Це вам не інтернет: як європейським театрам для дітей вдається конкурувати з гаджетами і перемагати

10 вересня 2021, 13:50

Ви популярні, доки вас слухають чи дивляться діти. Це вибаглива аудиторія, яку складно зацікавити, але вона водночас найактивніша. Театр — це діалог, бо людина сама по собі самотня, і коли розмова складається — стає неважливо, якого рівня цей театр.

Слава Жила

художній керівник Київського академічного театру Актор

Відвідини театру розвивають наш мозок, а все, що відбувається на сцені, дає поштовх мислити повноцінно. Тож дітей варто водити навіть на дорослі вистави.

Також театр можна використовувати для соціалізації дитини, виховання художнього смаку. Від відвідування театрів для дітей та юнацтва у дитинстві залежить, чи ходитиме сюди людина вже у дорослому віці, тому це ще й виховування глядача.

Відео дня

Театри опановують нові формати

Доки існує театр, що цікавий для дітей та юнацтва, його не затьмарить ані діджитал прогрес, ані телебачення, ані інтернет. Скласти конкуренцію Disney ми в силі, поки розвиваємося разом з глядачем. Тож головний показник моєї роботи — присутність глядача в залі.

Театру не завжди варто ворогувати з новими форматами. Мюзикл The Lion King за мотивами мультфільму від Disney показують понад 20 років. Цю постановку побачили у різних країнах і світу і, будьмо відвертими, вона заполонила серце не тільки дітей, а й дорослих глядачів. Мюзикл дав глядачеві більше, аніж він очікував. У цьому і є сенс постановок для дітей. Нові сцени, музика, пісні. Це створює додатковий зміст та підтексти для тих, хто прийшов до зали. Я не кажу вже про підготовку та процес відвідин театру, що є частиною справжньої театральної традиції.

timeout.com
Фото: timeout.com

Потім світ побачив мюзикл про Мері Поппінс й не тільки. Завдяки існуванню Disney Theatrical Productions з’являлися адаптації мультфільмів Холодне серце, казок про Алладіна та Русалоньку.


Сучасність театрів: аудіопригоди, COVID-19 та неформальне спілкування

Європейська театральна традиція сформувалася значно раніше за українську, але сприяє її розвитку і в нашій країні. До прикладу, досвід Німеччини може розповісти про перший у світі стаціонарний театр ляльок у німецькомовному просторі. Мюнхенський театр маріонеток існує вже понад 100 років і постійно навчається працювати з дитячою аудиторією, бо це головний глядач. Його контент дуже різноманітний і вміє дивувати ще з моменту, як мюнхенські лялькарі винайшли свою ляльку Kasperl Larifari.

Щоправда, локдаун вплинув і на репертуар, і на прибутки театру (бо він приватний). На вихідних театр ставив по три вистави, які відвідувала лише третина глядачів. Через карантинні обмеження Мюнхенський театр маріонеток звертався за пожертвами до аудиторії. І глядачі підтримали його.

Сьогодні тут можна побачити дитячі вистави Місячний ліхтар Людвіга Шустера, Гензель та Гретель на музику Енгельберта Хампердінка, Лицар іржі і Принц шоу тощо. У них розкривають вічні теми, але в сучасній обробці, що дає можливість бути почутими навіть найменшими глядачами.

Мюнхенський театр маріонеток
Фото: Мюнхенський театр маріонеток

У Великій Британії розвинені театри для дітей та юнацтва. У них увагу акцентують на акторській грі та декораціях. Приміром, Unicorn Theater систематично працює зі своїм глядачем. Для цього влаштовують яскраві вистави, ледь не щодня екскурсії, й показують, як їхній театр працює зсередини. Схоже спілкування дає можливість ще більше зацікавлювати дитячу аудиторію й дарувати відчуття причетності до магії, яку вони бачать на сцені. Особистісне спілкування та зустрічі на майстер-класах також сприяють увазі до Unicorn Theater. Відтак, щоб залишатися цікавими для глядачів потрібно «брати» дитячу аудиторію ще й відкритістю.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Unicorn Theater
Фото: Unicorn Theater

Unicorn Theater приділяє чимало уваги візуалу своїх продуктів та пропонує нові формати й активності для глядачів, має сучасний та стильний сайт, де розповідає про свою роботу. Наприклад, безкоштовні «аудіопригоди» Attack of the wolfdogs чи онлайн-сторітелінг Story Seekers, який підготували спільно з національним театром.


