«Цим, бля*ь, фентезі було наше життя!» Інтерв'ю з Іллею Хржановським — про горе, Лозницю і «Гітлера-визволителя»

16 липня 2021, 12:42
НВ Преміум

В Україні режисер фільму ДАУ Ілля Хржановський давно здобув славу «жахливої людини». Обплутаний чутками і домислами кінодовгобуд провокував скандали, а фігура самого автора, нині — художнього керівника Меморіального центру Бабин Яр, викликала дискусію про те, чи можуть громадяни РФ брати участь в українських проєктах подібної значущості.

Зараз режисер перебуває в Каннах, де відбулася прем'єра докфільму Сергія Лозниці Бабин Яр. Контекст. Хржановський виступив продюсером цієї стрічки.

Головні редактори Радіо НВ та NV.ua Олексій Тарасов та Юлія МакГаффі поговорили з ним про нову роботу Лозниці, найсильніші епізоди фільму, критику його фігури в Україні та атмосферу Каннського кінофестивалю.

Відео дня

Олексій Тарасов: — Почнемо з того, чи достатньо контексту в фільмі, в назві якого є слово «контекст»? Він складений зі знайденої і відреставрованої документальної хроніки, яку раніше ніхто не бачив. Головні події відбуваються з 1941-го до 1943 року — з моменту входження німецьких військ до Львова та Києва, де їх вітають, до моменту звільнення цих міст.

І у вересні 1941 року відбувається та сама трагедія, коли було розстріляно фактично все єврейське населення Києва — те, що зараз називається Бабиним Яром. Ти нам говорив, що особисто хотів, щоб над цим фільмом працював Лозниця — чому саме він?

Ілля Хржановський: — Тому що Лозниця займається трагедією Бабиного Яру вже 10 років. Він створив чудовий сценарій ігрової картини, — сподіваюся, незабаром вона буде знята, — який я читав років сім чи вісім тому, коли ще ніяк не припускав, що мене може щось пов’язувати з Бабиним Яром. Це чудовий сценарій. Сергій підбирав документальні кадри, хроніку, яка могла б йому якось асоціативно допомогти або в майбутньому бути використана в художньому фільмі. І дивлячись на ці кадри, і, звісно, знаючи його блискучі роботи — Блокаду, Державні похорони, Процес тощо, — мені стало зрозуміло, що потрібно терміново пропонувати щось із цим робити. Ми домовилися з Лозницею про три проєкти, побачений вами фільм — лише один з них.

Сергій зробить епізоди різної тривалості, від двох до восьми хвилин, і короткі маленькі фільми на основі хроніки, схожі на хоку або вірші. Лозниця винайшов дійсно унікальний метод, коли завдяки роботі зі звуком і монтажем він раптом робить таке чудо, що час із якогось незрозумілого далека раптово переноситься до нас і стає частиною нашого життя. Тобто не ми переносимося в той час, як це часто намагаються зробити в ігрових фільмах і книгах, а він приходить до тебе. Це минуле як сьогодення. І в цей момент ти відчуваєш щось інше, ніж ефект простого спостереження, — якесь співпереживання, причетність.

Показати ще новини
Радіо НВ
X