Сім причин відвідати фестиваль Німі ночі

27 червня 2018, 00:11

C 28 по 30 червня в Києві пройде найбільший в Східній Європі фестиваль німого кіно та сучасної музики Німі ночі - безпрецедентна подія, де німе кіно буквально знаходить нове життя.

НВ STYLE називає сім причин, щоб відвідати фестиваль.

1. Знахідки українського кіно

В рамках фестивалю відбудуться ре-прем'єри одразу двох знакових українських німих фільмів, які вважалися довгі роки втраченими безповоротно. Один з них - комедія Свині завжди свині (1931) - історія про те, як дві звичайні морські свинки стали причиною справжнього божевілля, що охопило залізничну станцію Пупки. Фільм був знятий в Одесі учнем Леся Курбаса - Хананом Шмаіном, який висміював бюрократизм і поряд з фільмами Миколи Шпиковського, справедливо вважався одним із кращих українських комедій свого часу.

Відео дня

Другою ре-прем'єрою фестивалю стане науково-популярний фільм Людина і мавпа (1930) Андрія Вінницького і Юзефа Мурина. Вінницький вважався піонером українського науково-популярного кіно і в 1940-х роках був відзначений спеціальною нагородою Каннського кінофестивалю. При цьому сама стрічка ілюструвала теорію Дарвіна про еволюцію видів і, на думку тодішньої критики, була найкращим зразком жанру.

Довгі роки обидві кінострічки вважалася загубленими. Однак в 2015 році Свині завжди свині були виявлені в Федеральному архіві Німеччини, а через два роки в токійському Національному кіноархіві Японії, стараннями Довженко-Центру, була знайдена стрічка Людина і мавпа.

2. Класика світового кінематографа на великому екрані

Німі ночі - це чудова можливість побачити на великому екрані і в хорошій якості шедеври німого кіно. Двома головними перлинами цьогорічного фестивалю стануть фільми Підземка (1928) Ентоні Асквіта і Вітер (1925) Віктора Шестрема.

Підземка - це справжній сінефільский скарб, що розповідає про любовний трикутник в надрах лондонського метро. Фільм балансує на межі комедії, мелодрами і трилера, показує страхи городян початку століття і цілком заслужено вважається одним з кращих британських фільмів в історії кіно.

Вітер - це творіння шведського режисера Віктора Шестрема, якому не раз зізнавався в любові сам Інгмар Бергман. Фільм був знятий в Голлівуді із зіркою світового кіно Ліліан Гіш в головній ролі, отримав відразу декілька номінацій на Оскар і став одним з останніх голлівудських шедеврів епохи німого кіно.

3. Шедеври українського німого кіно

1920-1930-і роки справедливо вважаються «золотим» десятиліттям в історії українського кіно. Саме тоді існувало Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ), під егідою якого знімали десятки новаторських картин (зокрема Довженко, Вертов, Кавалерідзе), які нічим не поступаються визнаним світовим шедеврам. Серед них фільми Вітер з порогів (1930) Арнольда Кордюма і Ордер на арешт (1926) Георгія Тасіна.

Вітер з порогів - на перший погляд традиційний агітфільм про боротьбу нового зі старим, чергова ода радянській індустріалізації. Однак режисера Арнольда Кордюма цікавила не стільки пропагандистська тематика, скільки антигуманні наслідки масштабних перетворень, а заодно історія однієї селянської родини, главу якої зіграв видатний театральний актор Микола Садовський.

У той же час Ордер на арешт - це тонка драма про долю жінки під час громадянської війни. Цей фільм навіть сьогодні вражає своїм психологізмом, новаторською операторською роботою, нагадує кращі зразки німецького експресіонізму і кадрами, які випередили сцену судового процесу з Страстей Жанни д'Арк, фільму Карла Теодора Дрейера, що вийшов два роки по тому.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

4. Програма міських симфоній

Міська симфонія - унікальний жанр, що з'явився в 1920-х роках, коли кіно переживало свій перший великий підйом. Саме тоді на хвилі загального захоплення новим мистецтвом, стали з'являтися фільми документальні за своєю суттю, експериментальні за змістом і поетичні за настроєм. Їхні режисери прагнули не просто передати дух сучасного міста, а за допомогою кіномови зобразити його характерні риси, прирівнюючи монтаж до музичної партитури.

В рамках програми можна буде побачити фільм З приводу Ніцци Жана Віго, оператором якого був молодший брат Дзиги Вертова і Михайла Кауфмана - Борис. Зняті в Парижі Електричні ночі українського режисера-авангардиста Євгена Деслава. Роботи Йоріса Івенса Міст і Етюди руху, знаковий фільм Вальтера Рутман Берлін - симфонія великого міста. Нью-йоркський авангардний шедевр Манхеттен від художника Чарльза Шілер і фотографа Пола Стренда і фрагменти забутого авангардного фільму Дмитра Дальського Нариси радянського міста.

