Синдром самозванця. Рецензія на сай-фай трилер Поневолені

23 листопада 2020, 18:00

В український прокат вийшов фільм Поневолені — безкомпромісний, жорстокий, реалістичний науково-фантастичний трилер Брендона Кроненберга — канадського режисера і сина того самого Девіда Кроненберга, який подарував світові тривожні й чаруючі фільми Автокатастрофа, Муха, Історія насильства.

Що стосується тем та їхньої подачі син пішов не далеко від батька. Але що більш важливо - не осоромив його спадщину і не загубився в ній.

Прем'єра Поневолених пройшла на кінофестивалі Sundance, після закінчення якого фільм потрапив в звітні списки найкращих стрічок цього престижного огляду. А значить і в списки найкращих стрічок року.

Відео дня

НВ
Фото: НВ

1. Сюжет

Чи то трохи віддалене майбутнє, чи то альтернативна реальність. Жінка шукає імплантований передавач у себе на голові, вставляє в нього провід і починає крутити приєднаний до нього прилад. Йде калібрування особистості-самозванця. Потім ми бачимо, як вона в компанії інших хостес піднімається на ліфті в гламурний лофт, бере ніж зі столу і завдає ним незліченну кількість ударів повненькому чоловіку в костюмі - одному з гостей VIP-вечірки.

Далі її розстрілюють поліцейські. І тут же в іншому затемненому приміщенні на столі приходить до тями інша жінка. Вона знімає з голови шолом і йде проходити тест на повноцінне повернення: його проходять вбивці подібного роду після завершення завдання. Вбивці ці працюють в організації, що спеціалізується на новому вигляді замовних злочинів. Вони немов паразити імплантують свою свідомість у свідомість сторонньої людини і її руками виконують замовлення клієнта. Найчастіше це означає чиюсь смерть.

Тася Вос, так звуть жінку, яка прийшла до тями, успішно проходить тест і коротко й некомфортно побачившись з сім'єю береться за ще одне дуже важливе завдання. Їй треба проникнути в тіло хлопця дочки власника великої компанії, яка займається збором даних. І його руками вбити і дочку, і батька. Ось тільки сили Тасі на межі, а хлопець дівчини, як на зло, несподівано сильно чіпляється за своє Я.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

2. Сценарій і драматургія

До другого повнометражного фільму Кроненберга-молодшого можна з упевненістю сказати, що його погляд спрямований в бік наукової фантастики, як форми і дивних способів близькості між людьми, як тем для її наповнення. У першій картині режисера - мінімалістичній фантазії Антивірус - розповідалося про світ, де поклоніння перед інститутом зірок досягло дна: люди заражали себе вірусами, взятими безпосередньо від персонажів з обкладинок таблоїдів. Уявіть собі вірус герпесу, як уявний поцілунок від Скарлетт Йоханссон.

У фільмі Поневолені режисер пропонує зблизитися ще сильніше, помацати чужу особистість зсередини. Територія ця зовсім незвідана і болотиста, і Тася Вос, незважаючи на весь свій досвід проникнення в чужі тіла, не справляється з бажанням Коліна (так звуть хлопця дочки мільярдера) відстояти своє Я. Цілком можливо через невирішені проблеми в її власному житті.

Кроненберг тут не дає конкретних відповідей. Він навіть конкретних питань уникає. Сюжет фільму начебто спливає з глибини свідомості режисера, набуває конкретних обрисів, а потім пірнає назад, знову стаючи таким, що вислизає. При цьому за історією стежити треба: вона тут досить складна. У картині одна людина спочатку прикидається іншою, потім стає нею, потім обидвоє стають єдиним цілим, а потім катастрофічно розщеплюються.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

І ось з цього процесу, з цієї боротьби можна сформувати основні смислові вузли фільму. Чи розуміємо ми самі, що таке наше Я? І у відсутності цього розуміння чи не прикидаємося ми перед самими собою, носячи маску і проживаючи не своє життя? І якщо не розуміємо і вдаємо, то чому так боїмося втратити свою особистість?

Боїмося тому, що це, по суті, все що у нас є. Фінальний кордон, втрата якого знаменує втрату всього. Сюжетною деталлю, що підсвічує ідею про втрату особистості, стає діяльність компанії, керівництво якої треба знищити Тасі Вос: вона спрямована на збір персональних даних. Актуальне для нашого світу дискусійне поле. Режисер вирішив піти далі й показав, як слідом за цифровою особистістю в майбутньому ми можемо втратити і фізичну.

Фільм Поневолені - ілюстрація жаху від зіткнення з цими питаннями, жаху від втрати свого Я.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

3. Актори і картинка

Картина вийшла заворожуюче красивою, безапеляційно кривавою, показово тілесною. Своїм дебютом Кроненберг продемонстрував, що з ним можна працювати: тут режисерові явно дали більше грошей. І Поневолені - той випадок, коли двигуном сюжету стають не лише діалоги і дії, але і те, що називається боді-хоррором.

При цьому режисер залишився вірний своєму стилю, нехай і збагатив його візуально. Кроненберг любить аналогове, і тут збереглася його прихильність до кнопок з першого фільму і взагалі пристрасть до всього ручного. Спецефекти в фільмі теж рукотворні.

Особливо прекрасний перехід Тасі зі свого тіла в тіло Коліна. Вона як воскова фігура формується заново. Крихке переродження. Настільки ж жахливий процес їхнього ментального роз'єднання: кадр на постері фільму взято саме з цієї частини.

Стрічка Кроненберга взагалі візуально мало на що схожа. Щось подібне можна було побачити хіба що у його батька, який теж любив вивчати психологічне через наукову фантастику і видозмінене тіло.

Андреа Райзборо (Вос) і Крістофер Ебботт (Колін) сформували унікальний акторський дует. У першій половині фільму роботи було більше в актриси: вона до проникнення в розум Коліна демонструвала втому, ментальне виснаження від постійних зіткнень з чужими особистостями. У другій Ебботт зіграв спочатку дистанціювання від самого себе, а потім страх і відчайдушну боротьбу за місце в своїй голові.

А ще тут є дуже злий і в'їдливий Шон Бін в ролі керівника компанії зі збору даних. І він, що рідкість для актора, практично до самого кінця залишається в живих.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Поневолені - вердикт НВ

9/10

Перший фільм режисера був вирішений в білій, стерильній цифровій гамі, що резонувало з його вірусною тематикою. Другий вийшов замкнутим, клаустрофобічним. Що логічно, враховуючи основне місце дії - розум людини.

І Кроненберг-молодший, не ставивши собі за мету розкриття пов'язаних з ним таємниць, все одно проник глибше, ніж багато інших до нього. Окреслив основні страхи і розважив кривавою історією з захопливими персонажами, унікальними візуальними ефектами, безкомпромісною жорстокістю, від якої неможливо відірвати погляд.


Поневолені

Possessor

2020 рік

США

Режисер - Брендон Кроненберг

У головних ролях: Андреа Райзборо, Крістофер Ебботт, Шон Бін, Дженніфер Джейсон Лі та інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X