Смерть на Нілі: фільм про кохання, в якому Еркюль Пуаро збриває вуса і стає звичайною людиною

13 лютого 2022, 13:31

В український прокат вийшов фільм Смерть на Нілі — друга екранізація однойменного класичного роману Агати Крісті, здійснена режисером Кеннетом Браною, компанією 20th Century Studios та продюсером Рідлі Скоттом еред інших).

Валерій Мирний

Кінооглядач НВ

Цей новий виток захоплення старозавітними станом на зараз сюжетами британської письменниці був запущений у 2017-му раптовим успіхом Вбивства у Східному експресі — зробленого тією самою командою ансамблевого фільму з атмосферними антуражем та млявим сценарієм.

Відео дня

Картина Смерть на Нілі, по ідеї, повинна відповісти на питання, що, крім нудного ескапізму, може запропонувати глядачам ця ревізія класики.

1. Сюжет

Поля Першої світової. Молодий і кмітливий бельгієць Еркюль Пуаро підказує капітанові, як можна без особливих втрат взяти німецький міст. І рятує свій взвод від вірної загибелі. Там Пуаро отримує шрами на обличчі й за порадою коханої приховує їх за вусами, які через багато років стануть легендарною частиною образу великого детектива.

Через багато років настає. Еркюль Пуаро спокійно проводить час у Єгипті. Відпочинок порушує поява його давнього друга – молодого франта на ім'я Бук. Той збирається в круїз на теплоході Карнак Нілом — весільну подорож, організовану багатою нареченою Ліннет, і, обіцяючи сищику захоплюючу пригоду в хорошій компанії, де ніщо не нагадуватиме про роботу, кличе його з собою.

Пуаро погоджується й одразу потрапляє у вир любовних пристрастей та брудних інтриг, які тригерять травми у його минулому, і таки отримує роботу: на теплоході відбувається вбивство. Під підозрою знову всі.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Виконання

Цілком можливо, в епоху постійних змін, коли земля намагається піти з-під ніг кілька разів на день, і надлишку контенту, коли те, що відбувається навколо, стає не врівноваженою річкою, з якої можна не поспішаючи щось черпати, а стрімким потоком, який то затягує, то виштовхує, такі фільми як Вбивство у Східному експресі або Смерть на Нілі стають спокійною лагуною, запливши в яку можна видихнути і на кілька годин забутися.

Що, втім, не скасовує претензій до них. Адже стан абсолютного інтелектуального та фізичного спокою — це вир, де править нудьга. Приблизно таким і був фільм Вбивство у Східному експресі — нудним, невинахідливим і також егоцентричним. Останнє стосується режисера Кеннета Брани та його дуже одномірного трактування Еркюля Пуаро. Сищик у виконанні Брани - це здатний видавати міцні, засновані на логіці висновки сноб. І все. Ні самоіронії, ні серця. Тільки самолюбування та зарозумілість. Однією з найгірших сцен у фільмі 2017 року була та, де Пуаро встановив посеред залізничних колій стіл, посадив за нього пасажирів та читав їм лекцію про злочин та покарання: штучність та якесь режисерське нахабство дії при цьому зашкалювали.

У фільмі Смерть на Нілі штучність залишилася на місці, але з самим Пуаро сталися деякі позитивні метаморфози. Ось ця лінія з вусами та коханою додала йому ще одного виміру і зробила, нарешті, людиною. У Пуаро з'явилося серце, і воно, як виявилося, було розбите. Вуса ж стали не лише ексцентричним атрибутом бельгійця, але ширмою, за якою великий детектив ховав себе від емоцій. Артефакт, пов'язаний із коханою, яку Пуаро так і не відпустив.

Епізод із Першої світової Брана зняв, щоб показати, наскільки сильно зачепило Пуаро подія на теплоході Карнак. Звісно, у строкатому натовпі вбивць та підозрюваних режисер відобразив і гостросоціальні питання сучасності: колишня капіталістка та недороблена комуністка стали нарешті коханками; темношкіра співачка та її дочка розмірковують про забобони — але це лінії третього порядку. Вони не такі важливі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Важливо, що весь цей набір персонажів страждає від кохання: прихованого, нерозділеного, того, що не отримало схвалення. Один із цих вузлів пристрасті затягується у вбивство. Всі відображаються на емоційному стані Пуаро і пробивають його броню. Що, в свою чергу, позначилося на фінальній сцені викриття вбивць. Вона у фільмі Смерть на Нілі не викликає сором, а полум'яна, бо детектив викриває не лише злочинців: він одночасно розуміє багато про себе. Брана, варто визнати, зіграв цей епізод чудово.

Якщо коротко, то у фільмі Смерть на Нілі у головного героя з'явилася історія і вона закінчилася катарсисом. Не таким яскравим, як могло б бути, але щось у цьому випадку вже добре.

Втім, перекочували з Експресу до Нілу і проблеми. Насамперед штучний задник картини. Артефакти Єгипту в фільмі Брани намальовані на комп'ютері й намальовані не те, щоб добре. Хоча навіть якби було добре, все одно сама природа CGI погано позначається на сюжеті. Тут можна згадати фільм Смерть на Нілі 1978 року, в якому ця опереткова, по суті, історія розігрувалася на тлі справжнього Стародавнього Єгипту: Великих пірамід, Сфінкса, Абу-Сімбел.

Людське, миттєве, таким чином, протиставлялося вічному, що створювало додатковий ефект, додатковий, філософський навіть вимір фільму.

У версії Брани цього нема. І його стрічка при всіх її технологічних хитрощах у візуальному плані бідна. А голий сюжет, навіть з огляду на «хід із вусами» Пуаро, не може забезпечити повного занурення у фільм. Він, сюжет Смерті на Нілі, для цього дуже простий, відомий і старий.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Смерть на Нілі – вердикт НВ

7/10

Чи триватиме викривальний похід Еркюля Пуаро далі – покажуть збори. Але в другому фільмі цієї штучної серії ярмарок марнославства змінився просто розказаною історією про кохання та про те, як воно впливає на життя. Як воно може її отруїти і як надихнути. Як надати сенс і як забрати взагалі все, навіть душу.

Кеннет Брана – режисер, якщо говорити грубо, старорежимний. І чекати від нього якихось ігор із класичним сюжетом, на жаль, не доводиться. Але зміни, все ж таки, він деякі привніс, і вони позитивні. Не відзначити це також не можна.


Смерть на Нілі

Death on the Nile

2022 рік

США, Великобританія

Режисер - Кеннет Брана

У головних ролях: Галь Гадот, Летіша Райт, Армі Хаммер, Аннетт Бенінг, Алі Фазал, Софі Оконедо, Том Бейтман, Емма Макі, Дон Френч, Роуз Леслі, Дженніфер Сондерс та Рассел Бренд.

Показати ще новини
Радіо NV
X