і декорацій в спеціальній студії треба було ще три дні, а після — кілька тижнів постпродакшена (в Голлівуді такі процеси тривають місяцями). Погодьтеся, досить стислі терміни, адже онлайн-прем'єри відбулися через місяць після зйомок. Це вимагає величезних творчих, технічних і, природно, фінансових витрат.

За словами творців проєкту, спонсорів стали шукати самостійно. Одним з провідних партнерів виступила компанія Visa, глобальна компанія платіжних технологій, яка бере активну участь у розвитку театральної індустрії в Україні.
В межах міжнародної кампанії #ПоддержиСвоих Visa підтримує інноваційний проєкт «Театр 360 градусів», щоб не тільки допомогти малому і середньому бізнесу, а й сприяти трансформації культурних проєктів в цифровому світі.
Кампанію #ПоддержиСвоих запустила в червні 2020 року, щоб сприяти розвитку підприємництва в Україні, допомогти малому і середньому бізнесу адаптуватися до нової реальності під час пандемії COVID-19 і заохочувати споживачів підтримувати малий бізнес.

На онлайн-платформі Visa для малого і середнього бізнесу зібрана інформація про те, як почати і розвивати свій бізнес. Також там доступні спеціальні пропозиції від партнерів Visa і бізнес консьєрж-сервіс для підтримки операційної діяльності малого бізнесу.

А в липні 2020-го Visa запустила безкоштовну освітню онлайн-програму #She'sNext для українських жінок-підприємниць і власниць малого бізнесу в межах глобальної кампанії She's Next Empowered by Visa.

Завдяки такій продуманій підтримці «Театр 360 градусів» знову порадував своїх глядачів прем'єрою.
Онлайн-прем'єра в подарунок
На радість театралів-віртуалів 1 квітня 2021 року відбулася онлайн-прем'єра відеовистави «Шинель», поставленого в Театрі на Подолі і знятого в межах унікального для нашої країни проєкту «Театр 360 градусів». Відеоверсії дозволяють «відвідати» театр не тільки театралам, але й значно розширюють аудиторію театрів, виходячи на новий рівень і пропонуючи більш доступне бачення мистецтва широкій аудиторії.
Десь в жовтні минулого року, як тільки ми відзняли «Камінного господаря», — згадує Даша Малахова, — до нас дійшло осяяння, що наступна вистава має бути «Шинель».

Перша наша вистава була досить артхаусною, скажімо так, не для всіх зрозумілою. Тоді нам хотілося зарекомендувати себе як серйозний театральний проєкт. Водночас ми робимо театр попсовим, але робимо це дуже якісно, не переходячи меж, не потрапляючи в категорію естради або digital-серіалу. Тобто ми повинні зберігати і посилювати відчуття театру. Але український театр дуже різний. Ми з Наташею думаємо, що відзнімемо 10-15 вистав, які будуть показувати обличчя сучасного українського театру. Після першої відзнятої постановки ми зрозуміли, що хочемо зробити проєкт для всієї родини. Тому і вибрали «Шинель».

А ще ми партнери з громадською організацією «Бачити серцем». Хлопці допомагають дітям і підліткам з комплексними порушеннями розвитку соціалізуватися в суспільстві. На нашу думку, Акакій Акакійович, головний герой вистави, — теж міг би бути їхнім «клієнтом». Подивившись «Шинель», ви також можете допомогти «Бачити серцем» і зробити благодійний внесок.
Щоб максимально «перенести» глядача в театральний зал під час онлайн-перегляду вистави, творці об'єднали сценічне мистецтво і технології відеозйомки і саундефектів.
Валентин Кондратюк
Ми спробували дати глядачеві поглянути на світ очима Акакія Акакійовича, — роз'яснює Валентин Кондратюк, режисер відеоверсії вистави «Шинель». — На початку вистави і до появи Шинелі композиція кадру була збудована з негативним простором, ніби на Акакія тисне весь зовнішній світ, він у ньому маленький. У першій частині вистави також переважає сірий колір з невеликими відтінками синього і помаранчевого. Але це не всі фарби цього світу. А з появою Шинелі статична камера стає ручною, починає хитатися — в ній з'явилося життя. І в житті Акакія Акакійовича з'явилося життя, наповнене фарбами і рухом. Погляд на героя і на весь світ став ширше, все здобуло динаміку, завирувало і зацвіло.
Музику для вистави писали популярні українські композитори-електронники Олександр Філоненко і Дмитро Авксентьєв, а після — записали її не в студії звукозапису, а прямо в стінах Театру на Подолі. Кажуть, його акустика допомагає занурити глядача в історію, подарувати йому відчуття перебування в театрі, сидячи на дивані. Зіграли композиції 22 музиканти симфонічного оркестру «Віртуози Києва».
Найскладніше завдання для нас — запис оркестру в будівлі Театру на Подолі, — ділиться своїми відчуттями від роботи над музикою для вистави композитор Олександр Філоненко. — Цього ніхто до нас не робив, і ми не були до кінця впевнені в результаті, однак він перевершив всі найсміливіші очікування. Чудове приміщення з відмінною акустикою, оснащене за останнім словом. Плюс злагоджена робота команди.
Бери і роби!
Для всієї команди проєкту «Театр 360 градусів» важливо показати кожному своєму глядачеві, що карантинні обмеження — це можливість створювати нове, виходити за межі, «робити з лимонів лимонад», щоб проживати кожну мить наповнено.
Кожній виставі, який знімаємо, ми даємо друге життя, — каже Даша Малахова. — ЇЇ відеоверсію можна відправляти на міжнародні театральні фестивалі, такі вистави можуть подивитися люди з усього світу, не побувавши в Києві, в Театрі на Подолі, або в якомусь іншому театрі України. Адже в наших планах знімати й популяризувати вистави не тільки київських театрів.

Це не завжди може бути відеоверсія. Зараз працюємо над створенням платформи для подкастів, щоб ми могли зробити аудіоверсії вистав і теж їх просувати. Театральний ресурс великий: є відрепетирувані п'єси, спрацьовані актори, костюми, готові спецефекти. Тільки бери і роби!
Професійний азарт авторів проєкту «Театр 360 градусів» дуже заразливий. Чекаємо нових прем'єр!