5. Велика Ксенія Десні

В рамках фестивалю покажуть німецький фільм Вежа мовчання Йоханнеса Гутера - ще одну вишукану драму про жіночу долю, помсту і страшні сімейні таємниці. Головну роль у ньому зіграла українка Ксенія Десні. Її ім'я сьогодні мало говорить українському глядачеві, проте в 1920-х роках вона вважалася однією з головних зірок німецького кіно і однією з найкрасивіших актрис свого покоління.

При цьому життя Десні само по собі могло б стати видовищним фільмом. За однією з версій, вона народилася в місті Остер Чернігівської області, на початку 1910-х поїхала до Німеччини, де вийшла заміж за мільйонера Бродського від якого народила дочку Тамару, згодом відому британську актрису. Після Десні перебралася в Константинополь, де танцювала у вар'єте, в 1920-х знову повернулася до Берліна, де власне зійшла її акторська зірка. А в 1950-х, остаточно пішовши з кіно, вона опинилася на Лазурному узбережжі Франції, де стала хазяйкою популярного серед артистичної богеми закладу L'Auberge Chez Tamara.

Вежа мовчання - це прекрасна можливість нарешті познайомитися з цією неординарною актрисою.

6. Легенди емігрантського кіно

Крім Десні, українському глядачеві тільки належить відкрити для себе імена ще кількох видатних українців, відомих у всьому світі, але забутих на батьківщині: Володимира Стрижевського, Олександра Гранаха, Євгенія Деслава.

На Німих ночах покажуть хвацький шпигунський трилер режисера Володимира Стрижевського Ад'ютант царя, знятий в кращих традиціях голлівудського кіно з великим актором Іваном Мозжухіним в головній ролі. Сам Стрижевський - не менш яскрава фігура в історії кіно. Народившись в Катеринославі (нинішній Дніпро), до революції він встиг зіграти в десятках фільмів, а в 1917 році дебютував в якості режисера. Як і багато кінематографістів того часу, з приходом більшовиків Стрижевський змушений був покинути країну і перебрався до Європи, де знову повернувся до акторського амплуа, а після і до режисури, знявши такі ностальгічні фільми як Тараса Бульба (1924), Ад'ютант царя (1928) і Забави імператриці (1929). У 1945 в Італії Стрижевський поставив свій останній фільм Плоть і душа, після чого переїхав до США, де проживав під ім'ям Влад Стрева.

Колегою Івана Мозжухіна по знімальному майданчику Ад'ютанта царя, виявився Александр Гранах, уродженець Західної України, який емігрував згодом до Голлівуду, де, серед іншого, став партнером великої Грети Гарбо по фільму Ніночка. Однак до цього Гранах успішно навчається в акторській школі патріарха німецького театру в Берліні Макса Райнгарда, воює на фронтах першої світової, біжить з італійського полону, дебютує в німому кіно і грає у фільмах ключових німецьких кіноекспрессіоністів Георга Пабста, Роберта Віне, Фріца Ланга і Фрідріха Мурнау.

Не менш цікава і доля Євгена Деслава (Слабченко) - українського режисера, який народився в Черкаській області, який встиг стати одним з лідерів скаутського руху в Україні та учасника армії УНР. Як режисер він здобув собі славу у Франції, де крім іншого значився кореспондентом українського журналу Кіно і заснував співтовариство "друзів українського кіно", а його фільми називали одними з кращих авангардних робіт 1920-х років. Експериментальну кінострічку Деслава Електричні ночі можна буде побачити в рамках освітньої програми фестивалю - Міські симфонії.

7. Унікальні саундтреки

Ще на зорі німого кіно фільми показували в супроводі музикантів, що грають наживо. У простіших закладах це був один піаніст, в більш солідних кінотеатрах - цілі оркестри. Працюючи з цією традицією, але відходячи від ілюстративного підходу до музики, Довженко-Центр з року в рік запрошує до співпраці провідних композиторів і музикантів, що створюють власні інтерпретації кінематографічної спадщини. Як результат, всі фільми фестивалю будуть показані в супроводі живих музичних виступів, перетворюючи кожен показ ще і на справжній кіно-музичний перформанс.

Так на Німих ночах можна буде почути фронтмена групи Хамерман Знищує Віруси Альберта Цукренка (Свині завжди свині), одеський інструментальний колектив Artokrats (Вітер з порогів), київський дует Supremus (Вітер), групу Ptakh_Jung (Людина і мавпа), і Майка Кауфмана-Портнікова (Міські симфонії).

Крім цього, на Німих ночах можна буде почути роботи фіналістів Envision Sound - програми, ініційованої Довженко-Центром і Британською радою. В її рамках в січні 2018 року відбулася перша в Україні програма для кінокомпозиторів. Тоді молодих музикантів навчали професіонали на чолі з Майклом Прайсом і Аллою Загайкевич.

Тепер в рамках фестивалю ми побачимо результати цієї роботи. Молодий азербайджанський композитор і учасник проекту Азер Гаджіаскерлі написав музику до фільму Підземка. Український композитор Роман Вишневський створив саундтрек до картини Ад'ютант царя, а його колега по цеху Сергій Леонтьєв написав музичний супровід до Вежі мовчання.

Програма фестивалю Німі ночі

Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо NV
X