«Дорослі» теми на сценах театру для дітей

Хіба можна забути про найстаріший професійний ляльковий театр у Європі. Він має назву Divadlo Spejbla a Hurvínka й розташований у Празі. І знаєте що? Він досі залишається дуже популярним не тільки у Чехії, а й всіх країнах світу. Цей живий театр для дітей здебільшого про гумор та режисерські постановки дитячих казок, але тут ставлять вистави й про серйозні етапи у дитячому житті.

Наприклад, перехідний вік, проблеми дорослішання. Загалом складніші теми висвітлюють завдяки сатиричним комедіям. Цей театр говорить «людською і сучасною» мовою зі своїм глядачем і залишається популярним. Найчастіше його відвідують жителі Праги, але завдяки тому, що Divadlo Spejbla a Hurvínka постійно прогресує, на вистави театру під час гастролей приходить чимало людей. Мабуть, усе це заслуги професійних лялькарів, які постійно доводять, що варті уваги навіть найменшого глядача.

Divadlo Spejbla a Hurvínka
Фото: Divadlo Spejbla a Hurvínka

Про свій репертуар та зустрічі з відвідувачами театр розповідає у соцмережах, постить фото з вистав та пише пости, у яких запрошує приходити на вистави. Сьогодні тут працюють у жанрі комедії та драми, а актори використовують пісні, пантоміму, діалоги, звернення до глядача.

Італійський дитячий театр Testoni Ragazzi — La Baracca теж має цікавий досвід й працює вже понад 45 років. Тут набули унікальний професійних рис, якими й зацікавлюють дитячу публіку досі. Але вони цікаві не тільки виступами, а й взаємодією з аудиторією поза сценою. La Baracca — Testoni Ragazzi постійно влаштовує майстер-класи для дітей та підлітків у вільному форматі. На них можна спробувати себе як актора, або просто спілкуватися з однодумцями. Такий інтерактив приваблює глядача, тому цей досвід теж можна успішно використовувати в наших умовах.

Testoni Ragazzi — La Baracca щосезону намагається дивувати аудиторію. До прикладу, влаштовують вечірні шоу та покази: серед останніх — L`universe e`un materasso, Sapiens Mi fai paur, Branco di Scuola тощо.

Testoni Ragazzi
Фото: Testoni Ragazzi

Франція ж майже 50 років тому створила одразу шість державних театрів для дітей у різних містах. Їх фінансує держава та місцева влада. І це хороший кейс, бо мережа театрів має бути розгалуженою, вони мають бути у кожному містечку, щоб залишатися доступними.

Театри у Кані та Сартрувілі показують сучасні казки для дітей та підлітків, а драматичні центри у звичний складний репертуар додають щонайменше дві казки для дітей. До того ж у Франції є репертуарні театри, які сформували афішу згідно з певною тематикою. Подекуди показують адаптовану до віку глядачів класику. Як ось Маленький принц, Землемір, Стільці тощо. Особливу увагу французькі театри надають розвиваючим виставам, де діти разом з акторами вивчають абетку чи тварин. Завдяки різноманітності, театр для дітей у Франції є частиною освіти та формує художній смак людини ще з самого дитинства.

Серед найкращих світових театрів для дітей знаходяться і польські. Згадаймо Teatr Lalki Maski i Aktora Groteska у Кракові, що вже десятиліттями влаштовує власний Фестиваль малих театральних форм. Тут репертуар чітко розподіляють на казки, міфи та байки, що дає змогу «потрапляти» у цільову аудиторію. Лялькові вистави за сценаріями казок готують для маленьких глядачів, а ось на байки вже частіше ходять сім'ями. Натомість міфи популярні серед дорослих людей.

Teatr Lalki Maski
Фото: Teatr Lalki Maski

Для спектаклів Teatr Lalki Maski використовують ляльок та іграшки, які поєднуються з гумором та смішними діалогами, що розважають дітей, але в основі вистави може бути важлива чи актуальна проблематика.

Отже, вміння працювати з людьми різного віку й бути для них цікавими — хіба це не справжній професіоналізм?

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X