Смерть між рядків. Рецензія на фільм жахів Страшні історії для розповіді в темряві
В український прокат вийшов фільм Страшні історії для розповіді в темряві — з одного боку продюсерський проект мексиканця Гільєрмо дель Торо, з іншого — нова режисерська робота норвежця Андре Овредала.

Дель Торо не звикати вихоплювати талановитих режисерів на ранніх етапах їхніх кар'єр. Так було з дебютним фільмом іспанця Хуана Антоніо Байони Притулок. Байона надалі переїхав в США і поставив там дорогущий Світ юрського періоду: Занепале королівство. Так було і з аргентинцем Енді Мускетті і його дебютним фільмом Мама. Мускетті надалі теж переїхав до США і поставив там найбільш касовий фільм жахів в історії (Воно).
Приблизно так само вийшло і з Овредалом. Дель Торо подивився його дебют - захоплюючу фантазію Мисливці на тролів, був вражений ним і коли справа дійшла до вибору режисера для екранізації популярної в англомовному світі книги Елвіна Шварца швиденько ангажував норвежця на зйомки. Так з'явився фільм Страшні історії для розповіді в темряві.
Сюжет
1968 рік. Невелике містечко Міл Веллі десь у північній частині США. Як і в будь-якому подібному містечку в Міл Веллі є старий занедбаний будинок і легенда, пов'язана з ним. Будинок належав Беллоузам - системоутворюючому сімейству Міл Веллі. У них в активі колись була целюлозна фабрика. Потім зникла фабрика і безслідно зникли Беллоузи.
Залишився лише будинок і страшні історії про Сару Беллоуз - божевільну дівчину, яку її сім'я тримала в підвалі і яка за чутками вбивала дітей.
Напередодні Хеллоуїна в покинутий будинок Беллоузів проникає випадкова група підлітків. За традицією легковажно ставлячись до легенд минулого, вони пробуджують бунтівний дух Сари: дівчина на ім'я Стелла знаходить збірку оповідань останньої та забирає книгу з собою.
Того ж вечора в книзі з'являється нове оповідання, а один з хлопців, який побував в проклятій хаті, безслідно зникає. Наступного дня відбувається те ж саме з іншим підлітком. Стелла починає розуміти, що справа нечиста.

Сценарій і драматургія
Схема, за якою дель Торо почав співробітництво з Андре Овредалом все-таки трохи відрізняється від попередніх дослідів знаменитого мексиканця. До Страшних історій для розповіді в темряві Овредал вже зняв один фільм на батьківщині (Мисливці на тролів) і встиг зробити фільм в США - скромний, але по-своєму ідеальний хоррор Розтин Джейн Доу.
Саме на останню картину найбільше схожі Страшні історії. Схожі не сюжетом, але манерою оповіді, структурою. Овредал заходить здалеку. Ще до потрапляння в будинок Беллоузом ми знайомимося зі Стелою і дізнаємося, що вона живе з батьком, мучиться почуттям провини через смерть мами і пише оповіді жахів.
Ми дізнаємося, хто в Міл Веллі головний хуліган - хлопець на ім'я Томмі. Мало не на самому початку фільму Томмі записується добровольцем до В'єтнаму. А ще в місто проїздом заїжджає мексиканський хлопчина Рамон. Що не залишається без уваги шерифа Міл Веллі, прописаного з легкою ноткою недовіри і расизму.

Все це робить фільм Овредала ближчим до глядача.
Серйозна деталь, яку режисер постійно повертає в кадр: телевізор з Ніксоном, який промовляє щось військово-патріотичне. Так, по-перше, події того досить бунтівного в історії США періоду римуються з неспокійним сьогоднішнім періодом.
А, по-друге, народжується наріжний для фільму Страшні історії для розповіді в темряві мотив: країна поїдає своїх дітей. Ніксон тут - той же монстр. Тільки він діє не точково, а відомим всім способом намагається заволодіти умами відразу мільйонів. І відправити їх у горнило війни.
Смертельно небезпечна книга Сари Белловз надає цій метафорі опуклості й одночасно ілюструє її "на місцях": оповіді на наших очах з'являються в книжці відображають страхи Стелли, Томмі, Рамона та інших і з їхньою допомогою буквально поглинають хлопців.
Коло замкнулося. Залишилося знайти з нього вихід. Для Овредала вихід - це діалог. Звучить просто, але кращого способу людство ще не придумало.

Актори і картинка
Упаковано ж все це в обгортку підліткового хоррора. Фільм Страшні історії для розповіді в темряві не проникнуть ностальгією, як, наприклад, ті ж Дивні дива. Що відразу надає йому статус повноцінного висловлювання, а не приємної подорожі по хвилях пам'яті.
У той же час слово "підлітковий" безумовно знижує градус страху і непередбачуваності. Фільм Овредала не злякає сучасного глядача і не здивує несподіваними поворотами. Але він візьме різноманітністю монстрів (їх тут кілька і зроблені вони на вищому рівні), акторськими роботами та історією.

Страшні історії для розповіді в темряві - вердикт НВ
8/10
Таким чином, правильніше було б назвати картину норвежця страшною казкою. Причому існує вона поза контекстом, без оглядки на найближчих конкурентів (Воно, наприклад). Що викликає повагу: намагатися перекричати сусіда може кожен, а от зняти гідний фільм для 14-15 річних, що наштовхує на роздуми, - не всі.
Страшні історії для розповіді в темряві
Scary Stories to Tell in the Dark
2019 рік
США
Режисер - Андре Овредал
У головних ролях: Зої Маргарет Коллетти, Майкл Гарза, Остін Зажури, Гебріел Раш, Дін Норріс, Джил Беллоуз, Лоррейн Туссен та інші.