Ще й ідею вкрали. «Спробуйте побачити війну очима справжніх жертв»: у Мережі розкритикували фотопроєкт росіян в еміграції

Художниця порівняла фотопроєкт росіян в еміграції зі знімками українців, які постраждали від війни (Фото:@Katia Margolis/Facebook)
Російська художниця, письменниця та викладачка живопису Катерина Марголіс, яка живе і працює у Венеції, і від початку повномасштабної війни засудила Росію за вторгнення в Україну, розкритикувала фотопроєкт росіян в еміграції Relocated.
У фотопроєкті Relocated російського ж фотографа Сергія Пономарьова взяли участь відомі росіяни, зокрема Чулпан Хаматова, Михайло Фішман, Ілля Красильщик, Марія Альохіна, Ілля Азар, Кірілл Сєрєбрєнніков, які засудили агресію РФ і поїхали в еміграцію.
На знімках вони позують з речами, взятими з дому в Росії. Наприклад, Чулпан Хаматова сфотографувалася з портретом батьків і м’якою іграшкою, Михайло Фішман — з тенісною ракеткою, Ілля Красильщик — зі сковорідкою. Більш того, цей фотопроєкт став фіналістом міжнародного конкурсу LensCulture Portrait Awards 2023.
Катерина Марголіс засудила росіян за ідею цього фотопроєкту і порівняла з фото українців, які насправді постраждали від російської агресії.
«Не знаю, як вам, а мені здалося, що цей приголомшливий у своєму пронизливому егоцентризмі артпроєкт набуває додаткового виміру, якщо з одиночних фотографій зробити диптихи», — написала вона.
У коментарі Катерина Марголіс запропонувала авторові фотопроєкту Сергію Пономарьову почитати коментарі українців, зробити над собою зусилля і спробувати їх зрозуміти.
«Спробуйте почитати коментарі українців і замість негайного відторгнення та самозахисту — зробити зусилля і спробувати хоч би зрозуміти. Критика є важливою частиною будь-якого мистецтва. „Література без критики все одно, що вулиця без ліхтарів. На ній може статися будь-який розбій“, — говорив Маршак. Ну спробуйте хоча б побачити війну очима справжніх жертв», — додала вона.


Також Марголіс додала, що його автори не лише плутають поняття справжніх жертв агресії РФ, а ще й вкрали ідею в українців. З вересня 2022 року українці запустили благодійний фотопроєкт про українців, які були змушені залишити свою батьківщину через війну, — Домівка за спиною. Для нього українські біженці фотографуються з речами, які взяли з дому.
«Мені написали: «Катю, ви знаєте, що крім усієї аморальності цього проєкту, його ідею ще й нахабно вкрали в українців? Був і є український фотопроєкт Домівка, там українські біженці — жінки та діти — фотографувалися у речах, які вони встигли захопити перед втечею», — розповіла Катерина Марголіс.
«Дякую, Катю, за висвітлення цього феєричного непотрібу. Це важливо — зішкрібати фальшиву позолоту з пихатого лайна», «Катю, якщо треба пояснювати, то не треба пояснювати! Не зрозуміють! До сліз!», «Абсолютна душевна глухота. Але ж здавалися недурними та інтелігентними», «Ось це й виставка, ці фотографії мають йти в парі! Щоб докричатися! Щоб побачили, почули, зняли з себе плісняву», — пишуть Катерині Марголіс у коментарях.
Катерина Марголіс більше 18 років живе і працює в Італії. Після початку повномасштабної війни Росії проти України вона засудила Росію за вторгнення. Вона підтримала українських переселенців в Італії і змінила акварелі про Венецію на натуралістичні роботи із символами війни і болі України. Російська художниця активно критикує росіян в еміграції за компроміси з владою і формальне співчуття до України, зосередження на переживаннях «хороших рускіх», які страждають від незручностей еміграції, замість реальної підтримки України і визнання злочинів, які Росія вчинює в Україні.
